"עכשיו אנחנו רוצים לזכות בגביע"

|

גרנט חגג יום הולדת וקיבל כמתנה 0:3 מול גינאה המשוונית ועלייה לגמר א. אפריקה

(גודל טקסט)

מאת: יעקב זיו    צילומים: טוויטר

אברם גרנט חוגג היום (שישי) את יום הולדתו ה-60 ונבחרת גאנה נתנה לו אתמול את מתנת יום ההולדת הכי טובה אחרי ניצחון בחצי גמר אליפות אפריקה על גינאה המשוונית 0:3 במשחק שערורייתי שייכנס להיסטוריה של הטורניר. ביום ראשון תפגוש גאנה את חוף השנהב ותנסה להחזיר לעצמה את התואר שלא זכתה בו 33 שנה.

בגאנה מלטפים את גרנט בכותרות גדולות ומפרגנות. עוזרו התראיין בתקשורת המקומית ואמר שגרנט הביא לנבחרת מימד חדש שהיה חסר לה בעבר. בעיתון האנגלי 'דיילי מייל' כתבו מאמר על גרנט והדגישו כי הוא רוצה להיות ווינר אחרי שבאנגליה לא הצליח לעשות זאת. גרנט בהחלט חזר בענק לכותרות הכדורגל העולמי ומהדלת הראשית. 

הגמר בעיר באטה ביום ראשון בו ישחקו גאנה וחוף השנהב הוא שיחזור של גמר 1992 בו ניצחו הפילים את הכוכבים השחורים אחרי דו קרב פנדלים 10:11. התקשורת בגאנה כבר מדברת על נקמה בחוף השנהב והרצון לנצח. 

שחקני גאנה מקבלים מחסה אחרי אלימות האוהדים

סיפר המשחק היה ללא ספק התפרעות האוהדים שגרמה להפסקת המשחק וחידושו אחרי דקות ארוכות. אחרי המשחק גרנט התייחס קודם לבלאגן הענק שהיה על כר הדשא ורק אחר כך להישג הספורטיבי לאחר שבדקה ה-42 נפסק פנדל שלדעת האוהדים המקומיים היה שנוי במחלוקת. גרנט אמר: "חששתי לביטחון השחקנים שלי בגלל מה שקרה". שחקני גאנה ירדו מכר הדשא לחדר ההלבשה כשנזרקו עליהם חפצים והמשטרה המקומית היתה חייבת להגן עליהם עם מגינים מפלסטיק.

שמונה דקות מהסיום המשחק הופסק למשך 34 דקות כשאוהדי גאנה נאלצו לרדת מהיציע ולקבל שמירה הדוקה של השוטרים כשהאוהדים המקומיים זורקים עליהם מכל הבא ליד. ראשי ההתאחדות של אפריקה איימו לפוצץ את המשחק אם האוהדים לא יירגעו.

גרנט ההמום אמר: "זו פעם ראשונה שאני משתתף בטורניר כזה ולא ידעתי מה קורה. ראיתי משהו קורה על הדשא, כמה אירועים של אלימות. אני לא יכול לומר שלא הייתי מודאג".

גרנט היה המום כשראה את אוהדי גאנה מחפשים מחסה על כר הדשא ב'נואבו אסטדיו דה מאלאבו". המשטרה המקומית ירתה גז מדמיע כדי להשתלט על אוהדים מקומיים נזעמים בעוד אוהדי גאנה תפסו מחסה מאחורי אחד השערים כשנזרקו עליהם פחיות ובקבוקי מים מלאים. אוהדי אחד לפחות נפל מהיציע ונפצע. בסיום המשחק נמשך רק עוד כמה דקות והשופט מגאבון, אריק אוטוגו, שרק לסיום מוקדם.

טירוף בגאנה. יביאו את הגביע אחרי 33 שנה?

מאמנה של גינאה המשוונית הארגנטיני, אסטבן בקר, וכוכב הקבוצה, אמיליו אנסואה, מיהרו לגנות את האוהדים שלהם. בקר אמר: "אני עצוב על איך שהאוהדים התנהגו שם". אנסואה המשחק במידלסברו התנצל אף הוא על התנהגות האוהדים. "מעולם לא חוויתי דבר כזה. מעולם לא שיחקנו באווירה כזאת. אני רוצה להתנצל. זה משהו שאנו השחקנים לא חווינו אף פעם בעבר".

אנדרה אייאו, חלוץ מארסיי, אמר בסיום: "חששתי שיקרה משהו לאוהדים שלנו. ראינו שטס הליקופטר מעל האיצטדיון ופחדתי שאוהדים יתחילו להיפצע". ההתאחדות של גאנה כתבה בטוויטר אחרי המשחק: "האוהדים שלנו יצאו מהאיצטדיון תוך מעשים ברבריים של ונדליזם ואלימות מטורפת". 

מלבד כל הבאלגן, יש כאן הישג ענק לגאנה שרוצה גביע ראשון אחרי 33 שנה, אבל תשחק מול יריבה חזקה מאוד: "אנחנו רוצים לזכות בגביע. זה נפלא להיות בגמר ביחוד עם גאנה. לפני הטורניר אף אחד לא נתן לנו צ'אנס. כולם דיברו על הנבחרות האחרות. עכשיו כשעלינו לגמר אנחנו רוצים גם לזכות בו" אמר המאמן הישראלי.

במהלך המשחק נרשמה היסטוריה. אנדרה אייאו, הבן של אבדי פלה, השחקן האגדי של גאנה, שבר את השיא של אביו כאשר כבש את השער השישי שלו בטורניר לעומת חמישה שערים של אביו. הוא גם מדורג כבר כעת בגיל 24 במקום השלישי ברשימת הכובשים של גאנה בטורניר כשרק אוסיי קופי ואסמואה ג'יהאן כבשו 7 שערים. אייאו ממארסיי שהיה אמור לעבור לק.פ.ר בחלון ההעברות, אבל העיסקה טורפדה ביום האחרון היה מעורב בחמישה שערים בטורניר. הוא כבש שלושה ובישל עוד שניים. מובארק וואקסו מגאנה עשה עוד היסטוריה כשכבש את השער ה-1500 של אליפות אפריקה. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי