בשביל נורי: המסע המטלטל של סטיבן ברחוויין לטוטנהאם

סטיבן ברחווין
סטיבן ברחווין | Justin Setterfield/Getty Images

הוא גדל באייאקס והיה חברו הטוב של עבדלחק נורי, אך נזרק בגלל אביו בגיל 13 והפך לכוכב אצל היריבה השנואה. בלונדון התאהבו בו כבר בבכורה, הכירו את הגיבור החדש של מוריניו

(גודל טקסט)

טוטנהאם אוהבת להחתים שחקנים שגדלו באיאקס. בסגל הנוכחי יש לה 3 כאלה – יאן ורטונחן, טובי אלדרוויירלד ודבינסון סאנצ'ס, בעוד כריסטיאן אריקסן נמכר לאינטר לפני ימים ספורים. גם רפאל ואן דר וארט, אחד הזרים האהובים בתולדות התרנגולים, הוא איש של אמסטרדם. כדאי להזכיר גם את אדגר דווידס ואת סטיבן פינאר אשר קפצו לקדנציות לא ארוכות בווייט הארט ליין. עקרונית, אפשר לצרף לרשימה הזו גם את סטיבן ברחוויין, על אף שהקיצוני שהפציץ אתמול לרשת מנצ'סטר סיטי במשחק הבכורה בפרמייר-ליג הגיע דווקא מאיינדהובן.

עברו של ברחוויין באייאקס מוזר למדי – הוא בילה שנתיים באקדמיה שלה, אך נזרק ב-2011 כאשר היה בן 13 בלבד. גורמים רבים במועדון התנגדו לעזיבתוו, אך מאמנו הישיר, אורלנדו טרוסטפול עמד על כך בתוקף בעקבות תקרית ביזארית עם אביו של הנער. במהלך אחד המשחקים, כאשר בנו לא נכלל בהרכב, הוציא ברחוויין האב מטפחת לבנה והחל לנופף בה לעברו של טרוסטפול לאות מחאה. הבוס זעם, לא איפשר לשחקן להיכנס אפילו לחדר ההלבשה אחרי שריקת הסיום, והודיע לו חד משמעית על ניפויו. ימים ספורים מאוחר יותר, כבר עשה הילד את דרכו לאיינדהובן, כי הסקאוטים שלה ידעו בדיוק את הפוטנציאל.


סטיבן ברחווין חוגג במדי איינדהובן. הפסד של אייאקס (Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)

העלילה הזו נחשפה לראשונה, באופן מסקרן מאוד, דווקא בביוגרפיה של עבדלחק נורי – חברו הקרוב ביותר של ברחוויין. השניים מצאו שפה משותפת מהרגע בו נפגשו באקדמיה של איאקס, ואי אפשר היה להפריד ביניהם. הם היו הילדים הקטנים והצנומים ביותר בשכבת הגיל שלהם, אך גם מהמוכשרים ביותר. ההבנה בין נורי שהוצב בעיקר בקישור לברחוויין שליהטט בחוד הייתה נהדרת. שניהם הצטערו מאוד כאשר סטיבן הועזב, אך המשיכו להיות בקשר יומיומי, ונהנו במיוחד לשתף פעולה בנבחרות הצעירות. בצוותא, לצד דוני ואן דה ביק, הם גם הגיעו לגמר אליפות אירופה עד גיל 17 שנערכה במאי 2014 במלטה. שניהם כבשו בחצי הגמר מול סקוטלנד, וברחוויין נבחר לשחקן המצטיין בטורניר למרות הפסד לאנגליה בפנדלים. החלום הגדול היה ללבוש ביחד גם את המדים הכתומים של הולנד הבוגרת.

החלום הזה התרסק באכזריות ביולי 2017, כאשר דום לב במהלך משחק ידידות של אייאקס גרם לנזק מוחי קשה עבור נורי. הטרגדיה זעזעה את ברחוויין. היא מלווה אותו עד היום, ותלווה אותו תמיד. "לא אשכח את עבדלחק לעולם. אני בקשר עם אחיו, מקבל ממנו כל עדכון חיובי, ומתפלל שמצבו ישתפר. נסים יכולים לקרות", אומר השחקן שהבטיח להקדיש את המשך דרכו המקצועית גם לחברו. למעשה, משחק ברחוויין עבור שניהם. האסון התרחש כאשר סטיבן כבר פילס את דרכו לסגל הראשון של איינדהובן, ובעונת 2017/18 היה לו חלק משמעותי בזכייתה של איינדהובן באליפות, עם 8 שערים ו-7 בישולים בליגה. התואר הושג על חשבון אייאקס, ומהאירוניה אי אפשר היה להתעלם.

עבור סטיבן עצמו, העסק רק נכנס להילוך גבוה בגיל 20. עם מהירות מסחררת, יכולת כדרור נהדרת תוך כדי ריצה וראיית משחק משובחת, הוא צמח לאחד הקיצונים הטובים בהולנד, ובאיינדהובן הגדירו אותו כיורשו של ממפיס דפאי. התווית הזו לא בהכרח עוררה אופטימיות בקרב המחזרים בפרמייר-ליג, לנוכח כשלונו של ממפיס במנצ'סטר יונייטד, אבל השדים האדומים עקבו בדריכות אחרי התקדמותו של ברחוויין, וגם ליברפול שמה עליו עין. באשר לטוטנהאם, היא קיבלה הזדמנות לפגוש אותו פנים מול פנים בשלב הבתים בליגת האלופות בעונה שעברה.

ברווחיין סיפק הופעה לא רעה בלונדון במחזור הרביעי, קירקס את אלדרוויירלד, ואיידהובן לא רק הובילה לאורך רוב המשחק – היא כמעט הכפילה את היתרון בזכות מבצע של הקיצוני הצעיר. בסופו של דבר, מאמציו עלו בתוהו, והארי קיין השלים מהפך דרמטי בדרך ל-1:2, אבל אז התברר כי ברחוויין אמור לשחק דווקא תפקיד חיוני לזכותם של התרנגולים. במחזור הנעילה, בו היתה זקוקה אינטר לניצחון על ההולנדים בסן סירו, גנב סטיבן את הכדור מקוואדוו אסמואה, בישל להירבינג לוסאנו את שער היתרון – ואיידהובן לקחה מהנראזורי נקודות חיוניות בתיקו 1:1. הודות לכך, עלתה דווקא טוטנהאם לשמינית הגמר, והמסע הדרמטי המשיך עד הגמר. אייאקס נפלה קורבן בסיומת מטורפת בחצי הגמר, ומעניין מה חשב אז ברחוויין. האם הצטער בשביל האקסית, או אולי היתה שם גם שמחה לאיד?

כלפי חוץ, הקיצוני ממש לא סולד מאייאקס, והמועדון מאמסטרדם אף שקל ברצינות להחתימו בקיץ האחרון. העונה שעברה היתה נהדרת מבחינתו באופן אישי, עם 14 שערים ו-12 בישולים בליגה ההולנדית. רק דושאן טאדיץ' וחכים זייך, הכוכבים הגדולים של האלופה, הקדימו אותו באסיסט אחד בדירוג. ואולם, ברחוויין החליט לפני חצי שנה כי הוא עדיין לא מעוניין במעבר, והאריך את חוזהו באיינדהובן. למערכת היחסים ההדוקה עם המאמן מרק ואן בומל הייתה השפעה לא מבוטלת על בחירתו.

לא מפתיע, אם כך, כי פיטוריו של ואן בומל בדצמבר שינו באופן קיצוני את גישתו. הקבוצה נקלעה למשבר עמוק, הסיכוי לזכייה באליפות נעלם, וללא המנטור הנערץ נראתה בדיעבד הארכת החוזה כצעד שגוי. עיתונאים מסוימים טוענים כי ואן בומל אף פתח במלחמה נגד הנהלת המועדון בעקבות הדחתו, והקיצוני שימש כלי במאבק. נרמז כי המאמן לשעבר שכנע אותו נמרצות לעבור בחלון ההעברות בינואר, ונפוצו שמועות על היעדר מוטיבציה של השחקן שהחרים לכאורה אימונים – גם אם הוא עצמו הכחיש זאת. כך או כך, במצב שנוצר הבינה איינדהובן כי עדיף לעשות רווח נאה מאשר להעמיק את הקרע, וטוטנהאם זכתה בשירותיו של הכשרון תמורת כ-32 מיליון יורו.

"האוהדים שלנו יאהבו אותו", הבטיח ז'וזה מוריניו, והנבואה התגשמה כבר עכשיו, לאור הבכורה החלומית. ברחוויין לא רק הבקיע שער מרהיב, אלא גם שרף שטחים, הפעיל לחץ בלתי פוסק על מובילי הכדור של סיטי, וגרם להאמין כי עתידו בפרמייר-ליג יהיה שונה מזה של דפאי. לא כל אחד זוכה לכבוש מול האלופה כבר במשחקו הראשון, וברחוויין תרם רבות לנצחון המשמעותי הראשון של המאמן הפורטוגלי על הקווים. פפ גווארדיולה ומוריניו, שעבד כעוזרו של בובי רובסון, שיתפו פעולה בברצלונה בעונת 1996/97, עוד לפני שההולנדי נולד. מאז הם הפכו ליריבים, וכעת ניצח ברחוויין את הקרב עבור הפורטוגלי נגד הקטלוני.


ברחווין חוגג נגד מנצ'סטר סיטי. הופעת בכורה חלומית (Catherine Ivill/Getty Images)

האם תהיה לכך המשכיות? ימים יגידו, אבל דבר אחד בטוח – ההישג אתמול שייך גם לעבדלחק נורי. מבחינת ברחוויין, החבר הגיע ללונדון יחד איתו, והם מתחילים את ההרפתקה הזו ביחד.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי