קפטן הולך לאיבוד: קוסיילני וארסנל בדרך לפרידה לא נעימה

לורן קוסיילני
לורן קוסיילני | Michael Regan / Staff

הבלם ששיחק תשע עונות במועדון והיה חייל נאמן, רצה לעזוב לצרפת אך לא קיבל את ברכת הדרך ובתגובה איים בהחרמת מחנה האימונים. רייט: "הורס את המורשת שלו". יוכין על מלחמה שלא יהיו בה מנצחים - כולם כבר הפסידו

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)
קשה למצוא סימפטום בולט יותר לכך שהמועדון חולה מאוד מאשר קפטן שמחליט לשבות. לורן קוסיילני, השחקן הוותיק והנערץ של ארסנל שקיבל את הסרט לפני שנה, יצא למאבק חסר פשרות בהנהלה והודיע על סירובו ליטול חלק במסע לארצות הברית. ההנהלה, מצידה, לא מתכוונת לוותר. היא יצאה בהודעה חריפה לתקשורת נגד הבלם הצרפתי  ומתכננת לנקוט בצעדים משמעתיים חמורים נגדו, כולל שלילת תפקיד הקפטן והורדה לקבוצת המילואים. זו מלחמה של ממש, וכבר עכשיו אפשר להצהיר – לא יהיו בה מנצחים. כולם יפסידו. כולם הפסידו כבר עכשיו.


אפשר ואף צריך היה למנוע את המבוכה, כי כל הקלפים היו על השולחן כבר מזמן. בתחילת העונה החולפת, בעודו מחלים מפציעה קשה, עדכן קוסיילני על רצונו לחזור למולדת בתום תשע שנים בלונדון. הדבר טבעי ומתבקש – קוסיילני, יליד בספטמבר 1985, יחגוג בעוד פחות מחודשיים את יום הולדתו ה-34. מצבו הבריאותי לא מזהיר בלשון המעטה, ורצף הפציעות לא נגמר. למעשה, העונה האחרונה הדגישה זאת יותר מכל. הצרפתי סבל מפגיעות לא מעטות גם אחרי ששב מקרע בגיד אכילס, ופתח בהרכב 13 פעמים בלבד במסגרת הליגה. הוא סיפק מספר הופעות נהדרות, הנהיג וסחב את הקבוצה אחריו, ואפילו כבש שלושה שערים – כולל אחד קריטי בינצחון היוקרתי 0:2 בדרבי על צ'לסי – אבל היה ברור שתרומתו הולכת ופוחתת בעידן המנג'ר החדש אונאי אמרי.


אצל ארסן ונגר היה קוסיילני באנקר בהרכב. הוא היה אחד השחקנים הכי "ונגריים" שאפשר לדמיין. הסקאוטים איתרו אותו במדי לוריין הקטנה, והוא הגיע לתותחנים בקיץ 2010 אחרי עונה אחת בלבד בליגה הצרפתית הבכירה, תמורת כ-8 מיליון ליש"ט, כבחור אלמוני ללא הופעות בנבחרת. ונגר זיהה את הפוטנציאל, טיפח אותו וקיבל בלם חכם ואמיץ. קוסיילני הן ניחן בפיזיות ובמהירות, והן ידע לפתח התקפות מאחור. השליטה שלו בכדור טובה בהרבה מהממוצע, יכולת המסירה שלו נהדרת. ככל שצבר ניסיון רב יותר, כך פרח יותר – וגם הפציעות הרבות לא עצרו את התקדמותו. ארסנל אמנם לא זכתה, כמובן, באליפות בתקופתו, אבל חיצי הביקורת דילגו עליו. האוהדים תמיד ראו בצרפתי לוחם נאמן וחרוץ, ומינויו לקפטן בקיץ שעבר במקומו של פר מרטסאקר הפורש היה טבעי ומתבקש.



לורן קוסיילני. במלחמה הזו כולם כבר הפסידו (OZAN KOSE/AFP/Getty Images)


בתום עידן ונגר, האווירה השתנתה – וקוסיילני הרגיש פחות שייך לפרוייקט החדש. הוא נתפס כאיש העבר אצל הבאסקי, וגם זה טבעי ומתבקש בהתחשב בגילו ובבריאותו. בארסנל הבינו שאי אפשר לבנות על שחקן כזה לעתיד. גישושיו לגבי הארכת החוזה נענו בתגובה צוננת. החוזה הנוכחי מסתיים בקיץ 2020, ולצרפתי הוצע להאריכו בשנה נוספת אך עם קיצוץ בשכרו. פירוש הדבר מבחינתו הוא פרישה ב-2021, ונראה כי הרעיון לא מצא חן בעיניו. קוסיילני רצה יותר ויש בצרפת מועדונים שמעוניינים לתת לו יותר. המגעים איתם מתקיימים כבר במשך חודשים, וברשימה נמצאות בורדו, ליון וראן. לפי הדיווחים בתקשורת הצרפתית, בורדו משתוקקת להפוך את קוסיילני לדמות מרכזית בקבוצה ולהחתים אותו לשלוש שנים. בשלב זה של הקריירה, מובן מאליו שזו אופציה עדיפה.


קוסיילני מעולם לא בגד בארסנל. הוא לא עזב בשלב מוקדם הרבה יותר בקריירה כאשר הצעות טובות הונחו לפתחו. הוא שותף באינספור משחקים עם זריקות וכאבים. הוא הפך בסופו של דבר לאחד הסמלים החשובים של המועדון – והוא ציפה ליחס של סמל. כאשר פנה בבקשה להשתחרר מחוזהו על מנת להאריך את הקריירה על הדשא, הוא ציפה לתשובה עניינית. ההנהלה לא חייבת לבטל את החוזה, ואפשר להבין את הרצון להרוויח על כל שחקן שעוזב – כי הרי מצבם הכלכלי של התותחנים אחרי שנתיים ללא ההעפלה ליגת האלופות מעורר דאגה. ובכל זאת, יש חובה מוסרית להתנהל בהגינות. כלפי כולם. קל וחומר כלפי אגדות מסוגו של קוסיילני.


הנהלת ארסנל לא התנהלה בהגינות. היא הדביקה על קוסלייני תג מחיר של 10 מיליון ליש"ט לפחות. 10 מיליון ליש"ט תמורת שחקן בן 34 שעבר מספר אסטרונומי של פציעות ומסיים את החוזה בעוד שנה. אף מועדון שפוי לא ישלם סכום כזה. לקבוצות צרפתיות בכלל אין יכולות פיננסיות כאלה. בצרפת מציינים כי בורדו לא נחושה לקבל את קוסיילני ללא תמורה, ומוכנה לשלם מיליון או שניים, אבל הדרישה הנוכחית של התותחנים הופכת את העסקה לבלתי אפשרית – ובצדק.




קוסיילני היה בהלם. הוא ציפה ליחס אחר לחלוטין, וסוכנו ניסה לתווך כדי למצוא פשרה סבירה, אך לשווא. לקראת סיום העונה, הקשיח גם הקפטן את עמדותיו, וביקש לקבל שחרור מיידי. אם המועדון לא מתנהג בהגינות, גם הבלם השיב באותו המטבע. כך יצאו הצדדים למלחמה. במסגרת המאבק, הבהיר קוסיילני שהוא שוקל לא לצאת למסע לארצות הברית ולפתוח בשביתה. תגובה ההנהלה הייתה בערך: "נראה אותך". הם לא האמינו שהאיום ימומש. אז קוסיילני מימש אותו, ועכשיו כבר אין דרך חזרה לנורמליות. כל הכלים נשברו.


כעת הבלם סופג ביקורת נוקבת מכיוונים רבים. איאן רייט האשים את הקפטן בחוסר מקצועיות וטען: "הוא הורס את המורשת שלו". זה נכון, אך היה מי שגרם לו לעשות זאת. הבלם הוותיק מתנהל כיום בבריונות ופוגע במועדון, אבל המועדון היה צריך להיות חכם ורגיש הרבה יותר כדי למנוע את ההתדרדרות. ואם זו הגישה כלפי קוסיילני, מפחיד לחשוב כיצד רואה ההנהלה את יתר השחקנים. האם כל הכוכבים הם רק נכסים פיננסיים? האם, בשל היותם כדורגלנים שמרוויחים שכר טוב, הם אינם ראויים ליחס אנושי? משהו חולה מאוד בממלכה הזאת, והפצע שנפתח עכשיו לא יגליד במהרה.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי