ילד של אמא: גבריאל ז'סוס פורח מחדש במנצ'סטר סיטי

גבריאל ז'סוס
גבריאל ז'סוס | Gettyimages

הברזילאי שחווה שנה מאכזבת כשנדחק לקצה הספסל של פפ וסיים ללא שער במונדיאל, שב לכבוש במדיה של אלופת אנגליה וגם החיוך חזר לו לפנים הודות לביקור המשפחה בחג המולד. יוכין על עונת המפנה

(גודל טקסט)

לפני כל משחק, מתקשרת אמא ורה לוסיה לגבריאל ז'סוס, בנה הצעיר ביותר, לו היא עדיין קוראת "התינוק שלי". אחרי כל שער שנכבש, מצמיד החלוץ הברזילאי של מנצ'סטר סיטי את ידו לאוזן כאילו מרים טלפון. הוא מתקשר לאמא. במאמר המרגש על נעוריו באתר The Players' Tribune, אשר מעניק במה חופשית לכוכבי הספורט, הוא אף ביקש מכולם: "אל תשכחו להתקשר לאמא שלכם. זה הכי חשוב".

כי אמא היא הדמות המרכזית ביותר בחייו של גבריאל ז'סוס. כך היה תמיד. אביו נטש את המשפחה כבר מזמן, ורה לוסיה גידלה את כל ארבעת צאצאיה לבד, וכללי החינוך היו נוקשים, גם אם האהבה לא ידעה גבול. היא אישה חזקה מאוד שיודעת לשלב חיבוקים ונשיקות עם העברת מסרים בלתי מתפשרת. כל החברות של הכוכב בן ה-21 חייבות לעבור דרכה ולקבל אישור, עד היום. אולי זו הסיבה לכך שאין לו בת זוג, והוא מרגיש קצת בודד במנצ'סטר. כי אולי הוא בילה בילדותו כל יום שעות רבות מאוד ברחובות סאו פאולו, והתחזק מאוד מנטלית בקרבות מול פרחחים אלימים, אבל אמא תמיד הייתה שם בשבילו. ובאנגליה, זה פשוט לא אותו דבר בלי אמא.

2018 הייתה שנה מאכזבת מאוד מבחינת החלוץ. אמנם קבוצתו זכתה באליפות מזהירה, והוא אף התכבד להיות הגיבור בזכותו הגיעה מנצ'סטר סיטי ל-100 נקודות עגולות כאשר הרשית עמוק בזמן הפציעות במחזור האחרון והביא 0:1 מתוק על סאותהמפטון, אבל בשורה התחתונה זה היה פיאסקו מתמשך בהשוואה לשנים הקודמות.


לא שוכח להתקשר לאימו. גבריאל ז'סוס (AFP)

ב-2016 פרץ גבריאל ז'סוס לתודעה על הופעות סנסציוניות במדי פלמייראס בדרך לאליפות, חגג מדליית זהב אולימפית בטורניר הביתי, ערך הופעת בכורה בנבחרת במוקדמות המונדיאל, הוכתר מיד לגיבור האומה כאשר הפציץ צמד ב-0:3 על אקוואדור, הפך לבאנקר בהרכב המאמן הלאומי טיטה, גרף השוואות לאלילו רונאלדו מפי רונאלדו עצמו, וחתם על החוזה אצל פפ גווארדיולה. היתה זו נסיקה חלומית ומטורפת.

2017 אמנם התחילה עם פציעה, אבל קצב ההבקעה במדי סיטי היה מעולה לכל אורכה, האוהדים התאהבו בחיוך הכובש שלו, המסע מושלם במדי הנבחרת המשיך עם העפלה קלילה לגביע העולם, וסרחיו אגוארו היה מודאג מאוד. דיווחים רבים מאוד גרסו כי גווארדיולה מעדיף את הברזילאי על פני הארגנטיני בהרכב, וסימנים רבים עוד יותר גרסו כי זו המציאות. קון אף שקל ברצינות לעזוב את הקבוצה כי מעמדו היה בסכנה ממשית.

והנה הגיעה השנה שעברה, והמגמה התהפכה. אגוארו החליט להישאר, החזיר את הרלוונטיות בעיני המנג'ר, והיה שוב החלוץ הבכיר של סיטי, בין היתר כי גבריאל ז'סוס החמיץ את החודשיים הראשונים של 2018 עם פציעה בברכו. ומאז זה רק הלך והתדרדר. חלום המונדיאל ברוסיה הפך לסיוט – ז'סוס לא מצא את הרשת אפילו פעם אחת, כל הזרקורים הוסטו להתחזויות של ניימאר, ברזיל הודחה ברבע הגמר, והחלום להניף את הגביע לא התגשם. חמור מכך – רוברטו פירמינו זהר יותר ויותר במדי ליברפול, ואחרי הטורניר הוא תפס את מקומו של ז'סוס בהרכב סלסאו. האשראי העצום של טיטו נגמר, כי גבריאל לא סיפק את הסחורה על בסיס שבועי בקבוצתו.


חלום המונדיאל הפך לסיום. גבריאל ז'סוס ללא שער במונדיאל עם גרניט ג'אקה (Gettyimages)

עד כמה לא סיפק? עד דצמבר היה לו שער ליגה אחד בלבד העונה, אי שם באוגוסט, ב-1:6 על האדרספילד האומללה. מאז נמשכה הבצורת, הכדורים סירבו להיכנס, הביטחון העצמי התאייד, והגעגועים למולדת הלכו והתגברו. בעוד אגוארו, ראחים סטרלינג ולירוי סאנה חוררו רשתות, הרצף האומלל של ז'סוס החל להדאיג, וגם השלושער לרשת שחטאר דונייצק בליגת האלופות לא בדיוק שיפר את התמונה הכללית.

גווארדיולה הקפיד להגן עליו בתקשורת, ובצדק. אחרי הכל, ההשקעה במשחקים ובאימונים לא פחתה לרגע, ואת העובדה הזו הדגיש פפ בכל הזדמנות. "חשוב שגבריאל יגיע להזדמנויות, וחשוב גם שהוא מסדר הזדמנויות לחבריו. הוא עובד המון על המגרש, מפעיל לחץ על שחקני היריב ועוזר לנו מאוד. כדורגל הוא לא רק שערים", הדגיש הבוס. ואולם, בתחילת דצמבר, כאשר אגוארו היה פצוע לקראת המשחק הגדול מול צ'לסי בסטמפורד ברידג', העדיף פפ להשאיר את ז'סוס על הספסל בכל זאת, ולהמר על הרכב ללא חלוץ טבעי כלל. הדבר הדגיש את הפיחות המשמעותי במעמדו. עד לפני שנה, נתפס ז'סוס כאחד החלוצים הצעירים הטובים בתבל, בדרך הבטוחה להפוך במהרה לכוכב על אמיתי. זה ממש לא היה המצב ב-2018.

אז הגיעה המשפחה. אמו של החלוץ, וגם האחים, נחתו במנצ'סטר כדי לציין ביחד את חג המולד, והחגיגה הייתה גדולה. כולם ישבו בצוותא ביציע כאשר גבריאל ז'סוס עלה לדשא במשחק מול אברטון ב-15 בדצמבר, והנה לכם – הבצורת נשברה. לא סתם נשברה – הסקורר הבקיע צמד. "זה נפלא. המשפחה תורמת מאוד למצב הרוח שלי", אמר החלוץ, וגם גווארדיולה התייחס לנושא במסיבת העיתונאים אחרי שריקת הסיום. זה הפך לשיחת היום בעיר.


ז'סוס פורח בשנת 2019 (Gettyimages)

השינוי המיוחל המשיך בתחילת 2019, וז'סוס ניצל את המומנטום החיובי ואת לוח המשחקים הנוח על מנת להשיב לעצמו את הביטחון העצמי שאבד. אמנם בהפסד לליברפול במשחק הראשון של השנה הוא בילה 90 דקות על הספסל ולא היה מרוצה במיוחד, אבל לאחר מכן לוח המשחקים הצפוף במפעלי הגביע הכריח את גווארדיולה לתת לו את הבמה – והיא נוצלה. שער ב-0:7 מול רותרהאם, רביעיה ב-0:9 על ברטון המסכנה, צמד ב-0:3 על וולבס בפרמיירליג שהיה מיוחד גם אם השער השני הובקע בפנדל. איכשהו, הכל הלך לטובתו.

באמצע ינואר, פג תוקף הוויזה של המשפחה, והחופשה באנגליה נגמרה. אמא חזרה לברזיל, והייתה סכנה שהכל שוב יתפרק – מה גם שהברזילאי לא שותף בהרכב מול האדרספילד ובגומלין מול ברטון. אבל אז, בשבת, הוא קיבל את האשראי בגביע מול ברנלי, והבקיע שער אישי נפלא בסלאלום מרהיב. היה זה אחד הביצועים היפים של גבריאל על אדמת הממלכה, והוא הדגיש שוב עד כמה הכישרון הטהור שלו עצום. זה רק עניין של פוקוס. "אני שמח מאוד שמצאתי את הרשת, כי זה מה שחלוץ צריך לעשות. כשזה הולך, יש תאבון להבקיע עוד ועוד. 2019 התחילה טוב מאוד מבחינתי, וכולי תקווה שזה יימשך", הוא אמר.

האם יתן לו פפ ההזדמנות להמשיך ברצף הנהדר מול יריבה נוחה יחסית נוספת (שלישי, 22:00, שידור ישיר בספורט1) בדמותה של ניוקאסל? האתגרים הבאים מול ארסנל וצ'לסי יהיו קשים יותר, אז כדאי לנצל את הצ'אנס ולחזק עוד יותר את הביטחון העצמי. ואז להתקשר לאמא. היא תמיד מחכה לזה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי