בירת הכדורגל: הדרבי של מדריד הפך לטוב ביותר באירופה

סרחיו ראמוס
סרחיו ראמוס | Alex Livesey/Getty Images

רגע לפני שריאל ואתלטיקו נפגשות הערב, קבלו את חמשת משחקי הדרבי הגדולים בעידן הנוכחי: מהסיוטים שראול גרם לקולצ'ונרוס, הגול האלמותי של ראמוס, היום בו סימאונה ניפץ את סדרי העולם וכמובן גם רונאלדו

(גודל טקסט)

הופעת הבכורה של ראול
הוא כל כך מזוהה עם ריאל מדריד עד שלא כולם יודעים שראול גונזאלס היה אוהד אתלטיקו מדריד ואף שיחק בקבוצת הנוער שלה. אלא שאז הנשיא המנוח, חסוס חיל, החליט לסגור את הקבוצה מטעמי חיסכון. הבלאנקוס קפצו על המציאה ואפשר לומר – השאר היסטוריה. ראול הופיע לא פעם בסיוטים של הקולצ'ונרוס, וכמה סמלי שאת שער הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת של ריאל מדריד הוא הבקיע דווקא בדרבי. ב-29 באוקטובר הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה במשחק חוץ נגד סראגוסה באצטדיון הלה רומרדה. שבוע אחר כך, הגיע הדרבי.

ראול פתח בחוד לצד איבן זאמורנו. הוא סחט פנדל, בישל לצ'יליאניף ואז הגיע הרגע שלו. מיכאל לאודרופ סיפק מסירת עומק בעין עקומה והילד תקע את הכדור בחיבורים. ריאל ניצחה לבסוף 2:4 וכבר אז ידעו בברנבאו – הילד יגיע לגדולות. "לעיני מאה אלף צופים, במצב הראשון אליו הגיע הוא תקע את הכדור בצורה מושלמת, אין ספק שזכינו בשחקן גדול", אמר המאמן חורחה ולדנו שידע לשלב אותו בתבונה. ראול סיכם: "הגשמתי את חלומי, לשחק בסנטיאגו ברנבאו. עליתי למגרש מעט לחוץ, זו הפעם הראשונה בה אני משחק מול כל כך הרבה אנשים, אך הכל הסתדר. אני שמח שהקבוצה שיחקה טוב וניצחה. אני מקדיש את השער למשפחתי ולדני גארסיה איתו רצתי לחגוג, משום שחלקתי איתו חדר בנסיעה לסראגוסה ולפני המשחק הוא עודד אותי וביקש שאם אבקיע אקדיש לו את השער". החלוץ הוסיף: "כשואלדנו החליף אותי והקהל כולו הריע לי שמחתי מאוד".

אתלטיקו עושה היסטוריה בברנבאו
הקלישאה המוכרת היא "לדרבי חוקים משלו". עד אותו ערב, הקלישאה הייתה אחרת: לדרבי חוקים משלו – וריאל מדריד מנצחת. זה היה היום בו הכל השתנה מבחינת אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה. ריאל מדריד הגיעה פייבוריטית, כצפוי, לגמר הגביע שנערך בסנטיאגו ברנבאו. לאחר ההדחה בחצי גמר ליגת האלופות נגד בורוסיה דורטמונד, ז'וזה מוריניו קיווה לזכות בתואר קטן לפני שיעזוב. ריאל כבר הובילה 0:1 משער של כריסטיאנו רונאלדו בנגיחה בדקה ה-14, אלא שדייגו קוסטה השווה (35) לאחר שגבר על ראול אלביול . ריאל הגיעה לאינסוף הזדמנויות אבל טיבו קורטואה ביום גדול – נעל את השער ותסכל שוב ושוב את אנחל די מאריה ומסוט אוזיל. הבלם מיראנדה כבש לאחר כדור קרן בדקה ה-99 וקבע מהפך. חמש דקות לסיום רונאלדו הורחק והעונה של ריאל מדריד הסתיימה בטעם מר. "נכשלתי העונה וזו השנה הגרועה ביותר בקריירה שלי כמאמן", אמר מוריניו שכעבור שבועיים ייפרד רשמית.

"הדסימה של אתלטיקו", נכתב בתקשורת על הקבוצה שזכתה בגביע המלך בפעם העשירית בתולדותיה ולא פחות חשוב מכך – קטעה רצף שחור של 25 משחקי דרבי ללא ניצחון! כיכר הסיבלס שהייתה ערוכה לחגיגות הגביע – נותרה שוממת, בעוד הקולצ'ונרוס חגגו בנפטון. רדמל פלקאו בכה לאחר המשחק ודייגו סימאונה היה בעננים. כעבור קצת פחות מארבעה חודשים תגיע אתלטיקו לברנבאו ותשיג 0:1 קטן-גדול משער של דייגו קוסטה במהלך המחצית הראשונה. ניצחון ראשון בליגה מאז 1999/00, שיהפוך את מפגשי הדרבי לצמודים מאוד מעתה ואילך.


אתלטיקו חוגג. היום בו הכל התהפך (PIERRE-PHILIPPE MARCOU/AFP/Getty Images)

ראש הזהב של ראמוס
העיר מדריד הייתה "גאה לארח" את הגמר ששוחק באצטדיון האור בליסבון. לראשונה בתולדות ליגת האלופות הגיעו לגמר שתי קבוצות מאותה העיר. אתלטיקו מדריד, אלופת ספרד הגאה, שזכתה בתואר לאחר תיקו מול ברצלונה במחזור הסיום בספרד, חלמה להשלים עונה חלומית עם התואר שחמק ממנה איי שם בשנות ה-70. ריאל מדריד, שהמתינה 12 שנה לגמר, לא יכלה לתת לחלום "הדסימה" (גביע האלופות העשירי) – לברוח. צ'אבי אלונסו נעדר בשל השעייה וסמי קדירה פתח במרכז השדה, כשאצל הקולצ'ונרוס דייגו קוסטה שחזר להרכב נאלץ לנטוש כבר בדקה התשיעית בשל מתיחה בשריר.

בדקה ה-36 דייגו גודין ניצל יציאה רעה מאוד של איקר קסיאס לאחר כדור קרן והעלה את אתלטיקו ליתרון. האיש שלא טעה מעולם – עשה זאת על הבמה הגדולה ביותר. איסקו ומרסלו נכנסו במהלך המחצית השנייה וריאל התקרבה לשוויון אך הזמן הלך ואזל. עד לדקה ה-92 אותה אף אוהד של שתי הקבוצות לא ישכח: קרן של לוקה מודריץ' מצד ימין וסרחיו ראמוס נגח נפלא לרשת של אתלטיקו והשווה ל-1:1. בהארכה, אתלטיקו הייתה שבורה, מנטאלית ופיזית. גארת' בייל כבש בדקה ה-110 לאחר פריצה נפלאה של די מאריה, מרסלו הבקיע בדקה ה-118 ורגע לפני הסיום רונאלדו כבש בפנדל וחגג בטירוף.

קסיאס ומרסלו בכו יחד, זה בזרועות של זה, עוד לפני שריקת הסיום, כשהקפטן הבטיח שבפעם הבאה הוא ייתן לראמוס להניף את הגביע. רונאלדו כרע על כר הדשא, המשימה הושלמה, בעוד סימאונה הלך להרים את חניכיו מכר הדשא. פלורנטינו פרס אמר: "האוהדים יחגגו עכשיו אבל כבר למחרת הם ירצו את הגביע ה-11, ה-12 וה-13", והמאמן קרלו אנצ'לוטי הצטרף לשירת ההמנון המיוחד בחגיגות בברנבאו. כעבור שנתיים נפגשו השתיים שוב בגמר, הפעם בסאן סירו, ומתחו זו את זו עד לפטית הזיעה האחרונה. ריאל מדריד שוב חגגה בסיום לאחר 1:1 בתום 120 דקות וניצחו 4:5 בדו קרב הפנדלים, לאחר שרונאלדו, כמובן, בעט את הפנדל המכריע. הגמר שלא נגמר.


ריאל מדריד אלופת אירופה. הדרבי הדרמטי איי פעם (FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

המופע של סימאונה
אתלטיקו של סימאונה קיבעה את עצמה כקבוצה סופר קשה, אלופת ה-0:1 ומנטרת ה-"פארטידו אה פארטידו" – משחק אחר משחק. אבל באותו ערב בויסנטה קאלדרון אתלטיקו התחפשה לקבוצה אחרת. יום שחקוק בזיכרון. היום בו הקולצ'ונרוס השפילו את היריבה הגאה מהמקום הראשון (אותה ניצח כבר במחזור השלישי בברנבאו) – עם 0:4 ענק. טיאגו כבש ראשון בבעיטה אותה קסיאס היה חייב להדוף, וכעבור חמש דקות המארחת שפתחה עם רעל בעיניים – לא הייתה זקוקה לטובות מאף אחד – וסאול הכפיל מספרת נהדרת(18) אחרי עוד קושי עצום של ריאל במצבים הנייחים, בערב נוראי של הגנת הבלאנקוס ללא ראמוס ופפה. בדקה ה-66 כבש אנטואן גריזמן את השער השלישי ולפני הסיום, בדקה ה-89 – מריו מנדדז'וקיץ' הכניס את המגרש לטירוף שלא זכרו שם כבר שנים כשכבש בנגיחה. סימאונה אמר: "יש דברים שאתה לא מדמיין והם לפתע קורים".

"השמחה שלכם – הבושה שלנו", נכתב למחרת בשלט ענק בולדבבאס, מתחם האימונים של ריאל מדריד על ידי אוהדיה המאוכזבים, בשל חגיגות ה-30 של כריסטיאנו רונאלדו. יש היגידו שקרלו אנצ'לוטי, שפוטר בסיום העונה – כמעט שילם במשרתו כבר לאחר אותו ערב עגום. שלישיית ה-B-B-C? נאדה. "ריאל מדריד שקעה באמבטיה", נכתב לאחר המשחק, במה שהיה התבוסה הקשה ביותר של ריאל בדרבי מזה 20 שנה. רונאלדו לא חסך בביקורת: "ריאל מדריד לא יכולה להפסיד 4:0 לאף קבוצה. מה היה חסר? הכל היה חסר. מוטיבצייה, איכות. הקבוצה לא הייתה טרייה ברמה הפיזית והמנטאלית". המגן דני קרבחאל התנצל בפני האוהדים.


שחקני אתלטיקו חוגגים על חשבון רונאלדו (Gonzalo Arroyo Moreno/Getty Images)

כריסטיאנו כפול שלוש – חצי גמר הצ'מפיונס 2016/17
בפעם הרביעית ברציפות נערך הדרבי של מדריד בשלב נוק אאוט בליגת האלופות. ובפעם הרביעית ברציפות הייתה ידה של ריאל מדריד על העליונה. בעוד אלופת אירופה התגברה על נאפולי ובאיירן מינכן, הפעם הקולצ'ונרוס נהנו מהגרלה קלה כשהדיחו את באייר לברקוזן ולסטר. אבל גם הם לא יכלו לכריסטיאנו רונאלדו. הוא הגיע לרבע הגמר עם שני שערים בלבד בליגת האלופות אך לאחר מכן פשוט התפוצץ עם אחד הפינישים הגדולים של שחקן איי פעם. לאחר צמד במשחק החוץ במינכן, הגיע שלושער בגומלין בספרד. ובדיוק כמו בדרבי הראשון בליגה באותה עונה – רונאלדו לא ריחם על דייגו סימאונה. הוא כבש בדקה העשירית בנגיחה, בדקה ה-73 השלים צמד בתוך הרחבה בבעיטה חזקה וארבע דקות לסיום ביסס את הניצחון והביא למקדמה נפלאה לקראת הגומלין כשנהנה מבישול של לוקאס ואסקס.

בתזמון מושלם חגג הפנומן הפורטוגלי 400 שערים במדי ריאל מדריד. "כריסטיאנו מתכנן לקארדיף", נכתב ב"מארקה". אלברו ארבלואה וגוטי מיהרו לצייץ בטוויטר וביקשו: כדור הזהב לרונאלדו, בבקשה". אתלטיקו הורידה את הראש אך לא שכחה שיש גומלין. סימאונה האמין בכל עמקי נשמתו, ואכן: צמד מהיר תוצרתת סאול (12) ואנטואן גריזמן (16) הלחיצו את אלופת אירופה. הויסנטה קאלדרון, במשחקו האחרון באירופה, היה בטירוף, ורק שער אחד היה חסר לקאמבק. אלא שלפני המחצית קארים בנזמה לקח את הכדור, ביצע דריבל מטורף על הקו ובסיום המהלך איסקו דחק לרשת את שער החוץ. ריאל מדריד נכנעה 2:1 אך העפילה לגמר שם עשתה היסטוריה עם זכייה שנייה ברציפות בליגת האלופות וה-12 בתולדותיה, כשהיא מביסה 1:4 את יובנטוס בגמר. כריסטיאנו רונאלדו, כמובן, כבש צמד.


רונאלדו כובש. המפלצת התעוררה (OSCAR DEL POZO/AFP/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי