סנסציה בכל קנה מידה: הכירו את הקבוצה הפורטוגלית של עידן עופר

שחקני פמליקאו
שחקני פמליקאו | PATRICIA DE MELO MOREIRA / Contributor

היותו אחד מבעלי אתלטיקו מדריד זו עובדה ידועה, אך לאיש העסקים יש גם 51 אחוז ממניות מועדון שספק אם שמעתם עליו. מאז רכש אותו הישראלי, בסיוע הסוכן של רונאלדו שחקנים מקבוצות פאר, פמליקאו הפכה לסיפור הצלחה

(גודל טקסט)

"אנחנו רוצים ללכת רחוק, להיות בחלק העליון של הטבלה ולהיאבק על מקומות באירופה. המועדון הזה רוצה ליהנות", הצהיר עידן עופר אחרי שפמליקאו הבטיחה את עלייתה לליגה הפורטוגלית הבכירה בשלהי אפריל.

לא כולם לקחו את ההכרזה הזו ברצינות המתבקשת. אחרי הכל, מדובר במועדון צנוע שחזר לליגה הראשונה אחרי היעדרות בת רבע מאה. רק לפני שמונה שנים הוא עוד היה בליגה המחוזית, ובאופן כללי העיר וילה נובה דה פיליקאו מצפון המדינה לא מזוהה עם כדורגל באופן מסורתי. הקדנציה הארוכה ביותר שלה בליגה הבכירה היתה בין 1990 ל-1994, וגם אז שרדה הקבוצה בקושי בתחתית. היא לא גידלה אף שחקן משמעותי, האיצטדיון הצנוע שלה מכיל כ-5300 מקומות בלבד ודיבורים על הצלחה בצמרת נתפסו כתמוהים.

ואולם, הספקנים כלל לא הכירו את עומק הפרוייקט של עופר, וכבר עכשיו אפשר להגדיר אותו כהצלחה ישראלית מסחררת – בתום שישה מחזורים היא מובילה את הטבלה עם מאזן כמעט מושלם של 16 נקודות. ניצחונות על סנטה קלרה, ריו אבה, אבש ופאסוש פריירה בתחילת העונה העלו מאוד את העניין בפמליקאו, אולם היא עדיין נתפסה כסוג של קוריוז. היחס הזה השתנה לחלוטין כעת, אחרי ניצחון מוצדק ודרמטי, 1:2 בליסבון על ספורטינג ביום שני. זו כבר היתה הצהרת כוונות רצינית, ואיש לא יעז לזלזל עוד בפמליקאו אשר מתכוננת להתארח גם אצל פורטו בסוף השבוע הבא.


עוד פרויקט שאפשר להגדיר כהצלחה מסחררת. עידן עופר (דני מרון)

עופר, אוהד כדורגל ידוע שרכש לא מכבר עותק מכדור הזהב של כריסטיאנו רונאלדו תמורת 600 אלף יורו, רואה בפמליקאו השקעה מרתקת שמשלבת בין עסקים לתחביב. בבעלותו 32 אחוזים מאתלטיקו מדריד, אך את השליטה בפמליקאו הצנועה קיבל לידיו באופן מלא בקיץ 2018 כאשר רכש 51 אחוזים ממניות הקבוצה באמצעות קונצרן קוונטום פסיפיק. מיד לאחר מכן, הוא ניגש למלאכה על מנת להפוך את המועדון הקטנטן לסנסציה בקנה מידה אירופי.

לשם התחלה, גויס למשימה אחד המנהלים הספורטיביים המבטיחים בפורטוגל. במשך שבע שנים, בין 2011 ל-2018, הצטיין מיגל ריביירו בתפקיד זה בריו אבה, הוביל אותה להישגים בליגה הראשונה, ואף העשיר מאוד את קופת המועדון באמצעות עסקאות נבונות. זה לא היה דבר של מה בכך לשכנע אותו "לרדת" לליגה השניה, אך שני שיקולים מרכזיים הועילו מאוד. ראשית, שיתוף הפעולה של עופר עם סוכן העל ז'ורז'ה מנדש העניק לפרוייקט עניין לא מבוטל. שנית, ריביירו הוא יליד העיר, וההזדמנות לחזור הביתה כדי לטפח את המועדון האהוב קסמה לו.


ריביירו. יליד העיר חזר לעשות היסטוריה (Gualter Fatia/Getty Images)

"אני נרגש להיות חלק מההיסטוריה. אין לי ספק שנקבל את התנאים כדי לעשות פה משהו מיוחד. יש לנו משקיע ברמה עולמית, והאוהדים של פמליקאו קשורים מאוד לקבוצה שלהם. הם יעזרו לנו להפוך לאחת הקבוצות הטובות בפורטוגל, וזו המטרה כעת. נגשים אותה עם מקצוענות ותשוקה", אמר ריביירו באוגוסט 2018. מעטים מאוד שמו לב לכך מחוץ לעיר, כי פמליקאו סיימה את עונת 2017/18 במקום ה-14, אך השינוי באמת היה קיצוני. לא רק הסגל חוזק באופן ניכר, אלא כל שיטת הניהול השתדרגה.

בראיון לעיתון "רקורד" סיפר עופר בנובמבר האחרון: "יש הרבה דברים שאנחנו רוצים לנסות כאן – הרבה שיטות וטכנולוגיות, כמו בינה מלאכותית. זה יכול להיות פיילוט מצוין לפני שמשתמשים בעזרים האלה באתלטיקו". כמו כן, השקיעה החברה של עופר 1.8 מיליון יורו בהקמת אקדמיה בפמליקאו, בה לומדים כעת 350 ילדים ונערים. מתקנים משוכללים וחדישים נבנו לשם כך, והחל גם שיפוץ האיצטדיון של הקבוצה הבוגרת. בראיון המדובר אף הבטיח עופר שהוא עשוי לפתח שיתופי פעולה מגוונים עם ישראל. הוא טען כי העליה בעונתו הראשונה אפשרית בהחלט – וצדק. בקיץ עבר המועדון שדרוג מהותי נוסף.

אחרי שהחליפה שני מאמנים בעונה הקודמת, מינתה פמליקאו לקראת הקמפיין ההיסטורי בליגה הבכירה את ז'ואאו פדרו סוזה, אשר עבד ב-7 השנים האחרונות כעוזרו של מרקו סילבה בכל קבוצותיו הרבות, כולל ספורטינג ליסבון, אולימפיאקוס, ווטפורד ואברטון. איש המקצוע בן ה-48 קיבל את ברכת הדרך של סילבה כדי לפתוח סוף סוף קריירה עצמאית ולשוב לפמליקאו בה עבד כעוזר לפני כעשור. הוא השכיל להקנות לחניכיו החדשים סגנון מאורגן והרפתקני כאחד תוך זמן קצר, בין היתר כי עומדים לרשותו כוכבים צעירים עם פוטנציאל לא מבוטל


.עוזרו של מרקו סילבה הונחת וכבר ניצח את ספורטינג (PATRICIA DE MELO MOREIRA/AFP/Getty Images)

השפעתו הרבה של עופר באתלטיקו מדריד איפשרה להביא בהשאלה את הבלם הארגנטיני בן ה-19 אשר הפתיע עד כה אפילו את הסקאוטים האופטימיים ביותר, ולהחתים את גוסטבו אסונסאו, קשר ברזילאי בן 19 שגדל באקדמיה של אתלטיקו. קשריו של מנדש הינדסו השאלות חשובות נוספות – הקשר הסרבי אורוש ראצ'יץ' מוולנסיה והבלם הפורטוגלי רודריק מוולבס, בעוד הקשר הספרדי המצוין טוני מרטינס הוחתם באופן מלא מוולנסיה. יש אפילו מגן אנגלי מוכשר, ג'וש טיימון, שהוחתם בהשאלה מסטוק סיטי. מדובר בשחקנים אלמונים יחסית, אך הם התגבשו לסגל מלוכד מהר מהצפוי, בין היתר בזכות מנטורים כמו השוער הברזילאי הוותיק, רפאל דפנדי בן ה-35 שהגיע כבר בקיץ שעבר.

"אנחנו יודעים לטפח כישרונות צעירים", טוען ריביירו, והתוצאות מדברות בעד עצמן. "אנחנו שואפים להשיג יציבות, השחקנים יעמדו ביעדים האישיים והקבוצתיים, וערכם בשוק יעלה", אומר המנהל הספורטיבי, וזו אחת המטרות של עופר. ראשית, הוא רוצה לבנות קבוצה תוססת שתיאבק באירופה ותלהיב את הקהל המקומי בצפון פורטוגל. שנית, הוא מעוניין למכור את השחקנים הצעירים הבולטים שיצמחו במועדון ברווח לא מבוטל. שלישית, אם הכל ילך כשורה, עשויה פמליקאו ליצור שיתוף פעולה הדוק עם אתלטיקו. לבסוף, גם השחקנים הישראלים עשויים ליהנות מהפרוייקט בגווני כחול-לבן בקצה המערבי של אירופה.

ההתחלה הייתה מופלאה בכל קנה מידה, ועכשיו ממתינים כולם בפורטוגל לראות אם תהיה לכך גם המשכיות.


התחלה מופלאה בכל קנה מידה (PATRICIA DE MELO MOREIRA/AFP/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי