"מי שיצפה במונדיאל יצטרך לתהות כמה דם נמהל בו"

מעט מאוד נעשה כדי לעצור את ההתעללות בעובדים
מעט מאוד נעשה כדי לעצור את ההתעללות בעובדים | צילום: GettyImages

דו"ח חריף במיוחד של "אמנסטי" מפנה אצבע מאשימה כלפי קטאר ופיפ"א

(גודל טקסט)

הארגון הבינלאומי "אמנסטי אינטרנשיונל" הוציא הודעה רשמית לציון חמש שנים להחלטת פיפ"א לקיים את מונדיאל 2022 בקטאר, בה ביקר בחריפות את מצב זכויות העובדים במדינה, כמו גם את פיפ"א עצמה שמעלימה עין מהמצב החמור.

 

"אמנסטי" הוא ארגון בינלאומי, הפועל למען שמירת זכויות האדם הבסיסיות שמעוגנות במגילת זכויות האדם של האו"ם ובסטנדרטים בינלאומיים מקובלים. מאז שהעניקה פיפ"א לקטאר את הזכות לארח את טורניר הכדורגל הגדול בתבל, מקיים "אמנסטי" מעקב אחר מצב זכויות האדם של הפועלים העמלים על הכנת המדינה לטורניר ומצביע על ליקויים חמורים.

 

 

כ-4,000 פועלים ייהרגו במהלך ההכנות למונדיאל (gettyimages)

 

"פיפ"א הינה מפתח למיגור ניצול עובדים בקטאר", הצהיר הארגון, שמצביע על כך ששלטונות מדינת המפרץ לא פועלים למען סיום הניצול הבלתי פוסק של העובדים. "מעט מאוד נעשה כדי לעצור את ההתעללות בעובדים", התבטא מוסטפא קדארי, חוקר זכויות מהגרים בארגון. "הרפורמות נדחות בעקביות, וזהו מתכון לאסון לזכויות אדם".

 

כאמור, בארגון מפנים אצבע מאשימה גם כלפי התאחדות הכדורגל העולמית: "פיפ"א מילאה את תפקידה במיצג המצער הזה. אנשיה ידעו על כשלים בהגנה על זכויות עובדים בקטאר".

 

"פיפ"א מילאה תפקיד במיצג הזה". ספ בלאטר (gettyimages)

 

שבעה כרטיסים אדומים בשבע קטגוריות

 

הארגון בחן את מצב זכויות העובדים במדינה לפי תשע קטגוריות, כאשר בכל אחת מהם חולק למדינה "כרטיס אדום" (היעדר התקדמות), "כרטיס צהוב" (התקדמות מוגבלת) או "כרטיס ירוק (חלה התקדמות).

 

לא פחות משבעה "כרטיסים אדומים" הונפו בתשע קטגוריות שונות: החופש לעזוב את המדינה, הגנה על עובדים מקומיים, החופש לשנות את מקום העבודה, איגודים מקצועיים, גיוס הוגן (דמי תיווך), אכיפת סטנדרטים של עבודה וגישה למשפט הוגן. כידוע, פועלים זרים בקטאר נחשבים כ"בני חסות" של מעסיקיהם, ואינם מורשים לעזוב את המדינה אם אלו לא אישרו להם זאת.

 

פועלים לא מורשים לעזוב את קטאר ללא אישור המעסיק (gettyimages)

 

בקטגוריית בטיחות ובריאות בסביבת העבודה זכתה קטאר ל"כרטיס צהוב", ובקטגורית תשלום משכורות זכתה המדינה ל"כרטיס צהוב-ירוק".

 

דו"חות שונים שהוצאו בשנים האחרונות גורסים כי כ-4,000 עובדים ייהרגו במהלך ההכנות למשחקים מכל מיני סיבות שונות, כלומר כ-62 עובדים עבור כל משחק שישוחק בטורניר הגדול. "אלא אם יתרחש שינוי משמעותי, יצטרך כל אוהד כדורגל הצופה במשחקי במונדיאל 2022 לתהות כמה דם, יזע ודמעות של מהגרי עבודה נמהלו במשחקים אלה", נמסר מהארגון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי