יותר ממשחק הכנה: אנז'י מחצ'קלה מחכה למכבי ת"א

אוהדי אנז'י. מחפשים לחזור לצמרת
אוהדי אנז'י. מחפשים לחזור לצמרת | צילום: Gettyimages

יוכין עושה לכם היכרות עם היריבה של הצהובים (18:55 בספורט 1)

(גודל טקסט)

לו היתה מכבי תל אביב פוגשת את אנז'י מחצ'קלה במשחק הכנה בדיוק לפני שנתיים, המשחק היה עושה כותרות גדולות. חוס הידינק היה אז המאמן של הקבוצה הרוסית, סמואל אטו כיכב בהתקפה, יורי ז'ירקוב רץ באגף השמאלי, וסוכנויות ההימורים ראו באנז'י פייבוריטית לזכיה באליפות. מטרותיה היו שאפתניות עוד יותר.

 

היה זה פרויקט ראוותני במיוחד. סולימאן קרימוב, אחד האוליגרכים העשירים ברוסיה, החליט להפוך את אנז'י לכוח דומיננטי בכדורגל העולמי, לא פחות. הוא רכש בינואר 2011 את הקבוצה מחבל הולדתו, החל לבנות איצטדיון מפואר, הניח יסודות למתקן אימונים חדשני, הקים אקדמיה לילדי דגסטאן, רכש כוכבים בקצב מסחרר וכל אירופה דיברה על אנז'י. הסטאר הראשון שהוחתם היה רוברטו קרלוס, והוא לא הפסיק להתראיין על העתיד הוורוד. כאשר ברצלונה שיחקה מול מנצ'סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות בוומבלי, הטיס קרימוב את כל הקבוצה כדי לחזות במשחק, והמגן הברזילאי האגדי הכריז: "בעוד מספר שנים אנחנו נשחק בגמר הזה וננצח". היו שהאמינו לו.

 

 

יצחקי מתאמן באוסטריה. לטרבליסטית מחכה מבחן רציני הערב (צילום: מכבי ת"א)

 

אנז'י רצתה לקחת אליפות היסטורית כבר בעונת 2012/13, אך הסתפקה במקום השלישי והעפלה לליגה האירופית. בקיץ היא ביצעה רכש מאסיבי נוסף, והנחיתה בין היתר את איגור דניסוב, קפטן נבחרת רוסיה דאז. ייתכן שזה היה הרגע ששינה את כל התוכניות. אחרי פתיחת עונה לא מוצלחת ביולי, התרחשה תקרית חמורה במהלך אימון כאשר דניסוב ואטו היו קרובים לעימות פיזי. דיווחים על מחנאות הגיעו לאוזניו של קרימוב, והבעלים הבין שהמציאות שונה בתכלית מהאוטופיה עליה חלם. הרוסים לא הסתדרו עם הזרים, הידינק לא הצליח להשתלט על המהומה. אפשר היה, כמובן, להתאזר בסבלנות, אך גם מצבו הכלכלי של הבוס לא היה מזהיר במיוחד באותה תקופה. אז נשבר לו, והוא החליט לחתוך.

 

קרימוב לא עזב את אנז'י, אך הודיע במפורש על שינוי כיוון. לא של 180 מעלות, רק 150 בערך. הידינק התפטר, אטו שוחרר לצ'לסי ומאז החליף 4 קבוצות תוך שנתיים. במסגרת מכירת חיסול עברו כל הכוכבים של מחצ'קלה לקבוצות עשירות אחרות ברוסיה – דינאמו, זניט, לוקומוטיב וספרטק. חלקם המשיכו לעשות בעיות גם בביתם החדש – קחו, למשל, את הקשר הצרפתי לסאנה דיארה, לשעבר בריאל מדריד, שברח מלוקומוטיב, ונמצא כבר כמעט שנה ללא קבוצה. אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי.

 

רוברטו קרלוס. השחקן המזוהה ביותר עם הקבוצה (gettyimages)

 

מאז עברה הקבוצה תהפוכות לא מעטות. בתום מכירת החיסול היא שקעה בתחתית הליגה בסוף 2013, וגם חיזוק משמעותי בפגרת החורף לא הציל אותה בסופו של דבר מירידה. קרימוב היה מוכן לכך נפשית, וממש לא התכוון לנטוש את הקבוצה האהובה. הוא ביצע את ההתאמות הנדרשות בסגל, ובעונה שעברה הצליחה אנז'י לסיים במקום השני ולשוב באופן מיידי לליגה הבכירה. העונה החדשה ברוסיה יוצאת לדרך כבר בשבוע הבא, ולכן המפגש מול מכבי הוא אחד המבחנים האחרונים עבור מחצ'קלה לקראת שובה למקומה הטבעי. היא צפויה לקחת את ההתמודדות ברצינות, ועבור הצהובים תהיה זו בדיקת מוכנות אמיתית.

 

תכניותיה של אנז'י צנועות הרבה יותר הפעם, אך היא בהחלט מתכוונת לבנות את עצמה מלמטה, בקצב הגיוני וסביר. הרכש לקראת העונה החדשה טרם הושלם, וגם כאשר זה יקרה לא תמצאו בסגל כוכבים ברמתו של אטו. זו כבר נחלת העבר. השם הבולט ביותר שהגיע למחצ'קלה הקיץ הוא דווקא המאמן.

 

יורי סיומין בן ה-68, המזוהה עם לוקומוטיב אותה בנה בשנות ה-90' והצעיד לשתי אליפויות בתחילת שנות ה-2000, הוא איש מקצוע מוערך מאוד ברוסיה. בעונה שעברה הוא עשה עבודה טובה עם מורדוביה סרנסק הצנועה והבטיח בקלות יחסית את הישארותה בליגה. הפעם זו משימתו באנז'י. סיומין ביקר לא פעם בישראל, בין היתר כאשר לוקומוטיב שיחקה מול מכבי חיפה והפועל תל אביב במפעלים האירופיים.

 

סיומין. השם הבולט באנז'י נמצא על הקווים (Gettyimages)

 

השחקן המסקרן ביותר של אנז'י הוא החלוץ הצרפתי יאניק בולי, אחיינו של הבלם האגדי באזיל בולי שכבש את שער הנצחון של מארסיי בגמר ליגת האלופות ב-1993. הזר החדש המשמעותי ביותר שהצטרף בקיץ הוא הבלם הסרבי דרקו לאזיץ' מהכוכב האדום בלגראד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי