פיפ"א בוחרת נשיא חדש אחרי סערת השחיתות

פיפא מחפשת יורש
פיפא מחפשת יורש | צילום: Gettyimages

הארגון שמנהל את הכדורגל העולמי עורך בחירות לנשיאות: המועמדים והסיכויים בפנים

(גודל טקסט)

מאז 1998 לא הוחלף נשיא בפיפ"א, וסוף סוף יהיה לארגון נשיא חדש. קונגרס פיפ"א הקודם גרם לסילוקו של ספ בלאטר במאי כשוועדת האתיקה של הארגון קבעה כי השחיתות לא יכולה להימשך. גם סגנו והיורש הכמעט בטוח, מישל פלאטיני ספג עונש לשש שנים לאחר שתחילה נגזרו עליו עשר שנים.

 

למרות האשמות שבלאטר ופלאטיני קיבלו שוחד ממארחות המונדיאלים ברוסיה 2018 וקטאר 2022, השניים למעשה נזרקו לאחר שבלאטר העביר תשלום של 1.3 מיליון ליש"ט לפלאטיני בטענה שהוא עבד עבורו בייעוץ, אך אין לכך שום הוכחות במסמכים.

 

 

כעת מתחרים על הכס חמישה מועמדים לתפקיד. הנסיך הירדני עלי בין חוסיין, ז'רום שמפיין הצרפתי, שייח' סלמן אל-חליפה מבחריין, מנכ"ל אופ"א לשעבר ג'יאני אינפנטינו ואיש העסקים טוקיו סקסוול מדרום אפריקה. אז זה הזמן להכיר את היורשים.

 

המועמד הירדני: הנסיך עלי בין א-חוסיין

היחיד שהתמודד במאי נגד בלאטר, אך סיכויים להיבחר נמוכים. הירדני השיג 73 קולות בקמפיין הקודם בו התמודד מול בלאטר ופרש כדי להותיר את השווייצרי בודד במערכה אלא שהשחיתות כאמור טרפה את הקלפים. א-חוסיין שימש סגן נשיא פיפ"א בשנים 2011 עד 2015. הוא פנה לפיפ"א ודרש שקיפות בחירות כשההצבעות יתקיימו בתאים שקופים, אך עורכי דינו נדחו. הוא מועמד לסיים במקום השלישי. המצע שלו גורם בעיקר מלחמה בשוחד שבארגון.

 


הנסיך עלי. לא צפוי להיבחר (Gettyimages)

 

המועמד הצרפתי: ז'רום שמפיין

היה יועץ מיוחד של ספ בלאטר בפיפ"א כשעבד 11 שנים בארגון בעבר. הצרפתי בן ה-57 היה דיפלומט של צרפת בעברו. הגיש תלונה לארגון ששניים מהמתחרים נגדו הם בעלי יתרון לא הוגן. הוא טען שמשקיפים מאסיה ואירופה יציפו את אולם הקונגרסים וישפיעו על המצביעים. ההצעות שלו הן לחלק את העושר של פיפ"א בצורה שונה. מועמד לסיים רביעי.

 


כנראה שגם לא יפתחו שמפניה לשמפיין (Gettyimages)

 

המועמד הבחרייני: שייח' סלמן א-חליפה

חבר המשפחה המלכותית של הנסיכות בחריין בן 50 ומשמש כנשיא התאחדות הכדורגל של אסיה. המטרה שלו היא ליצור שקיפות בארגון להפריד בין הצד התפעולי והעסקי של פיפ"א – כלומר כסף וכדורגל לחוד.

 

השבוע פורסם שהשייח' סבל מתשישות לאחר שביקר בחודשיים האחרונים ביותר מ-100 מדינות על מנת לגייס תמיכה והוא כמובן נתמך על ידי אסיה וגם אפריקה. ארגונים למען זכויות האדם יצאו נגד אל-חליפה בטענה ששלח לכלא כדורגלנים בבחריין ב-2011 במסגרת "אביב העמים הערבי". אם ייבחר צפויות לעלות שוב חשדות לשוחד בארגון. צפוי בכל זאת, להיבחר ראשון או שני.

 


א-חליפה. יו"ר ההתאחדות האסייתית יילך עד הסוף? (Gettyimages)

 

המועמד השווייצרי: ג'יאיני אינפנטינו

אולי המוכר ביותר מבין המועמדים. האיש וההגרלות של אופ"א, זה ששימש כאמון על ההגרלות השונות של מפעלי אופ"א. הוא ניצל את ההזדמנות שמישל פלאטיני הושעה והתמודד במקומו מטעם אופ"א. ההצעה המרכזית של איפנטינו שזוכה לביקורת מצד הארגון עצמו היא להעלות את מספר הנבחרות במונדיאל 2016 ל-40 נבחרות. לקיים אותו באזור מסוים ולאו דווקא באותה מדינה.

 

לאינפנטינו הובטחה תמיכת אירופה ודרום אמריקה. הוא גם סבור שמחצית הקולות מיבשת אמריקה ילכו לכיוונו בגלל שלא יסכימו להצביע לא-חליפה. יסיים ראשון או שני.

 


ג'יאני אינפנטינו. הפרצוף מההגרלות (Gettyimages)

 

נציג אפריקה: טוקיו סקסוול

נציג יבשת אפריקה בין ה-61 מגיע מדרום אפריקה. הוא יו"ר הוועדה שהקימה פיפ"א לצורך שיפור היחסים בין ישראל לפלסטינים. סקסוול נחשב טייקון ועשיר, כשזה שנלחם במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה והיה חבר בממשלת דרא"פ. הוא היה חבר הוועדה נגד אפליה בכדורגל.

 

סקסוולה טען שהוא עדיין מאמין שיש לו סיכוי להיבחר למרות סיכויים אפסיים. "אני עושה מו"מ עם כולם כמו בוותיקן. עד שלא יוצא עשן לבן אתה לא יודע מה יקרה". יסיים ככל הנראה אחרון.

 


סקסוול. הנציג של היבשת השחורה (Gettyimages)

 

ההצבעה: סיכוי גבוה לסיבוב שני

207 מדינות מצביעות אחרי שכווית ואינדונזיה הושעו מפיפ"א. כדי לנצח הנשיא החדש צריך לקבל שני שליש מהקולות שהם 137 קולות. חלוקת הקולות לפי יבשות הן: לאפריקה 54 קולות, אירופה 53, אסיה 44, צפון ומרכז אמריקה 35, אוקיאניה 11, דרום אמריקה 10. אם מועמד לא ישיג שני שליש בסיבוב הראשון יתקיים סיבוב שני בין שני הראשונים ובו מי שיגרוף 104 קולות ומעלה ינצח.. ההערכה היא שנציג בחריין, שייח' סלמן א-חליפה, וג'יאיני אינפנטינו מועמדים להגיע לסיבוב השני אם לא יהיה זוכה בראשון.

 

שינוי נוסף הוא הגבלת תקופת הכהונה כיו"ר פיפ"א. עד כה הכהונה היתה ארבע שנים בלי הגבלת קדנציות, אבל עכשיו רוצים להגביל אותה לשלוש כדי למנוע מצב כמו שספ בלאטר שכיהן 18 שנה וז'ואאו האבלנז' הברזילאי לפניו 24 שנה.

 

ומה אמור להצביע אבי לוזון, נציג ישראל בפיפ"א ובאופ"א? הוא ככל הנראה ילך עם אינפטינו השווייצרי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי