במקום לצעוק, תלמדי: מירי רגב הביכה את עצמה בפרשת אוהדי לאציו

קלאודיו לוטיטו
קלאודיו לוטיטו | טוויטר

שרת הפופוליזם, שבעבר זיהתה עצמה עם לה פמיליה, השמיעה קול צעקה בפרשת מרוחקת שלא נוגעת לה. אלא שבדרך הפעולה שלהם, האיטלקים לימדו אותה שיעור אמיתי במלחמה בגזענות. המסקנה: כשלא צריך, פשוט תשתקי

(גודל טקסט)

היי, כבוד שרת הספורט. מכירה את פרשת בלק? מלך מואב ביקש מבלעם לקלל את עם ישראל, אבל אלוהים נגלה אל בלעם והתרה בו לומר רק את המילים אשר ישים בפיו. וכך, בירך בלעם ולא קילל. גם את, גבירתי השרה, באת לקלל ונמצאת, איך נאמר, פחות מקללת. פחות באופן כללי. כשמדובר בפרשת מרוחקת, כזאת שלא יכולה לפגוע פוליטית, קל לצעוק שטויות צבועות ממרחק. כשזה קורה כאן, זה כבר סיפור אחר.

כמה מאוהדי האולטראס של לאציו רצו להקניט את אוהדי רומא על ידי שימוש גנאי במילה: 'יהודים'. לכן פיזרו סטיקרים של אנה פרנק לבושה במדי רומא, מתחת ליציע הקורבה של אוהדי הג'אלורוסי. האקט מכוער. ציני. אנטישמי. מגעיל. הוא לא נובע משנאה אידיאולוגית של יהודים אלא משנאה של אוהדי רומא, אבל העובדה שעבור מדביקי המדבקות "יהודי" זו קללה היא חמורה. ה"אירידושיבילי", ארגון האולטראס של לאציו שחגג בשבוע שעבר 30, לקח אחריות. מבחינתם, מדובר בבדיחה. בדיחה לא מצחיקה, אבל בוודאי שלא אירוע שמונע משנאת יהודים. לכן, גם הם היו המומים מהתגובה.

הפרשה העירה את ארץ המגף מהתרדמה שלה. לא פעם נטען שהכדורגל האיטלקי נגוע בגזענות, אבל כאן, מבחינת כולם, נחצה קו אדום. הפרשה גרמה לרעידת אדמה שאנחנו לא זוכרים כמותה. מדינה שלמה שקרוב לוודאי לא ממש התעניינה כרגע בגורלה של אנה פרנק ויש לה עניינים יותר ארציים להתעסק בהם החלה לעסוק אתמול בשואה, השמדת היהודים ובעיקר בסיפור של הילדה האומללה מאמסטרדם שניסתה להסתתר מהנאצים ומצאה את מותה בברגן בלזן.

בעקבות הפרשה, ילדים קיבלו אתמול ויקבלו היום במשחקי הליגה של איטליה עשרות ספרים של אנה פרנק ויקראו על הילדה שרק רצתה להישאר בחיים ולחוות את הבגרות שלה, אהבות נעורים ראשונות ובעצם להישאר בחיים. הוצאות הספרים באיטליה מדפיסות ברגע זה עוד ספרים על אנה פרנק כי המלאי אוזל במהירות. כל משחקי מחזור אמצע השבוע נפתחו בדקת דומייה ובהקראת קטעים מהיומן.

במובן מסוים, האולטראס של לאציו עשו שירות ענק למדינת ישראל ולמערך ההסברה של ישראל. שירות שראש הממשלה בנימין נתניהו בעיקר שרת הספורט שלו מירי רגב לא יעשו עוד שנים. בעוד רה"מ נלחם בפרשות, מנסה לייצר לעצמו פתרון חוקי נגד העמדה לדין ומדבר על חמוצים, איטליה שלמה חיה ונושמת את אנה פרנק, 72 שנה אחרי הירצחה. במקביל, בעיריית פתח תקווה, על פי התמונות שצצו בוואטסאפ, אפילו לא יודעים לתאר מי הייתה אנה פרנק.

קלאודיו לוטיטו. התנהלות למופת (טוויטר)
קלאודיו לוטיטו. להסיר את הכובע (טוויטר)

מירי רגב היתה יכולה לקנות את עולמה ולהצטייר כלוחמת אמיתית בגזענות בארץ אם אחרי קריאות "מוות לערבים" או "מוחמד מת" ביציעי בית"ר ירושלים היא היתה נותנת הוראה לקרוא פרק משיר של משורר מוסלמי שמטיף לשלום בכל מגרשי הכדורגל בארץ, לחנך למתינות, לשלום ולאחווה. אולי, רחמנא ליצלן, לשגר מסר של שלום באמצעות ביקור משותף עם אלי טביב במסגד. זוכרים את טביב? האיש שקיבל פרס על מלחמה בגזענות? שהדיח את אלי כהן בגלל אמירה גזענית לכאורה? ראיתם ממנו אקט כמו שביצעה השבוע הנהלת לאציו?

ברור שלא. וכמו טביב, רגב, מעדיפה את הפתרון הפופוליסטי והצעקני, להידחף למקום לא לה. אל תשכחו, תמיד הקפידה לציין שהיא תומכת באירגון שהוא פשיסטי לא פחות מהקומץ המטומטם של אוהדי לאציו. ארגון שחרט על דגלו שנאת האחר על רקע גזעני ובכך הצליח להכתיב בעקיפין מדיניות של מועדון שלם על בעליו השונים.

אותם נבערים מדעת מלאציו לא ידעו שהם דורכים על פצע פתוח בחברה האיטלקית. שיתוף הפעולה שלהם עם הנאצים בתחילת המלחמה, ההסכמים בין בניטו מוסוליני לאדולף היטלר וההתנערות לאחר מכן מהנאצים. אחד הסרטים האיטלקיים שהכי הצליח בעולם היה של רוברטו בניני "החיים היפים" שעסק בשואת יהודי איטליה מזווית הומוריסטית שלמעשה העלתה הרבה סימני שאלה על פני השטח. אגב, מבין 15 העצורים בפרשה, שלושה קטינים כולל ילד בן 13. הם האנשים שהצליחו להדליק את שרת הספורט.

מירי רגב. פופוליסטית (עדי אבישי)
מירי רגב. פופוליסטית (עדי אבישי)

האיטלקים יצאו מהסיפור הזה הכי גדולים. הם לא היו צריכים את המכתב של מירי רגב כדי לדעת איך לפעול. רגב שהתעלמה בעבר מקריאות גזעניות של אירגון "לה פמיליה" נגד הערבים היא האחרונה שיכולה לייעץ לאיטלקים איך לנהוג בגזענות הגואה בארץ המגף. אוהדי לאציו אכן הסתבכו בעבר בפרשות גזעניות, אבל הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא ממש מרתק אותם, אלא אם צריך להשתמש בו כדי להקניט יריבה. מדובר באוהדים שבעיקר מעליבים את הזרים בארצם ונוהמים נגד שחקני שחומי עור כמו מריו באלוטלי וחבריו ושונאים יהודים, כמו שהיריבות של אייאקס או סלטיק שונאות יהודים וכך גם אלו של טוטנהאם שמזוהה עם היהודים בפרמיירליג. אבל מבחינת רגב, הם פרו פלסטיניים. ככה זה שרוצים רק לצעוק במקום לבדוק.

צריך להסיר את הכובע בפני נשיא לאציו קלאודיו לוטיטו שגם אם הוא לא מספיק נלחם בגזענים שלו, הבטיח לשלוח 200 בני נוער בכל שנה לאושוויץ כדי ללמד אותם מה קרה לעם היהודי. צריך לומר "גרציה" (תודה באיטלקית) להתאחדות הכדורגל המקומית שהחליטה על דקת דומיה וחלוקת הספרים של "אנה פרנק". כך משחררים הצהרה נגד קומץ עלוב. כך מעבירים מסר לאומי. דבר דומה לא נעשה בארץ ולא יעשה לא על ידי רגב ולא על ידי מנהלת הליגה או ההתאחדות לכדורגל שמנסות להילחם בתשדירי שירות ומילים נבובות מתוכן. הגזענות הישראלית לא פחותה מהאיטלקית, אבל יש מעט מאוד אנשים שמוכנים להודות בזה לא כל שכן להילחם בזה.

אוהדי לאציו. סיפור שהרעיש את איטליה (gettyimages)
אוהדי לאציו. סיפור שהרעיש את איטליה (gettyimages)

אז אולי כדאי שרגב תזנח את המכתבים המיותרים, תוותר על הצעקנות ובמקום זה תרים פעם אחת את הכפפה ותילחם ב"לה פמיליה" ודומיהם. אם היא רוצה להראות נאורות, שתורה על מעשים דומים כמו באיטליה בפעם הבאה שאירוע גזעני יכה במגרשי הכדורגל בארץ. המכתב שלה לשר הספורט האיטלקי נראה כיום הדבר הכי מיותר בשטח. האיטלקים הסתדרו טוב מאוד בלעדיה.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי