ירידה לצורך עלייה: קגאווה ינסה להפתיע את ריאל מדריד עם סראגוסה

שינג'י קגאווה חוגג
שינג'י קגאווה חוגג | הטוויטר הרשמי של שינג'י קגאווה

8 שנים אחרי שוויתר על ההזדמנות להצטרף לבלאנקוס, היפני ינסה להדיח אותם מהגביע (21:55, ספורט1). מיכאל יוכין על הדרך של הקשר מצמרת הכדורגל ועד לליגה השנייה בספרד

קבוצות: ריאל מדריד
(גודל טקסט)

ב-2012 בחר שינג'י קגאווה בין מימוש שני חלומותיו. הקשר היפני היה אז אחד השחקנים המבוקשים בעולם. ככוכב דומיננטי ושותף מרכזי ביותר לשתי האליפויות הרצופות של בורוסיה דורטמונד, הוא היה השם הלוהט בשוק. ריאל מדריד רצתה אותו, וכך גם מנצ'סטר יונייטד. במי יבחר הבחור בן ה-23 שלמד כדורגל בילדותו בעיקר משידורי הליגה הספרדית, אך נשבה גם בקסמה של הפרמיירליג? 

 
 
ז'וזה מוריניו, מאמן ריאל דאז, סיפר בדיעבד כי הבהיר ליהלום היפני שלא יהיה הבחירה הראשונה בהרכב בסנטיאגו ברנבאו. מסוט אוזיל היה הפליימייקר המועדף מבחינתו. אולי זה היה השיקול בבחירתו של קגאווה, ואולי הוא פשוט לא יכול היה לסרב לשדים האדומים היקרים לליבו. באותו קיץ, לפני יותר מ-8 שנים, הוא הפך לרכש המסקרן והמרתק ביותר של אלכס פרגוסון לקראת עונתו האחרונה של המנג'ר הסקוטי האגדי. הוא היה היפני הראשון באולד טראפורד, והיה בכך גם פוטנציאל שיווקי לא מבוטל. זו הייתה הבטחה עצומה. היא לא מומשה.


ז'וזה מוריניו. האמין במסוט אוזיל (Justin Setterfield/Getty Images)

 
 
בדיעבד, המעבר למנצ'סטר יונייטד היווה טעות גורלית מבחינתו של קגאווה. יש הטוענים כי הקשר ניסה לבנות גוף אתלטי יותר כדי להתמודד עם הסגנון הפיזי באנגליה, והדבר פגע בזריזותו. בימי הזוהר בדורטמונד, הוא היה קל רגליים, והתכונה המופלאה הזו נעלמה בהדרגה. יורגן קלופ, האיש שטיפח את כישוריו בדורטמונד והעריך אותו מאוד, אמר אז: "שינג'י הוא אחד השחקנים הטובים בעולם, והוא משחק 20 דקות באגף השמאלי. הלב שלי נקרע. יש לי דמעות בעיניים כשאני רואה זאת". אז ב-2014, אחרי שנתיים מתסכלות במנצ'סטר, שב קגאווה לזרועותיו של קלופ, אך זה כבר לא ממש היה זה. בנוסף, המאמן עזב את בורוסיה בעצמו שנה מאוחר יותר, ומאז לא חזר היפני לרמה העילאית. עדיין היו לו משחקים טובים פה ושם, אך איש לא דיבר עליו במונחים של כוכב על.
 
 
עם הגעתו של לוסיאן פאברה לתפקיד מאמן דורטמונד, נפגע מעמדו של קגאווה עוד יותר. השווייצרי לא ראה בו תועלת, שלח אותו לעתים להתאמן עם הקבוצה הצעירה, והיפני ידע שיצטרך למצוא לעצמו מקום חדש. באותם ימים, הוא החל לדבר יותר ויותר על הגשמת החלום השני – החלום הספרדי. "כבר תקופה ארוכה אני חושב על מעבר לספרד. אני לא יכול לפרוש בלי לשחק בספרד. זו לא אופציה מבחינתי. אני חייב לעשות את זה, ואני כבר לומד את השפה לשם כך", הוא הצהיר בראיון לתקשורת יפנית. הציטוטים פורסמו, כמובן, בעיתונים הספרדים הגדולים, אך מועדונים לא הביעו עניין. קגאווה כבר לא היה רלוונטי ברמה הגבוהה.


יורגן קלופ עם קגאווה, שלא חזר לעצמו גם כששב לזרועותיו של המאמן הגרמני (THOMAS KIENZLE/AFP via Getty Images)

 
 
אז את הסיבוב הראשון של העונה שעברה בילה קגאווה בהשאלה בבשיקטאש, אבל ממש לא אהב את החוויה, וגם שותף בעיקר כמחליף. בקיץ האחרון, הוא חיכה בקוצר רוח להזדמנות שתחזיר את החיוך לפניו, והיא הגיעה מכיוון בלתי צפוי לחלוטין. 
 
 
לעיתים, היכרויות מקריות פותחות בעקיפין דלתות, והתפנית בעלילה התרחשה כאשר אחד הסוכנים המקורבים ביותר להנהלת סראגוסה העלה רעיון דמיוני לכאורה – למה שלא נביא את שינג'י? לסוכן קוראים פדרו הררה, הוא כיהן בעברו כמנהל הספורטיבי של המועדון, לא פחות חשוב – הוא אביו של אנדר הררה, שחקן פריז סן ז'רמן בימים אלו. הקשר הבאסקי החל את הקריירה בסראגוסה, הוא מאוהב במועדון, ואת קגאווה הוא פגש למשך שבועות ספורים במנצ'סטר. בקיץ 2014, הוא בדיוק הגיע כרכש מאתלטיק בילבאו, וזמן קצר לאחר מכן עזב היפני לדורטמונד. החברות שנרקמה בימים אלה הובילה לשידוך המקורי. פדרו ביקש מאנדר לשוחח עם קגאווה ולספר על סראגוסה, והתגובה הראשונית הייתה חיובית מאוד. כאשר הבינו כולם שהמהלך באמת בר יישום, הדרך לחתימה הייתה קצרה.


לוסיאן פאברה. תחת הדרכתו, מעמדו של קגאווה נפגע עוד יותר (INA FASSBENDER/AFP via Getty Images)

 
 
סראגוסה היא מועדון פאר במונחי ספרד, עם בסיס אוהדים עצום, ולזכותה שש זכיות בגביע המלך, בתוספת הזכייה המפורסמת בגביע המחזיקות, עם השער המיתולוגי ההוא של נעים מחצי מגרש מול ארסנל בגמר ב-1995. ואולם, ההנהלה הקודמת הביאה אותה לסף פשיטת רגל, וב-2013 הוא נעלמה במעמקי הליגה השנייה. באצטדיון ה"לה רומארדה" משתוקקים לחזור לימי הזוהר, ובמועדון אף גייסו לקדנציה שלישית בקבוצה את המאמן ויקטור פרננדס, האיש שעמד מאחורי ההצלחה מסחררת בשנות התשעים. התקציב מוגבל מאוד, אך השאיפות גדולות והאפשרות להחתים כוכב גדול לשעבר תמורת 3 מיליון יורו בלבד הייתה מדהימה. 
 
 
ההתלהבות בעיר הייתה עצומה, ולאימון הראשון של קגאווה הגיעו יותר מ-7,000 אוהדים. "זה חלום שהתגשם", אמר המנהל הספורטיבי לאלו אראנטגי, וגם היפני דיבר במונחים דומים. הוא אמנם חשב על הליגה הבכירה, אבל צריך להתאים את הציפיות למציאות, ועם סראגוסה הוא מסוגל לטפס לשם כבר עכשיו, בעונתו הראשונה בספרד. הפתיחה הייתה נהדרת – 4 ניצחונות ותיקו ב-5 המחזורים הראשונים, בהם התכבד קגאווה לכבוש פעמיים וניהל ביד רמה את המשחק בקישור. 


אנדר הררה. החברות בינו לבין קגאווה הובילה לשידוך לסראגוסה (Lintao Zhang/Getty Images)

 
 
לאחר מכן באה הנסיגה. וירוס שתקף אותו גרם לירידה במשקל, ועם שובו לדשא ניכר חוסר הביטחון. "קגאווה נעלם", זעקו כותרות העיתונים המקומיים, ולקראת דצמבר הודה הקשר: "הבעיה מנטלית ולא פיזית. קשה לי להתמודד עם החיים בליגה השנייה. היה קשה לעזוב את דורטמונד, קשה לי שלא מזמנים אותי לנבחרת אחרי המונדיאל". הנסיעות הארוכות באוטובוס למשחקי החוץ מתישות, איכות הדשא באצטדיונים לא מזהירה בלשון המעטה. אלה חיים אחרים, אבל קגאווה רק בן 30. הוא לא רוצה להרים ידיים, ולשם כך החודשים הקרובים חיוניים. "אם אכשל בסראגוסה, לא יהיה לי לאן ללכת. זה הקרב על הקריירה. עכשיו או לעולם לא", הוא טוען.
 
 
אז אחרי הדעיכה החדה בתוצאות בחודשי הסתיו, חזרה סראגוסה לעצמה, וטיפסה למקום הרביעי בזכות חמישה ניצחונות בששת המחזורים האחרונים. העלייה האוטומטית לליגה הבכירה משני המקומות הראשונים ריאלית בהחלט, והמאבק צפוי להימשך עד לסיום העונה. ובינתיים, זימן לו גביע המלך הזדמנות לחזור למרכז הבמה ולשחק סוף סוף גם מול הקבוצות מהליגה הבכירה.


קגאווה במדי נבחרת יפן. "קשה לי שלא מזמנים אותי" (Catherine Ivill/Getty Images)

 
 
בשבוע שעבר פגשה סראגוסה את מאיורקה, וקגאווה אירח את הכוכב העולה של הכדורגל היפני – טאקפוסה קובו, המושאל מריאל מדריד. הוא שיבח רבות את נער הפלא לפני ההתמודדות, ואז גבר עליו עם 1:3 משכנע. שינג'י בישל את השער הראשון, נבחר לשחקן המצטיין והיה מאושר. במחזור האחרון בליגה הוא אפילו קיבל מנוחה על מנת להתכונן כראוי לשלב הבא בגביע. ריאל מדריד מגיעה לסראגוסה הערב (רביעי, 21:55, ספורט4), וזה כבר צ'אנס לחולל סנסציה אמיתית.
 
 
לאוהדי ריאל יש סיוטים מהמפגשים עם סראגוסה בגביע. במרץ 2004 היא הגיעה עם סגל גלאקטי לגמר מול היריבה עם שאיפה מוצהרת לזכות בטרבל, הפסידה באופן סנסציוני לחבורה בראשות דויד וייה הצעיר 3:2 בהארכה וכל העונה שלה התרסקה לרסיסים – היא סיימה אותה בידיים ריקות. כעת ההפתעה מהדחת הלבנים תהיה גדולה אפילו יותר, אבל קגאווה ישמח מאוד להנדס אותה. יותר משמונה שנים אחרי שוויתר על האפשרות לחתום בריאל, יש לו אפשרות לנצח אותה בזירה המקומית ולרשום ניצחון אישי ענק.


קאסמירו מריאל שומר על קגאווה במדי דורטמונד. יוביל את סראגוסה לסנסציה? (JAVIER SORIANO/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי