הניסיון גבולי, קודמו הוא אליל והסגל עובר מהפכה

סוזה. לראשונה בליגה של הגדולים
סוזה. לראשונה בליגה של הגדולים | צילום: Gettyimages

לא יהיה קל לסוזה בפיורנטינה. ניצחון הערב מול צ'לסי יעזור לו (21:55, ספ'1)

(גודל טקסט)

לפני שנתיים פאולו סוזה היה מאמן במשבר, לפחות בעיני עצמו. הפורטוגלי חלם על קריירה מזהירה על הספסל, דומה לזו שחווה על המגרש כקשר אלגנטי ומבריק, אבל התוצאות לא היו מזהירות. החוויות בליגת המשנה באנגליה, עם קווינס פארק ריינג'רס, סוונסי ולסטר, הגיעו לסיומן מסיבות מגוונות, ובאף קבוצה לא הותיר סוזה רושם חיובי. הסגנון לא היה מלהיב, ההתקפה בדרך כלל לא תיפקדה, בוודאי לא מבחינה כיבוש שערים, ולכן אתר האינטרנט שלו גרם לגיחוך מסוים.

 

אחרי הכל, איזה מאמן בונה אתר אינטרנט כדי לשווק את עצמו? מי בוחר מאמן לפי המידע שהוא מספק ברשת? "אני מאמן עם תשוקה וידע רב. ככזה, אני משקיע את כולי בכל מועדון בו עבדתי. החזון שלי בכל מועדון הוא ליצור זהות ופילוסופיה לפיה אנחנו משחקים כדורגל, אשר צריכים להתאים למסורת הקבוצה, לאוהדים ולבנות את העתיד. המטרה הראשונה של כל מאמן היא לנצח, אבל אנחנו צריכים לתת שואו, ולשחק כדורגל אטרקטיבי של מסירות, בקצב גבוה, להפעיל לחץ על היריב ולגרום לו לשגות. זו הייתה גישתי כשחקן, וכך אני ממשיך עכשיו. אני יוצר קבוצות המשלבות אלגנטיות עם אגרסיביות, ואני רוצה שהן ישקפו את אישיותי כאדם הוגן שעובד קשה ושואף לנצח". מילים יפות, כמובן, אבל זה פשוט לא רציני.

 

 

ואז הגיעה מכבי תל אביב. אפשר להקדיש דיון מעמיק לתרומתו של הפורטוגלי לצהובים, והדעות יהיו חלוקות, אך אין ספק כי הוא עצמו הרוויח המון מהעונה שבילה בארץ הקודש. הזכייה באליפות, טבעית וברורה ככל שתהיה, הפכה את סוזה למאמן בקנה מידה חדשה. החשיפה במפעלים האירופים הייתה חשובה אף היא, ובאזל מולה התמודד 4 פעמים שמה עליו עין. סוזה, שנתפס כמאמן משעמם, הגיע באורח פלא לשווייץ דווקא על תקן תומך בכדורגל התקפי, במקומו של מוראט יאקין ההגנתי. וזה עבד – באזל אכן הייתה מלהיבה ואטרקטיבית הרבה יותר עם סוזה שהתאים את עצמו לנסיבות.

 

וכך, אחרי זכיה באליפות משכנעת נוספת, הוא קפץ לליגה של הגדולים באמת. סוזה עצמו הרגיש בשל לכך כבר מזמן, אבל רק העבודה במכבי ובבאזל גרמה לפיורנטינה לשקול את מועמדותו. אך האם הייתה זו הבחירה הנכונה מבחינת הסגולים? זו הסוגיה המרכזית שתיבחן העונה, ותנאי הפתיחה של סוזה ממש לא פשוטים.

 

סוזה זוכה באליפות עם מכבי. נקודה משמעותית בקריירת האימון שלו (אסף קליגר)

 

ראשית, עם כל הכבוד לאליפויות ששינו את התפיסה כלפיו, הוא עדיין לא עבד בליגה תחרותית, אלא קיבל סגלים חזקים שהיו עדיפים באופן ברור על כל המתחרים. שנית, אוהדי פיורנטינה שזוכרים לו את התקופה המוצלחת ביובנטוס, במהלכה זכה באליפות איטליה ובליגת האלופות, לא קיבלו אותו בזרועות פתוחות. אין לסגולים יריבה מרה יותר מהגברת הזקנה, והם מתייחסים בחשד ובספקנות לכל מי שייצג אותה בעבר. ייקח להם זמן להתחבר לסוזה ולהאמין בו, מה גם שהוא מחליף אליל מקומי.

 

וינצ'נצו מונטלה היה מאמן נערץ מאוד באיצטדיון ארטמיו פראנקי. הוא סיים במקום הרביעי בכל 3 העונות שלו על ספסל פיורנטינה, בנה את הקבוצה מהיסוד, והיו לו שנתיים נוספות בחוזהו. לקראת העונה החדשה, הוא דרש מההנהלה לבצע חיזוק על מנת להתמודד על עלייה לליגת האלופות, והדבר גרם למשבר. משפחת דלה ואלה דרשה ממונטלה עצמו להתחייב לקבוצה לפני שהוא מקבל תשובות, והדבר גרר תגובה נזעמת. בסופו של דבר, פוטר מונטלה בטונים צורמים, והפרויקט מהבטיח שלו נהרס באמצע. כעת צריך סוזה להיכנס לנעליו הגדולות לעיניהם הבוחנות של האוהדים, ולספק את הסחורה באופן מיידי.

 

מונטלה. נערץ על ידי אוהדי פיורנטינה (Gettyimages)

 

וכאן הבעיה השלישית שלו – הסגל עובר מהפכה, והחיזוק טרם הגיע. הבלם סטפן סאביץ' נמכר לאתלטיקו מדריד, אלברטו אקווילאני עזב את הקבוצה, דויד פיסארו חזר לצ'ילה, מריו גומז נדד לבשיקטש, השוער הברזילאי נטו "בגד" ועבר ליובנטוס. הסגנון של סוזה שונה בכל מקרה מזה של מונטלה, וצריך להתחיל את הכל מחדש. יש תקווה גדולה כי ג'וזפה רוסי, חלוץ הזהב של הכדורגל האיטלקי שהחלים שוב מפציעה שסיכנה את הקריירה, יישאר בריא במשך עונה שלמה, אבל האם אפשר לסמוך על זה?

 

הניצחון על ברצלונה בטורניר ידידות מביא, כמובן, נקודות זכות מסוימות למאמן החדש, אבל יש כאן גם סכנה לא מבוטלת. לא כדאי לסוזה להעלות את הציפיות לרמה לא סבירה לפני תחילת העונה. אם ייכשל בחודשים הראשונים, האוהדים לא יתמכו בו, והוא ימצא את עצמו על סף פיטורים. התסריט הזה ימחק את הישגיו במכבי ובבאזל, והוא עלול למצוא את עצמו משפץ את אתר האינטרנט. השנתיים האחרונות היו נהדרות בדרך להגשמת השאיפות, אך כעת חובת ההוכחה תהיה עליו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי