פשע תדמיתי: האם היריבות מול ליברפול חזקה מיוקרת המועדון?

אולה גונאר סולשיאר
אולה גונאר סולשיאר | AFP

ניצחון על סיטי יקרב את היריבה המושבעת לאליפות היסטורית ומעידה עלולה לעלות ליונייטד בכרטיס לאלופות. יוכין על הדילמה בה נמצאים יושבי האולד טראפורד, שבסתר ליבם מחזיקים אצבעות לפפ (21:30 בספורט1)

(גודל טקסט)
אחד המשחקים המוזרים בתולדות איטליה התקיים בתחילת מאי 2010. לאציו קיבלה את פניה של אינטר באולימפיקו כאשר נותרו שלושה מחזורים לסיום העונה, והאוהדים הביתיים עודדו באופן גלוי ומובהק את האורחת. יתרה מכך, הם פתחו בקמפיין נרחב שנמשך שבוע על מנת להעביר את המסר החשוב – לאציו חייבת להפסיד. 


את מצבה במרכז הטבלה היא כבר לא יכולה היתה לשנות, אבל על מאבק האליפות אפשר היה להשפיע. במאבק הזה הובילה אינטר בהפרש שתי נקודות על רומא, היריבה העירונית השנואה של הנשרים. ביציעי לאציו אמנם לא מתים על אינטר, אבל מסוגלים לסבול אותה. את רומא הם לא סובלים, והמחשבה על כך שדווקא קבוצתם האהובה עלולה לסדר לג'אלורוסי אליפות הוציאה אותם מדעתם. הם עשו הכל כדי למנוע את האפשרות הזו. ואכן, אינטר טיילה ל-0:2 קליל. לו התוצאה היתה אחרת, אפשר היה רק לרחם על שחקני לאציו. המזימה הצליחה, אגב. רומא צברה את מלוא הנקודות במחזורי הנעילה, אך זה לא הספיק לה. 


זיכרונות מהאירוע המביך הזה עוברים בראש לקראת הדרבי הגדול של מנצ'סטר הערב (החל מ-21:30, ישיר בספורט1), כי אוהדי השדים האדומים מבינים היטב – קבוצתם עלולה לסדר אליפות לליברפול. העסק פשוט – זה הקרב הקשה היחיד שנותר למנצ'סטר סיטי, אשר מפגרת כעת בשתי נקודות אחרי החבורה של יורגן קלופ עם משחק ביד. מעבר לכך, יפגוש פפ גווארדיולה את ברנלי, לסטר וברייטון, וזה אמנם לא טריוויאלי, אבל סיטי אמורה ללקט תשע נקודות. לוח המשחקים של ליברפול קל אפילו יותר – היא תתמודד מול האדרספילד, ניוקאסל ו-וולבס. גם עבורה, אם לא תהיה סנסציה מרעישה, אלה תשע נקודות. 



הדילמה הקשה של אוהדי יונייטד: ליברפול או סיטי? (Getty Images)


לכן גורל התואר מונח על כף המאזניים באולד טראפורד. אם סיטי תנצח, הסיכוי שלה לזכות גבוה מאוד. אם היא לא תנצח, הסיכוי של ליברפול לשבור בצורת בת 29 שנה גבוה מאוד. גם תיקו ישמח מאוד את מוחמד סלאח, רוברטו פירמינו, סאדיו מאנה וחבריהם. הוא יעניק להם יתרון בפסגת הטבלה והכל יהיה בידיהם. רק לנצח שלוש קבוצות שאיבדו לחלוטין כל עניין בליגה, ויש היסטוריה. הרצף האומלל ביותר בתולדות הכדורגל האנגלי יישבר. ליברפול תחגוג אליפות ראשונה בעידן הפרמיירליג. ועל ההיסטוריה הזו תהיה חתומה מנצ'סטר יונייטד. המחשבה על כך לא קלה לעיכול.


מובן מאליו כי באולד טראפורד לא מסמפטים גם את סיטי. זהו דרבי, ויש בו לא מעט יוקרה. ואולם, מבחינה היסטורית, היריבות מול ליברפול חזקה פי מיליון. במשך תקופה ארוכה מאוד התרגלו אוהדי יונייטד לראות בסיטי קבוצה נחותה שלא מהווה איום ממשי. הכל השתנה אחרי שהכסף מהמפרץ הפרסי הפך את התכולים לאימפריה ולמועדון פאר בהתהוות, אבל אלכס פרגוסון היטיב להגדיר אותם כ"שכנים שעושים המון רעש". עבור אוהד יונייטד, מתסכל לראות את סיטי מצליחה, אבל גם אפשר להדחיק את זה כי ההצלחה הזו מלאכותית לכאורה, וגם המחסום הפסיכולוגי כבר נשבר. סיטי כבר זכתה באליפויות. עוד אחת לאוסף לא תשנה יותר מדי תודעתית. אז גווארדיולה יחגוג שום עם חשבון הבנק שלו. לא ביג דיל. 


אליפות ראשונה של ליברפול מאז 1990 היא כן ביג דיל. היא תהרוס לאוהדי יונייטד את המפלט האחרון שלהם. מאז 2013, הם סובלים ורואים את קבוצתם קורסת ניהולית, אבל לפחות דבר אחד תמיד יכול לנחם – הלוזריות של האדומים ממרסיסייד. כל עוד ליברפול ממשיכה למעוד בניסיונותיה לזכות באליפות, יש לשדים האדומים תחושת עליונות ברורה. אם וכאשר הבצורת תיגמר, תחושת העליונות הזו תיעלם כלא היתה. ואז, לא יישאר יותר כלום. יונייטד תהיה בנחיתות הן מול ליברפול והן מול סיטי. המועקה תהיה בלתי נסבלת. 



אליפות של ליברפול משמעותית יותר מאליפות של סיטי (AFP)


אפשר להבין מדוע בסתר ליבם מייחלים אוהדי יונייטד להפסד בדרבי. רק המחשבה על כך שקבוצתם תכתיר במו ידיה את ליברפול מדירה שינה מעיניהם. ואולם, בניגוד מוחלט לאוהדי לאציו ב-2010, הם לא יכולים להצהיר על כך בפה מלא. הם אפילו לא יגידו זאת בינם לבין עצמם בשיחת מסדרון. זהו טאבו מוחלט, משתי סיבות עיקריות.


ראשית, יש ליונייטד על מה לשחק. היא חייבת להיות בליגת האלופות בעונה הבאה, והניצחון בדרבי חיוני למטרה זו. אמנם היא במקום השישי, אבל המרחק מטוטנהאם, ארסנל וצ'לסי קטן. הלונדוניות עוד עשויות לאבד נקודות, ואת הכחולים תארח יונייטד בעצמה כבר ביום ראשון. יהיה זה פשע כלכלי נגד המועדון עצמו לחשוב על הפסד מכוון בדרבי רק כדי להזיק לליברפול. המצב בטבלה מחייב ניצחון – לא פחות.


שנית, וזה שיקול חשוב אף יותר, למנצ'סטר יונייטד אסור לחשוב במונחים האלה. היא לא לאציו. יהיה זה פשע תדמיתי נגד המועדון לדמיין אפשרות של הפסד מכוון ליריבה העירונית. עמוק בלב, יש אוהדים רבים שרוצים להפסיד, אבל עמוק בתוך הלב הזה בדיוק הם גם יודעים – הרצון הזה הופך אותם לקבוצה קטנה בעיני עצמם. והכמיהה לא להיות קבוצה קטנה חזק הרבה יותר מהכמיהה לקלקל לליברפול את האליפות. הם רוצים להשאיר את המשימה להאדרספילד, ניוקאסל ו-וולבס.



ליונייטד יש את כל הסיבות לנצח (Getty Images)


זה נכון עוד יותר מבחינת השחקנים, אשר נלחמים על עתידם. ההפסד המחפיר 4:0 בגודיסון פארק ביום ראשון, התבוסה הגבוהה ביותר מול אברטון מאז 1984, מחייב שינוי קיצוני בהלך הרוח. אולה גונאר סולשיאר נאלץ להתנצל בפני האוהדים על החרפה. השחקנים חטפו אש מכל הכיוונים, וגארי נוויל אמר בין היתר כי חלקם לא ראויים ללבוש את חולצת המועדון. 


הדיווחים על מהפכה גדולה בסגל בקיץ הולכים ומתרבים. השחקנים האלה נלחמים על עתידם, ואחרי שביזו את עצמם בתחילת השבוע הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם פיאסקו תדמיתי נוסף. 



המוטיבציה תהיה בשיאה. הם יכולים להפסיד, אך לא ייכנעו ללא קרב. זו המשימה החשובה ביותר שנותרה להם עד לסיום העונה, ועל הדרך הם יכולים להכתיר את ליברפול. אולי בדיעבד הם יצטערו על כך, אבל עכשיו זה לא הזמן לחישובים. איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בדרמה אנושית ברמה הגבוהה ביותר. איזה סיפור!

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי