עשבים שוטים: המבחן האחרון של כוכבי מנצ'סטר יונייטד

שחקני מנצ'סטר יונייטד
שחקני מנצ'סטר יונייטד | FIBA

למרות שהשדים האדומים שוברים שיאים שליליים בני עשרות שנים, מעמדו של סולשיאר מובטח ודווקא הפעם השחקנים נמצאים בבעיה. לאחר המשחק נגד סיטי (21:30, ישיר בספורט1), המנג'ר יחליט את מי להשאיר בעונה הבאה

(גודל טקסט)

גארי נוויל לא יכול היה להתאפק. ה-4:0 שחטפה מנצ'סטר יונייטד מאברטון היה יותר מדי עבורו גם בתפקידו הנוכחי כפרשן רשת "סקיי". "הופעה מעופשת", הוא ירה. "מרתיח אותי שסולשיאר הוא זה צריך ללכת להתנצל בפני האוהדים". מבחינת נוויל, השחקנים הם האשמים. Japanese Knotweeds (בתרגום מאוד מופשט: עשבים שוטים) כינה את חלקם. "זה תוקף את יסודות הבית וצריך לטפל בזה… לא צריך לנקוב בשמות. הם בעיתונים כל יום וברשתות החברתיות כל יום. סולשיאר יטפל בהם". לכולם ברור למי הוא התכוון.

מנצ'סטר יונייטד תהיה הערב (רביעי, 21:30, שידור ישיר בספורט1) שחקנית המשנה במשחק הכי גדול של השנה באירופה – הדרבי שכנראה יקבע האם סיטי תזכה בתואר או שליברפול תיקח אליפות ראשונה אחרי 29 שנה. סיטואציה שכולה הפסד אם אתם אוהדי השדים האדומים, אבל לא עבור אולה גונאר סולשיאר. הנורבגי המחויך חווה משבר ראשון באולד טראפורד ומגלה שגם ברע כמעט כולם בממלכה עומדים לצדו. לראשונה מאז פרישת סר אלכס פרגוסון, המאמן לא אשם. השחקנים הולכים לשלם ביוקר.

סולשיאר שחרר קבוצה מפוחדת מעולו של ז'וזה מוריניו והכל קרה לו כנראה מוקדם מדי. יונייטד ניצחה ב-14 מ-17 המשחקים הראשונים תחת הנורבגי. הרצף הזה הושלם ב-1:3 ההירואי בפריז. מאז, השדים האדומים הפסידו בשישה משמונה משחקים בכל המסגרות, כולל שתי התצוגות העלובות בתבוסות בברצלונה ובגודיסון פארק. הגישה מעצבנת את אנשי המועדון והפרשנים יותר מאשר התוצאות האחרונות. נגד אברטון, למשל, שחקני יונייטד רצו שמונה ק"מ פחות מהיריבה.


מנצ'סטר יונייטד תהיה שחקנים המשנה במשחק השנה באירופה (Gettyimages)

מדובר במספרים לא שכיחים. הרצף הנוכחי הוא הגרוע ביותר ב-30 השנים האחרונות. מאז פריז, יונייטד רשמה חמישה הפסדים רצופים בחוץ לראשונה מאז 1981. היא ספגה ב-11 משחקים רצופים לראשונה אחרי 21 שנה וכבר כעת, ארבעה מחזורים לסיום העונה, שברה את שיא הספיגות של המועדון לעונה מאז הקמת הפרמיירליג. אחוזי ההצלחה בחודש אפריל נמוכים אפילו מהימים השחורים של עידן מוריניו.

דבר אחד ברור, ירח הדבש נגמר. החיבור הקסום הזה, השידוך מהאגדות שנראה לפעמים יותר מדי טוב, כבר פחות עובד. האופוריה בין בני הזוג התחלפה בשגרה. השגרה הוציאה את הרע מכמה שחקנים וההפסדים הפכו את האווירה לקשה ומתוחה. סולשיאר, טוענים באנגליה, הבין שכמה שחקנים לא מספיק טובים ובעיקר שם לב לבעיות בכושר הגופני. מחנה האימון השני שקיימה הקבוצה בדובאי במהלך העונה רק פגע בכשירות של השחקנים.

למשחק מול ארסנל ב-10 במרץ הגיע סולשיאר ללא 13 שחקנים פצועים. מאז, המאמן נאלץ לבצע בממוצע קרוב לארבעה שינויים מדי משחק. ההרכב הפך לא יציב, המערך השתנה והתוצאות בהתאם. תאמינו או לא, אבל פתאום יש בחדר ההלבשה של יונייטד שחקנים שטענו לאחרונה: "טקטיקה היא הבעיה העיקרית של סולשיאר". כן, כן, אלו השחקנים שבשנים האחרונות הוחזקו כבני ערובה על ידי טקטיקנים כמו מוריניו ולואי ואן חאל.


נמצאת ברצף הרע ביותר שלה ב-30 השנים האחרונות (Gettyimages)

יש בעיות אחרות. מאז שסולשיאר קיבל את המינוי הקבוע לפני חודש, כולם מרגישים את המהפכה הגדולה שתגיע בקיץ. למשל, "הקליקה" החזקה של דוברי הספרדית בחדר ההלבשה: אנדר הררה, אריק באיי, מרכוס רוחו, אנטוניו ולנסיה ודויד דה חאה צפויה להתפרק מה שמשפיע עוד יותר על המורל. ויש בעיות גדולות יותר גם בגזרת הכוכבים. פול פוגבה, דויד דה חאה ומרקוס ראשפורד נראים בתקופה האחרונה מנותקים, עסוקים בעתידם. אף אחד מהם לא מראה לאחרונה סימנים עזים של רצון להישאר במיוחד אם הקבוצה תפספס את הכרטיס לליגת האלופות.

"המטען של פוגבה נהיה כבד מדי", נכתב השבוע באנגליה. "כולם חשבו שמוריניו היה הבעיה שלו, אבל הוא פלרטט עם מעבר לריאל מדריד ימים אחרי שסולשיאר הגיע". הדעה הרווחת היא שכדי לממן מהפכה, הכוכב הסורר יהיה מהראשונים להימכר. על דה חאה טען נוויל ש"דעתו מוסחת" ועל ראשפורד ש"ברור שמשהו עובר עליו". זאת בנוסף לטענות שהחלוץ הצעיר, ילד הפלא, "כבר לא צנוע כמו שהיה". 

סולשיאר גילה בשבועות הקשים האחרונים שדעת הקהל נוטה לטובתו. הוא מוגדר כפתרון והשחקנים הסוררים כבעיה. כשמוריניו אמר את זה, טענו שהוא בכיין ומחפש תירוצים. עכשיו, באנגליה יש מי שטוען שמוריניו צדק. צדק כשאמר שההגנה לא מספיק טובה. צדק כשאמר שהקבוצה צריכה חיזוק. צדק כשאמר שיש שחקנים שחסרים רצון. אפילו צדק כשאמר שמקום שני אחרי סיטי זה הישג.


כולם חשבו שמוריניו היה הבעיה שלו, אבל הוא פלרטט עם מעבר לריאל מדריד ימים אחרי שסולשיאר הגיע" (AFP)

"כולם האשימו את מוריניו ואמרו שהוא מנג'ר רע", אמר נוויל את מה שלאף אחד אחר אין ביצים לומר. "למעשה, הוא אחד המנג'רים המצליחים בעולם ב-20 השנה האחרונות. הוא מאמן נהדר שאיבד כל אמון בשחקנים האלה… הם אכזבו את המאמן ואת המועדון".

רצף ההפסדים הביא לסוף עידן. הפרשנים הבכירים צועקים בקול אחד: "מהפכה". מבחינתם, המבחן של סולשיאר יהיה לבנות מחדש את הסגל כדי שיהיה מותאם למאבק אליפות. אין פרות קדושות – כמעט כולם מועמדים להדחה ב'הישרדות סולשיאר'. בעוד הנורבגי עצמו טען לאחרונה ש"רק הטובים ישרדו", ברור שגם בכירים ישלמו את המחיר. לא רק פוגבה על הגריל, גם לוקאקו, מאטה, מאטיץ' ואפילו סמולינג וג'ונס.

יש כאן שינוי ברור. מאז עזב פרגוסון, הכישלון באולד טראפורד כוון לעבר המאמן – מויס, ואן חאל או מוריניו. כעת, השחקנים והבעלים אשמים. מדיניות הרכש כשלה. בשם "מנצ'סטר יונייטד", סוכנים ושחקנים השתמשו בשנים האחרונות כדי לסחוט כסף. "טלגרף" הרכיב את 10 שחקני הרכש הטובים ביותר של המועדון מאז עזיבת כריסטיאנו רונאלדו לפני 10 שנים: "ולנסיה, צ'יצ'ריטו, דה חאה, יאנג, ואן פרסי, רומרו, שואו, הררה, זלאטן ולינדלוף". עכשיו תשוו לשחקני הרכש של ליברפול, סיטי וטוטנהאם בעשור האחרון. זה כל ההבדל.


"רק הטובים ישרדו". סולשיאר מתכנן מהפכה (Gettyimages)

בספטמבר 2017 אמר מוריניו: "מועדונים אחרים התפתחו, אנחנו לא. בכל תחום שהופך קבוצה למוצלחת, עצרנו בזמן". היום, כולם אומרים אמן. אפילו היריב הגדול לשעבר ג'יימי קראגר הזדעק לאחרונה: "אתם מנצ'סטר יונייטד, אל תשכחו כמה המועדון גדול וכמה כוח יש לכם. אל תתנו להם (השחקנים הסוררים) להכתיב מדיניות. הגישה שלהם רעה? תעיפו אותם".

לפני הדרבי, סולשיאר נשאל לראשונה מאז מונה האם הוא חושב שהוא מתאים. אבל בפועל, המשבר חיזק את מעמדו. גם בדרבי – מול קבוצה שניצחה ב-25 מ-27 משחקיה האחרונים – הוא יודע שאין לו מה להפסיד: "זה המשחק הכי טוב שיכולנו לבקש. אי אפשר להתחבא על המגרש והאוהדים יגבו אותנו אם נשקיע את המאמץ". עכשיו תזכורת. ב-7 באפריל 2018, סיטי התכוננה לחגוג אליפות בדרבי ביתי מול יונייטד. מוריניו לא נתן לזה לקרות.


יצליח לעצור את מנצ'סטר סיטי? אולה גונאר סולשיאר (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי