עיר באופוריה: קויט החזיר את הגאווה

קויט. גדל בכפר דייגים והתאים לערכים של פיינורד
קויט. גדל בכפר דייגים והתאים לערכים של פיינורד | צילום: Gettyimages

החלוץ, שעזב לטובת ליברפול והבטיח לחזור, לא מפסיק לכבוש ומוליך את למאבק על אליפות ראשונה מאז 1999

(גודל טקסט)

איצטדיון דה קויפ ברוטרדאם היה מלא אתמול עד אפס מקום, והוא התפוצץ משמחה חמש דקות בזמן פציעות כאשר פיינורד כבשה את שער הנצחון על איאקס בקרב הקלאסי של הולנד בסיבוב השלישי בגביע. לפי הנתונים הרשמיים, נרשם השער לחובתו של הבלם האורח יואל פלטמן, אבל עבור  הקהל הביתי האמת היתה שונה. דירק קויט נאבק עם פלטמן על הכדור האחרון לפני שריקת הסיום, והוא זה שגרם לו להיכנס פנימה.

 

היה זה עוד פרק באחד הסיפורים המרגשים ביותר של העונה בכדורגל האירופי, אם לא המרגש מכולם. שובו של קויט לקבוצתו האהודה עורר ציפיות גבוהות והכניס את כל רוטרדאם לאופוריה, אבל בחלומות הפרועים ביותר איש לא העלה על דעתו שהתוצאה תהיה כה מדהימה.

 

תאמינו או לא, אבל קויט, כוכב עבר נערץ ואהוב בליברפול, כבש העונה יותר שערי ליגה מאשר ליברפול כולה. לאדומים תשעה כיבושים ב-10 משחקי פרמיירליג, בעוד ללוחם הבלונדיני של פיינורד יש כבר  10 שערים ב-10 משחקים. תוסיפו צמד מול זוולה בסיבוב הקודם בגביע, ותקבלו ממוצע של שער למשחק בכל המסגרות.

 

זה התחיל בצניעות עם פנדלים בשלושת המחזורים הראשונים באוגוסט, ונכנס להילוך גבוה הרבה יותר בשבועיים האחרונים, כאשר קויט כבש שתי שלישיות ברציפות. הוא הפציץ שלושער תוך 39 דקות ב-2:5 על הרנבן במשחק משוגע בו הובילה פיינורד 0:5 בהפסקה. שבוע לאחר מכן נרשם שלושער נוסף בזכות הקפצה מרהיבה, הסטה מקרית ופנדל ב-1:3 הביתי על אלקמאר.

 

המנהיגות של קויט גורמת לפיינורד לכוון הכי גבוה שאפשר, והיא דוהרת בצמרת עם 8 נצחונות והפסד בודד, צמודה בפסגה לאיאקס, אותה תארח שוב ביום ראשון הבא למשחק העונה, בנסיון לנצח את היריבה המושבעת פעמיים תוך 10 ימים. "אני מאמין בקבוצה הזו. אמרתי זאת כשחתמתי בקיץ, ואני באמת חושב שאנחנו יכולים להשיג משהו גדול ביחד", אמר הקפטן בן ה-35.

 

קויט במדי פנרבחצ'ה. זכה עמה באליפות היחידה בקריירה (Gettyimages)

 

קויט ידע תמיד שיסיים את הקריירה שלו בפיינורד. כאשר עזב את רוטרדאם לטובת ליברפול ב-2006, הוא הבטיח באופן ברור שיחזור, ועמד במילתו. היו שציפו כי יעשה זאת כבר ב-2012, כאשר סיים את הקדנציה המוצלחת באנפילד, אבל ההולנדי העדיף את ההצעה המפתה של פנרבחצ'ה, נהנה עד הגג במשך 3 שנים באיסטנבול, הפך לאליל הבלתי מעורער של האוהדים, וגם התכבד לזכות באליפות הראשונה בחייו ב-2014. בקיץ, אחרי שמיצה את ההרפתקה, הוא שב הביתה. כאשר סיפר על המעבר לילדיו והעניק להם את חולצות פיינורד, השמחה לא ידעה גבול, כי גם הם – על אף שמעולם לא גרו בהולנד קודם לכן – ינקו מגיל אפס את האהבה חסרת הפשרות למועדון האדום-לבן.

 

 

קויט הוא הסמל של פיינורד כי אופיו מתאים באופן מושלם לערכיה. דירק גדל בכפר דייגים, שקל להתפרנס בים כמו אביו, ומעולם לא ניחן בכשרון טכני יוצא דופן על הדשא. הוא בחר בכדורגל מתוך אהבה, והשיג את הכל בעבודה קשה, השקעה, מחוייבות וחוסר אנוכיות. באמסטרדם רוצים לראות כדורגל של אמנים. ברוטרדם, עיר פועלים עם צווארון כחול, מעדיפים זיעה ולחימה.

 

ב-2003, אחרי חמש שנים באוטרכט, הגיע קויט לפיינורד ומצא מיד את מקומו. בשלוש העונות בקדנציה הראשונה המצוינת הוא הבקיע 83 שערים בכל המסגרות, ורק דבר אחד היה חסר – התארים. אז הוא הבטיח לעצמו לתקן את המעוות בקדציה השניה. כעת זה הזמן להגשים את החלום. 52 אלף אוהדים באו לפגוש אותו מגיע במסוק לאיצטדיון לטקס הצגת השחקנים החדשים לפני תחילת העונה.

 

פיינורד יצאה הקיץ לדרך חדשה עם המאמן הצעיר ג'ובאני ואן ברונקהורסט, קפטן נבחרת הולנד לשעבר. הוא מכיר את קויט מצוין מהשנים המשותפות בחולצה הכתומה והעניק לו את סרט הקפטן. המשחקים הראשונים, למרות כיבוש הפנדלים, לא היו מזהירים מבחינת תרומתו של קויט באגף הימני, ולכן ואן ברונקהורסט העניק לו חופש פעולה. הכוכב הוותיק בשבועות האחרונים בעיקר כחלוץ שני, וזה עובד טוב הרבה יותר. פיינורד נראית כמו יחידה לוחמת ומגובשת, מאמינה בעצמה, ופרשנים רבים מנבאים לה זכיה באליפות.

 

קויט בקדנציה הקודמת. 83 שערים בכל המסגרות (Gettyimages)

 

ההמתנה לתואר הנכסף ארוכה וקשה מנשוא. פיינורד לא ראתה אליפות מאז 1999, ואוהדי איאקס אוהבים להקניט אותה ולטעון שהיא חוגגת עכשיו גם מקום שני. זה אפילו נכון, כי פיינורד עברה עונות של משבר, ואפילו הובסה 10:0 על ידי איינדהובן לפני חמש שנים. אלא שרונאלד קומאן הצליח להחזיר אותה למסלול הנכון, וקויט חזר כדי להשלים את המלאכה לצד ואן ברונקהורסט.

 

המשחק מול איאקס אתמול היה סמלי חשוב. 0:1 קטן עמוק בזמן פציעות, בזכות הנחישות של קויט, הדגיש שהכל אפשרי. הקבוצה מרוטרדאם הולכת על דאבל. הקפטן, שחתם על חוזה לשנה אחת אך הצהיר שישמח להישאר ל-חמש שנים, מרגיש שזו הזדמנות גדולה לעשות היסטוריה, וגם אוהדי ליברפול שזוכרים אותו ומתגעגעים אליו מחזיקים לו אצבעות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי