מעוות לחלוטין: משחק פוצץ לאחר שרומן זוזוליה הוטרד בשל דעותיו הפוליטיות

רומן זוזוליה
רומן זוזוליה | VALERY HACHE / Staff

בעוד קריאות גזעניות והומופוביות לא נענשות כלל, הפעולה הנחרצת לטובת שחקן שנכנס ביודעין לזירה פוליטית ומזוהה לכאורה עם גורמים שפלים במיוחד מעוררת שאט נפש. יוכין על החלטה תקדימית בספרד, תיראו מופתעים

(גודל טקסט)

היסטוריה בליגה הספרדית השנייה התרחשה ביום ראשון בערב – משחק הופסק ולא חודש לאור התנהגות הקהל כלפי שחקן ספציפי. ולא, אין מדובר בקריאות גזעניות. מאות מקרים כאלה התרחשו בספרד לאורך שנים ארוכות, והדבר מעולם לא גרר החלטה קיצונית. שחקנים שחומי עור נדרשו תמיד להבליג, להיות סבלניים ולהפנים כי מדובר בתופעה חברתית שאינה ניתנת לשליטה לכאורה. לעומת זאת, כאשר שחקן לבן הוטרד בשל דעותיו הפוליטיות, אשר נתפסות כקיצוניות בחוגים מסוימים, בחר השופט בתמיכת הנהלת הליגה וההתאחדות לקבל החלטה תקדימית. תיראו מופתעים.

המשחק הוא בין ראיו וייקאנו לאלבאסטה, וגיבור הפרשה המרכזי הוא החלוץ האוקראיני של האורחת, רומן זוזוליה. במשך כל המחצית הראשונה צעקו לעברו אוהדי ראיו רבים קללות בוטות במיוחד, וכינו אותו בין היתר "זונה נאצית". זוזוליה הגיב בחיוכים ציניים, ואף הקניט בעצמו את הקהל המקומי בירידה לחדר ההלבשה בתום המחצית הראשונה, אולם שתי הקבוצות לא עלו לכר הדשא לקראת המחצית השנייה. לדבריהם של נציגי אלבאסטה, זוזוליה פרץ בבכי בחדר ההלבשה, וחבריו סירבו להמשיך לשחק מתוך הזדהות עם סבלו.

הרקע לתקרית מרתק, והוא מורכב. הסאגה הזו החלה עוד בשלהי ינואר 2017, כאשר ראיו וייקאנו החתימה את זוזוליה בהשאלה מבטיס. המועדון האנדלוסי רכש את החלוץ מדניפרו בעודו נחשב לשחקן בולט במולדתו – הוא השתייך לסגל הנבחרת, והיה שותף לדהירתה של דניפרו לגמר הליגה האירופית ב-2015, שם הפסידה באופן משעשע דווקא לסביליה, יריבתה העירונית של בטיס. זוזוליה נכשל בחודשיו הראשונים בספרד, ולכן הוחלט להעבירו להתחשלות בליגה השנייה, אבל אוהדי ראיו וייקאנו לא קיבלו זאת בעין יפה, בלשון המעטה.

אולטראס ראיו שייך באופן מובהק לצד השמאלי של המפה הפוליטית, והוא הדגיש מיד כי השחקן המזוהה עם הימין הקיצוני לא יכול להיות חלק מהמועדון. הפגנות סוערות נערכו על מול משרדי ראיו ובמתקן האימונים, ושעות ספורות הספיקו להנהלה כדי להבין כי אסור לזוזוליה להישאר שם. השילוב הזה לא יעבוד בשום אופן. ההשאלה בוטלה, והחלוץ נאלץ לבלות חצי שנה מחוץ למגרשים, עד שחתם באלבאסטה בקיץ 2017.

מדוע סבורים אוהדי ראיו כי זוזוליה הוא ימני קיצוני? יש לכך סיבות טובות מאוד, גם אם השחקן עצמו ניסה להכחיש בכל תוקף את ההאשמות. זוזוליה טען כי לבש חולצה עם סמל אוקראיני כאשר חתם בבטיס, והיא זוהתה בטעות כסמל נאצי – ובהקשר זה הוא צודק בהחלט. מעריציו מגדירים אותו כפטריוט, אשר תומך כלכלית בכוחות הצבא שנלחמים בכיבוש הרוסי במזרח המדינה, ואף הקים במימונו בית ספר לכדורגל כדי לעזור לילדים במצוקה – גם הטענות האלה נכונות בהחלט. ההסברים מצאו אוזן קשבת בתקשורת הספרדית, אשר העדיפה לנקות את תדמיתו של זוזוליה, ולהפריך את ההאשמות של אוהדי ראיו. ואולם, האמת הרבה יותר מורכבת.

לצד הפעילות המבורכת של זוזוליה שנמצאת בקונצנזוס הרחב באוקראינה, הוא התבטא בגלוי – וברצון מופגן – בזכות רעיונות הרבה יותר שנויים במחלוקת. הספקטרום הפוליטי של הלוחמים נגד הכיבוש הרוסי רחב מאוד, והוא כולל גם גורמי ימין קיצוני וניאו-נאצים מוצהרים. האליל הגדול שלהם הוא הלאומן האוקראיני סטפן באנדרה, אשר שיתף פעולה עם גרמניה הנאצית נגד הכוחות הסובייטים במהלך מלחמת העולם השניה, קיבל בזרועות פתוחות את נציגיו של אדולף היטלר והאמין כי הוא יביא לשחרור אוקראינה מזרועות ברית המועצות. באנדרה היה אנטישמי ושונא יהודים, בעיקר בגלל הזיהוי שלהם עם הקומוניזם בעיניו, ואחראי ישירות להוצאות רבות להורג בשואה.

ובכן, זוזוליה מעריץ את באנדרה. הוא תלה את דיוקנו בחדר ההלבשה של דניפרו, וב-2015 פירסם בטוויטר את פרצופו עם "המנהיג הדגול", תוך שהוא כותב: "תראו כמה אנחנו דומים". בתמונה קשה עוד יותר שפורסמה ביוזמתו ברשתות החברתיות רואים את זוזוליה על רקע לוח תוצאות המראה את הספרות 14:88 – מספרים המזוהים באופן הדוק עם התנועה הניאו- נאצית – לא תיתכן כאן שום פרשנות אחרת. בהקשר זה, לא מפתיע כי זוזוליה העדיף ללבוש את החולצה מספר 18 בדניפרו – הוא הרבה פחות חד משמעי, אך בקרב הנאצים ברורה הכוונה לאדולף היטלר (A היא האות הראשונה ו-H היא האות השמינית). כמו כן, הצטלם זוזוליה עם כלי נשק, ועם חולצות המביעות תמיכה בלתי מסוייגת בגדוד ניאו-נאצי שנלחם בכוחותיו של פוטין.

החלוץ עשה את הכל על דעת עצמו, תוך קידום אג'נדה פוליטית ברורה מאוד שהיתה אמורה להקנות לו אהדה בקרב ציבורים מסוימים. הוא אף הצליח בכך, ונתפס לגיבור בעיני הלאומנים הקיצוניים באוקראינה. תרומותיו לבתי הספר ולכוחות צבא לגיטימיים משתלבות היטב בתוך המסע הזה לקידום שמו – ונדמה כי זוזוליה מכוון לכניסה לפוליטיקה הפנימית באוקראינה אחרי שיתלה את הנעליים. בגיל 30, כשהוא במעמקי הליגה השניה בספרד, היום הזה לא רחוק.

המופע של אוהדי ראיו וייקאנו ביום ראשון היווה, כמובן, פרובוקציה. גם אנשים מסוגו של זוזוליה לא צריכים לספוג קריאות בנוסח "זונה נאצית", במיוחד כי אין לכאורה "הוכחות" להיותו ניאו-נאצי. ואולם, הדרישה של אלבאסטה להפסיק את המשחק בשל קריאות אלה חריגה ואבסורדית. במחצית הראשונה התנהל זוזוליה באופן טבעי, וממש לא נראה מוטרד מהתנהגות האולטראס – הוא היה מוכן לכך. גם חבריו לאלבאסטה לא שידרו מצוקה, אבל על סף השריקה להפסקה הורחק אדי סילבסטרה בגין נגיחה בשחקן יריב, והסיכויים להפסיד האמירו באופן ניכר. זה היה הרגע בו התקבלה החלטה אסטרטגית לפוצץ את המשחק ולנסות לזכות בניצחון טכני – ולמרבה הצער המזימה הצליחה. המשחק פוצץ, והאוהדים של ראיו סופגים ביקורת על התנהלותם, אפילו מצד המועדון שלהם עצמו.


זוזוליה. סדר העדיפויות בכדורגל הספרדי מעוות לחלוטין (Gettyimages)

לו היה מקובל להפסיק משחקים בשל פגיעות ברגשות השחקנים באופן תדיר, אפשר היה להבין זאת. ואולם, בעוד קריאות גזעניות והומופוביות לא נענשות כלל, הפעולה הנחרצת לטובת שחקן שנכנס ביודעין לזירה פוליטית ומזוהה לכאורה עם גורמים שפלים במיוחד מעוררת שאט נפש. לא זוזוליה היה צריך להיות הראשון שזוכה להגנה, וסדר העדיפויות בכדורגל הספרדי מעוות לחלוטין.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי