לדרבי חוקים משלו: לקראת משחק היסטורי בצפון קוריאה

יונג מין סון
יונג מין סון | Chung Sung-Jun/Getty Images

חצייה ישירה של הגבול לא אושרה, גם לא כניסת קהל אורח, אבל לפחות ההמנונים ינוגנו כסדרם. לראשונה אי פעם, נבחרת דרום קוריאה תשחק על אדמת השכנה הצפונית, במסגרת מוקדמות המונדיאל. העולם עוקב בדריכות

(גודל טקסט)

195 קילומטרים בלבד מפרידים בין בירות שתי המדינות, אבל המסע של שחקני דרום קוריאה לקראת המפגש מול צפון קוריאה ביום שלישי הקרוב במסגרת מוקדמות מונדיאל 2022, יהיה ארוך הרבה יותר.

ביום ראשון תמריא המשלחת לבייג'ינג, מרחק של כ-950 ק"מ בקו אווירי. אחרי אימון ולינה, יעלו שוב הקוריאנים על המטוס ויחזרו על עקבותיהם כ-800 ק"מ על מנת לנחות בפיונגיאנג ביום שני. הם ישהו בצפון קוריאה למשך יממה, ואז תתחיל הדרך הארוכה הביתה – שוב טיסה לבייג'ינג, ומשם לסיאול. קשה לחשוב על מסלול הזוי יותר, אבל הכל הזוי ביחסים בין שתי המדינות שהיו פעם עם אחד, ועצם האפשרות לערוך את המשחק בפיוניאנג מדהימה בכל קנה מידה.

מעולם לא שיחקה דרום קוריאה על אדמת צפון קוריאה במשחק רשמי. כאשר הפשירו מעט היחסים בין שתי המדינות ב-1990, נערך בפיוניאנג משחק ידידות מוזר למדי, אך לא הייתה לכך המשכיות. להיפך – העסק רק הלך והסתבך. במוקדמות מונדיאל 2010 נדרשו שתי השכנות לקיים לא פחות מארבעה מפגשים ישירים. הדרום לא עשה בעיות, כוכבי הצפון התארחו בסיאול פעמיים, ההמנון הצפון קוריאני נוגן והקרבות היו צמודים – 0:0 ביוני 2008 ו-0:1 לדרום באפריל 2009.

המשחק האחרון בין הנבחרות, באפריל 2009 (Koji Watanabe/Getty Images)
המשחק האחרון בין הנבחרות, באפריל 2009 (Koji Watanabe/Getty Images)

לעומת זאת, השלטון הקומוניסטי בצפון ממש לא הסכים לשתף פעולה. בניגוד לתקנון פיפ"א, הוחלט כי ההמנון הדרומי לא יכול להתנגן על אדמת הצפון. הבחירה נעשתה תוך פגיעה ברורה ומיידית בסיכויי ההעפלה לגביע העולם, כי צפון קוריאה נאלצה בשל כך לארח את דרום קוריאה באצטדיון נייטרלי. הסינים זכו מההפקר, שנגחאי קיבלה את האירוח ושני המשחקים הצמודים הסתיימו בתיקו – 0:0 במרץ 2008 ו-1:1 בספטמבר 2008.

בסופו של דבר, אגב, שתיהן הצליחו להעפיל לטורניר. עבור דרום קוריאה מדובר באירוע שגרתי – בימים אלו היא מנסה להבטיח הופעה עשירית ברציפות במונדיאל. לעומת זאת, מבחינת צפון קוריאה היה זה הישג נדיר ביותר, כי ההשתתפות הקודמת היחידה שלה בגביע העולם הייתה ב-1966, כאשר הנבחרת הדהימה עם ניצחון על איטליה במידלסבורו, הפכה ליקירת הקהל בצפון מזרח אנגליה והעפילה לרבע הגמר. אלפי אוהדי בורו נסעו, לפי הדיווחים, לגודיסון פארק כדי לעודד את אליליהם החדשים בקרב מול פורטוגל והיו ברקיע השביעי כאשר צפון קוריאה עלתה ל-0-3 מדהים. אלא שאז ביצעו הפורטוגלים קאמבק בזכות רביעייה של אוזביו האגדי וניצחו 3:5.

אוזביו מדלג מעל תיקול של יריב צפון קוריאני, במונדיאל 1966 (Central Press/Hulton Archive/Getty Images)
אוזביו מדלג מעל תיקול של יריב צפון קוריאני, במונדיאל 1966 (Central Press/Hulton Archive/Getty Images)

45 הדקות הראשונות של מונדיאל 2010 היו מעודדות אף הן וצפון קוריאה החזיקה את התוצאה על שוויון נטול שערים מול ברזיל ביוהאנסבורג, אך לבסוף הפסידה 2:1 והעסק התפרק במשחק הבא. באופן סמלי מאוד, הייתה זו פורטוגל שהביסה אותה 0:7, לפני שהגיע גם ההפסד 3:0 לחוף השנהב. הסינים, שעל פי החשד נשכרו כדי לעודד את השכנה הקומוניסטית בדרום אפריקה, נותרו ללא עבודה מעשית. הנבחרת חזרה מושפלת והמשטר העניש את השחקנים.

סביר להניח שהתקדים הזה לא הוסיף מוטיבציה לדורות הבאים, כי הרבה יותר "נוח" להיכשל במוקדמות – וכך אכן היה. הפעם יש בצפון קוריאה תקוות להעפיל למונדיאל בקטאר, והמפגשים מול דרום קוריאה מהווים אולי סימן למזל שהשתנה. אם שתיהן העפילו כאשר הוגרלו זו מול זו במוקדמות בפעם הקודמת, אולי זה יקרה גם הפעם?

קאקה מכדרר נגד פאק נאם צ'וי, במונדיאל 2010 (Richard Heathcote/Getty Images)
קאקה מכדרר נגד פאק נאם צ'וי, במונדיאל 2010 (Richard Heathcote/Getty Images)

דבר אחד בטוח: ביום שלישי תהיה היסטוריה: מפגש רשמי ראשון בפיונגיאנג. הדיקטטור הצעיר קים ג'ונג-און הוא חובב כדורגל מושבע ויש לו שאיפות לקדם את מדינתו באמצעות המשחק. באופן מרתק, יזמה התאחדות הכדורגל של דרום קוריאה ניסיון לקבל את אירוח גביע העולם לנשים ב-2023 במשותף עם צפון קוריאה, ואף שלחה הצעה רשמית. נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו עודד את השכנות לקדם את הרעיון, אשר נזנח בינתיים בשל ניסויי הטילים שערך צבא הצפון, אבל אולי בכל זאת הייתה לכך השפעה על "הוויתור" של קים. הקומוניסטים הסכימו לנגן את ההמנון של דרום קוריאה ולהעניק ויזות ליונג-מין סון ולחבריו. הספקות נותרו עד אמצע ספטמבר, אך הוסרו בסופו של דבר – וכעת הכל ייצא לדרך לפי התוכניות.

הסכים לארח את סון וחבריו. קים ג'ונג-און (BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images
הסכים לארח את סון וחבריו. קים ג'ונג-און (BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images

ועדיין, הקשיים רבים מאוד. בדרום קוריאה העריכו עד לא מכבר כי יצליחו לשכנע את השכנה הצפונית לאפשר לשחקנים לנסוע באוטובוס, אך מאמציהם עלו בתוהו, והטיסות דרך בייג'ינג אורגנו בדחיפות. בנוסף, לא התקבלו האישורים הדרושים לכניסת צוותי שידור וציוד רלוונטי על מנת לאפשר שידור ישיר בטלוויזיה. בדרום קוריאה מעריכים כעת כי המשחק כלל לא ישודר, ועל כניסת האוהדים האורחים כלל אין מה לדבר. "לא הושגה כל התקדמות בינתיים, והזמן אוזל", נמסר אתמול ממשרד מיוחד של דרום קוריאה אשר מטפל באופן שוטף בקשר עם הצפון.

שחקני דרום קוריאה ומאמנם הפורטוגלי פאולו בנטו משדרים בינתיים עסקים כרגיל ומשתדלים להתעלם מההמולה סביב האירוע ההיסטורי. אתמול הביסה הנבחרת 0:8 את סרי לנקה במסגרת מוקדמות המונדיאל וכל המרואיינים התעקשו לדבר אך ורק על המשחק הקליל לקראתו. "אנחנו מתרכזים אך ורק בסרי לנקה", טען בנטו, גם אם ברור לכולם שהמצב הפוך.

פאולו בנטו. משדר עסקים כרגיל (JUNG YEON-JE/AFP via Getty Images)
פאולו בנטו. משדר עסקים כרגיל (JUNG YEON-JE/AFP via Getty Images)

אתמול הוא כבר התפנה לשוחח גם על צפון קוריאה, אך לא רצה להתייחס להיבטים הפוליטיים: "מדובר באירוע ספורטיבי נטו מבחינתנו. אנחנו הולכים להתמודד מול צפון קוריאה פעמיים במוקדמות גביע העולם, בדיוק כפי שאנחנו מתמודדים מול כל נבחרת אחרת. ננסה לנצח פעמיים ונכבד את היריבה, כפי שאנחנו מכבדים כל יריבה", אמר.

האם בצפון יכבדו את הדרום? זו כבר שאלה אחרת, והיא תיוותר עלומה עד שריקת הפתיחה, משום שאיש אינו מורשה להתראיין. העולם מתעניין מאוד באירוע חסר התקדים, אך יתקשה מאוד לעקוב אחריו מאחורי מסך הברזל – ויש לקוות כי כוכבי דרום קוריאה יצליחו לצאת ממנו בריאים ושלמים. גם כך הם יצטרכו לטוס הרבה יותר מדי.

איך ייגמר הדרבי ההיסטורי? נבחרת דרום קוריאה לפני המשחק נגד סרי לנקהJUNG YEON-JE/AFP via Getty Images)
איך ייגמר הדרבי ההיסטורי? דרום קוריאה לפני המשחק נגד סרי לנקה (JUNG YEON-JE/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי