אוהד אינטר מושבע, דובר 4 שפות ואנציקלופדיה מהלכת

איש מלא כריזמה. אינפנטינו
ג'אני אינפנטינו | Gettyimages

עידן חדש בכדורגל העולמי: הכל על ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א החדש

(גודל טקסט)

ג'יאני אינפנטינו נבחר לנשיא פיפ"א במקומו של ספ בלאטר. הכוח העולמי בכדורגל נשאר בשווייץ. שניהם נולדו מרחק 10 קילומטרים זה מזה בשווייץ. יש עוד קו דומה בין השניים. בלאטר היה מזכ"ל פיפ"א, אינפנטינו היה מזכ"ל אופ"א. השאלה הגדולה האם הוא יצליח במשימה להפוך את פיפ"א למקום נקי או שהאינטריגות, השוחד, השחיתויות יימשכו. הוא נבחר לא בגלל היותו מושלם, אלא בגלל שהיה המועמד הכי פחות גרוע. אבל יש לו ניסיון בניהול ויכולות שככל הנראה לא היו לבלאטר.

 

אינפנטינו בן ה-45 נולד בבריג, עיר דוברת גרמנית באלפים סמוך לגבול עם איטליה, ולכן נחשב למעשה לשווייצרי-איטלקי. הוא למד משפטים בעיר פרייבורג בגרמניה ועבד כמנכ"ל במרכז ללימודי ספורט באוניברסיטת נוישאטל השווייצרית. הוא גם עבד במנהלת הליגה הספרדית. בשנת 2000 הצטרף לאופ"א כאשר הוא העיד על עצמו שטורניר הכדורגל הראשון הגדל בו נכח היה אליפות אפריקה בבורקינה פאסו ב-1998.

 

 

מגיל ילדות אהד את אינטר האיטלקית. הוא נחשב לאנציקלופדיה של כדורגל ויודע כמעט הכל על משחקים, תחרויות, שחקנים. הוא שולף במהירות מהזיכרון כל פרט. הוא פריק של כדורגל למרות שאף פעם לא שיחק את המשחק מלבד בקבוצת חובבים. הוא נשוי עם ארבע בנות.

 

ב-2004 מונה למנהל משרד המשפטים של אופ"א והאחראי על הענקת רישיונות לקבוצות. ב-2009 הפך למנכ"ל. הוא דובר כמה שפות כמו אנגלית, איטלקית, ספרדית, גרמנית ועוד, איש אינטלינגטי, אבל גם חלקלק מאוד.

 

הוא תוצר של מכונת הכדורגל המשומנת של אופ"א. הוא אומנם זכה לפרסום כשערך את ההגרלות של גביעי אירופה בשנים האחרונות, אבל למעשה זה היה התפקיד הכי מינורי שעשה. אינפנטינו היה אחראי על הגדלת הנבחרות ביורו. הוא היה מהוגי הפייר פליי הפיננסי שמישל פלאטיני הנהיג תחת הייעוץ שלו והעביר כספים לפיתוח כדורגל בהתאחדויות קטנות יותר.

 

הו

הוגה הפייר פליי. אינפנטינו ופלאטיני (GettyImages)

 

הוא גם הפך את ליגת האלופות למכונת כסף והיה אחראי על חתימת חוזים עם ספונסרים שהכניסו יותר ויותר כסף למפעל. באופ"א טוענים שהוא קיצץ את הפסדיה ב-70 אחוז בשלוש השנים הראשונות לתפקיד שלו. הוא האיש שדיבר עם ראשי הקבוצות באופ"א ולא היה קל לנהל מו"מ עם בעלי קבוצות חזקים כמו סילביו ברלוסקוני ממילאן או פלורנטינו פרס מריאל מדריד. אינפנטינו עשה זאת. פלאטיני היה הדובר העיקרי במסיבות עיתונאים, אבל המנכ"ל שלו היה המוציא לפועל. הוא דינאמי, פוליטיקאי חלקלק ובעיקר דיפלומט ואיש שנכנעים לקסם האישי שלו במהירות. עם קסם זה הוא שיכנע את מדינות אפריקה לתמוך בו.

 

כמו שאמר השבוע בראיון לעיתון "אס" הספרדי: "אין התאחדות אחת באירופה שיכולה לומר מילה רעה על אופ"א. עשינו שם דברים גדולים ואותם דברים ננסה לעשות בפיפ"א אם אבחר".

 

אינפנטינו כלל לא היה מועמד עד לפני מספר חודשים לתפקיד: "ברגע שהתברר שמישל פלאטיני לא יוכל לרוץ החלטתי ללכת על הג'וב, כי אני מאמין שיש לי מה לתרום", טען. היו כאלה שטענו שאינפנטינו בגד בפלאטיני. שהפנה לו את הגב ברגע שהוא היה זקוק לעזרתו וניצל את העובדה שהצרפתי הסתבך בפרשת השוחד והורחק לשש שנים מפיפ"א כדי לקבל את הג'וב שהיה מיועד לו לפי כל הסימנים.

 

"מאמין שיש לי מה לתרום", אינפנטינו אחרי בחירתו (GettyImages)

 

אינפניטינו הגיע לג'וב כעורך דין. הוא הראה במסע הבחירות שהוא לא רק טכנוקרט אלא יודע לכבוש את לב המצביעים אחרי שלפי החישובים הקיף חמש פעמים את הגלובוס כדי לשכנע את כולם לבחור בו. וזה עבד. הוא שוחח אישית עם 150 מתוך 209 ההתאחדויות שהיו אמורות להצביע וביקר ב-70 מדינות.

 

המניפסטו שלו כפי שמכנים זאת בלאטינית לבחירה כנשיא פיפ"א כלל את כל הבטחות הנכונות. שקיפות, ממשל תקין, רפורמות ועוד. יש כאלה ששואלים אם הוא היה קרוב כל כך לפלאטיני וגם לספ לבאטר איך השחיתות לא נדבקה בו או שהוא פיתח עור של טפלון.

 

הוא "קנה" את ההתאחדויות השונות כשהבטיח לכל אחת 5 מיליון דולר תמיכה בארבע השנים הקרובות. כפול 209 מדינות זה בערך מיליארד דולר. לכל אחת מהקונפדרציות הבטיח 40 מיליון דולר ועוד 4 מיליון דולר לטורנירים של נוער ברחבי העולם. אחרי שנבחר אתמול הוא טען שלא תהיה בעיה כספית והוא יעמוד במילה שלו. אצל בלאטר, חלק מהמיליארדים שקיבלה פיפ"א על זכויות שידור נעלמו אי שם לשוחד כדי לבחור אותו שוב, אינפנטינו הבטיח להשתמש באותו כסף לקדם את ההתאחדויות השונות וזה ההבדל הגדול.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי