בחוף של פורטוגל: באלופת אירופה בונים על הצעירים ליום שאחרי רונאלדו

שחקני פורטוגל הצעירה חוגגים
שחקני פורטוגל הצעירה חוגגים | AFP

גונסלו גדש עשה עונה נפלאה בוולנסיה, רובן נבס מככב במדי וולבס, ברנרדו סילבה מכונה "מסי הפורטוגלי" ובנפיקה הפכה ליצרנית כישרונות עבור הסגל הלאומי. יעקב זיו על הדור הבא של הנבחרת עמוסת הכוכבים

(גודל טקסט)
בפעם הראשונה בקמפיין רשמי של נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו קיבל פסק זמן כדי להסתגל טוב יותר לקבוצתו החדשה יובנטוס, ולא ישחק במשחק הרשמי בליגת האומות שתקיים הנבחרת נגד איטליה בשלב הבתים של ליגת האומות. החלטת המאמן פרננדו סנטוס להסכים לבקשה של רונאלדו אולי מוכיחה עד כמה פורטוגל לא ממש סופרת את המפעל, אבל מעבר לכך מדובר בציון דרך בתולדות הנבחרת. אחרי 154 הופעות ו-85 שערים של CR7 בנבחרת, אלופת אירופה המכהנת מנסה להסתדר בלי רונאלדו לפחות למשחק אחד. הוא יחזור לסגל באוקטובר, כשהמפעל יתחיל להתחמם. בכל אופן, זו פעם ראשונה מזה הרבה שנים שרונאלדו מחמיץ משחק רשמי מבלי שהוא פצוע.


זה אולי האות שבפורטוגל עושים מהפיכה שנייה, ולנבחרת זומנו שורה של צעירים מבטיחים. "סנטוס מתחיל להזרים צעירים חדשים לנבחרת, הוא חושב על היורו 2020", אמר לספורט1 כתב "רקורד" הפורטוגלי סרג'יו קריתינס. המאמן החל לעשות זאת דווקא במשחק בו חגג פפה את משחקו המאה בנבחרת וכבש שער בתיקו 1:1 מול קרואטיה. לעומתו, ברונו אלבס, ז'וזה פונטה, ריקרדו קווארסמה ומנואל פרננדס פינו את מקומם וסיימו כנראה את חלקם בנבחרת פורטוגל, אבל יש הרבה צעירים שמתדפקים על הדלתות. "הבעיה העיקרית שלנו היא שבעתיד לא יהיה לנבחרת את רונאלדו, שיישאר עוד הרבה שנים הכוכב מספר אחד של הנבחרת גם כשיפרוש. אבל סנטוס בונה נבחרת שתוכל להתגבר על חסרונו בעזרת הרבה כישרונות שיפצו על עזיבת רונאלדו בטווח של שנה-שנתיים-שלוש", אומר קריתינס.


אם יש נבחרת באירופה שמייצרת סרט נע של כישרונות בשנים האחרונות היא נבחרת פורטוגל. היא משחקים בה שמות כמו גונסלו גדש, שהיתה לו עונה נפלאה בולנסיה אם כי לא בלט במונדיאל, וגם רנאטו סאנצ'ס ביורו 2016 היו הבטחה עצומה אבל קשה כרגע לומר שהקריירה שלו הצליחה להתרומם. ניתן להמר על כך שחלק מהצעירים שהגיעו לנבחרת כבר במשחק הידידות נגד קרואטיה יבשילו בסופו של דבר לכוכבי על. הנבחרת של סנטוס עדיין מנסה להתבסס על צעירים מדור קודם שרק עכשיו החלו לבלוט, כמו קשר מנצ'סטר סיטי "מסי הפורטוגלי" ברנרדו סילבה, או וויליאם קראבליו שכבר שנים מדברים עליו ככישרון הגדול ועבר הקיץ מספורטינג ליסבון לבטיס מספרד. אחרי התיקו נגד קרואטיה, אגב, מתחו בפורטוגל ביקורת על קראבליו וטענו שהוא משחק איטי מדי.


Rúben Dias completed 90 mins of Portugal's 1-1 friendly draw with Croatia tonight. Pizzi played 61 minutes and Gedson came on to make his his senior international debut in the 89th minute. Who assisted Portugal's goal? Pizzi of course! pic.twitter.com/Ii8vMyz3s8

— Daveatronic5000 (@daveatronic5000) 6 בספטמבר 2018


השם החם כיום בדור החדש של הנבחרת הוא רובן נבס בן ה-21, שחקן וולבס שבולט העונה גם בפרמיירליג אחרי שעלה עם הזאבים ליגה. אוהדי מכבי תל אביב יזכרו אותו כקפטן פורטו כשהקבוצות נפגשו בליגה האירופית. ב"או ז'וגו" נכתב שכולם מדברים על נבס באנגליה וכבר בתחילת העונה מסתמן שהוא ירוץ לתואר "השחקן הצעיר של העונה" בליגה. אחרי שכבש שער בבעיטה חופשית נגד אברטון בתיקו 2:2, קבוצות גדולות כמו ברצלונה ופאריס סן ז'רמן, שרואה בו יורש לאדריאן ראביו הצפוי לעזוב בינואר, החלו לעקוב אחריו. בניצחון 0:1 על ווסטהאם הוא רשם 90.5% הצלחה במסירות. עד כה הוא כבש שער לזאבים ובישל שניים. ללא ספק אחד השחקנים הכי איכותיים שפורטוגל גידלה בשנים האחרונות.


ג'דסון פרננדס, קשר בנפיקה בן ה-19, הוא עוד דוגמה לשחקן שעומד להיות דומיננטי בנבחרת אם יממש פוטנציאל. בבנפיקה מאמינים שהוא יהיה הסמל של הקבוצה בשנים הקרובות. לואיס פליפה ויירה, איש עסקים והנשיא ה-33 של בנפיקה, משוכנע שבעתיד הקבוצה שלו תהיה ספקית השחקנים העיקרית לנבחרת ואכן למשחק נגד קרואטיה זימן סנטוס שלושה צעירים מבנפיקה – ג'דסון, הבלם רובן דיאס בן ה-21 והקשר פיצי בן ה-28 שבישל את השיוויון מול קרואטיה. פיצי שיחק בנבחרת בעבר, אבל הפעם האחרונה היתה בגביע הקונפדרציות ב-2017. ג'דסון (שיחק דקה) ורובן דיאס (90 דקות) רשמו הופעות בכורה נגד קרואטיה בבוגרת, אחרי שכיכבו בסגל הצעירה.


בבנפיקה הבינו שיש להם אוצר ביד והאריכו את החוזה של דיאס עד 2023. סעיף השחרור שלו עומד על 45 מיליון יורו, למרות שמארסיי הציעה עליו 30 מיליון. דיאז, מנהיג מלידה למרות גילו הצעיר שהיה קפטן בנפיקה ב', נחשב לאחד הבלמים הצעירים הטובים באירופה. בעונה שעברה עבר מבנפיקה ב' לקבוצה הראשונה ומאז נחשב לשחקן הרכב קבוע.


ג'דסון פרננדס. בבנפיקה בונים עליו (Gettyimages)
ג'דסון פרננדס. בבנפיקה בונים עליו (Gettyimages)


ג'דסון פרננדס הוא קשר מצטיין, שבנפיקה מתכוונת להאריך את חוזהו החדש עד 2023 ולהצמיד לו סעיף שחרור של בין 60 ל-100 מיליון יורו. הוא היה משמעותי בעליית בנפיקה לשלב הבתים של ליגת האלופות וכבש שער בכורה בתיקו 1:1 נגד פנרבחצ'ה בפלייאוף. ג'דסון מוערך כרגע אצל המומחים רק ב-20 עד 25 מיליון יורו, מכיוון ששיחק רק שמונה משחקים רשמיים בקבוצה. בקרב סוכני הכדורגל אומרים שמחירו יעלה. "בנפיקה מכרה בעבר שחקנים שעוד לא שיחקו בבוגרים ב-15 מיליון יורו", אמר סוכן שחקנים לעיתון "או ז'וגו". הם מעריכים את שוויו האמיתי ב-45 מיליון יורו". הוא הגיע ב-2009 לאקדמיה של בנפיקה מספורט קלאב פראלס ומאז עשה צעדי ענק.


יש גם שחקנים לא צעירים בנבחרת, כמו קשר פורטו סרג'יו אוליביירה שעשה את הבכורה בגיל 26, אבל השחקנים בסביבות גילאי ה-20 הם עדיין הסחורה החמה. אחד מהם הוא הקשר ההתקפי של מונאקו רוני לופס, שאימו ממוצא אנגולי ואביו ברזילאי, משם היגרה המשפחה לפורטוגל כשהיה קטן. לופס שיחק תחילה בנוער של בנפיקה, וב-2011 עבר למנצ'סטר סיטי שם היה שייך גם לסגל הבוגרים, אבל מונאקו רכשה אותו והשאילה אותו לליל. בעונה שעברה הוא הרשים במונאקו אחרי שכבש 15 שערי ליגה ב-38 משחקים. במשחק נגד קרואטיה הוא שותף ל-38 דקות כמחליף.


לופס, המשחק בעיקר בכנף, הציב לעצמו כעת מטרה לשחק יותר מול איטליה ולשחק בעתיד לצידו של רונאלדו. "הוא השחקן הכי טוב בעולם, אני מעריץ אותו וחולם לשחק לצידו. כל עוד לא אגשים את החלום הזה הוא לא יהיה מושלם", אמר אחרי המשחק נגד קרואטיה שהיה משחקו השני בלבד בנבחרת. לפני ארבע שנים, במנצ'סטר, קיבל הנער הפורטוגלי מתנה מיוחדת מכריסטיאנו רונאלדו – חולצה של ריאל מדריד החתומה על ידו. CR7 רצה לעודד את בן ארצו שניסה ללכת בדרכו ולשחק בעיר מנצ'סטר. בילדותו בבלם בברזיל אהד לופס דווקא את רונאלדו הברזילאי.


Never forget to Dream. ️ pic.twitter.com/bsW7RmMhUq

— Rony Lopes (@Rony10Lopes) 6 בספטמבר 2018


לדברי הכתב קריתינס, יש עוד צעירים שמתדפקים על דלת כוכבי הנבחרות הצעירות של פורטוגל. "בקרוב נחזה גם בז'ואאו פליקס, הקשר ההתקפי בן ה-18 של בנפיקה ושחקן הנבחרת הצעירה שכבר שיחק בבוגרים, או חלוץ ליל בן ה-19 רפאל ליאו המשחק גם בנבחרת עד גיל 21. יש גם את דיוגו לייטה, בלם פורטו בן ה-19 וז'ואו "ז'וטה" פליפה, שחקן נבחרת פורטוגל עד גיל 19 המשחק בבנפיקה ב' בינתיים". אל תדאגו לפורטוגלים. הם יישארו בצמרת האירופית כנראה לעוד הרבה שנים גם אם יהיו תקופות פחות טובות. לנו פשוט נותר לקנא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי