דה חאה כבר ממתין: קסיאס קורס, עצוב וכואב לצפות בו

הספרדים בטוחים
הספרדים בטוחים | צילום: GettyImages

הקפטן ממשיך לטעות ובספרד רוצים לראות את היורש. מי יפתח נגד איטליה?

(גודל טקסט)

לפני ארבע שנים בגמר יורו 2012, כשספרד מחצה את איטליה 0:4, שני השוערים שעמדו בין הקורות נחשבו לטובים בעולם: קפטן איטליה, המנהיג ושיאן ההופעות שלה ג'יאנלואיג'י בופון וקפטן ספרד, המנהיג ושיאן ההופעות שלה איקר קסיאס, שהצטיין באותו טורניר וספג רק שער אחד.

 

אבל, בעוד בופון הצליח לשמור את עצמו ביכולת על ברציפות במשך שני עשורים שלמים, קסיאס – הצעיר ממנו בשלוש שנים וחצי – נמצא בהתרסקות. והבעיה/חידה/שאלה הגדולה ביותר הנוגעת לנבחרת ספרד כיום היא סוגיית קסיאס.

 

 

אחד שומר על יכולת העל, השני בצניחה. עם בופון (gettyimages)

 

הקפטן הוותיק שהוביל את 'לה רוחה' לשושלת היסטורית והפך לראשון שהניף ברצף שני גביעי יורו ומונדיאל; שכבר בגיל 19 זכה בליגת האלופות והפך במהרה לשוער הנבחרת ולקפטן ולסמל של ריאל מדריד; "סן איקר" שהיה כה אהוב, נמצא כבר אחרי שיאו.

 

אחרי שנתיים שבילה בעיקר על הספסל בסנטיאגו ברנבאו ואיבד אמון אצל מאמני צמרת כז'וזה מוריניו וקרלו אנצ'לוטי, איקר אמנם מנפק הצלות אינסטינקטיביות העונה בתור שוער פורטו, אבל גם מרבה לטעות וחסרות לו התכונות הכי חשובה של שוער – יציבות ושקט. למעשה, קסיאס הגדול שזכה בכל תואר אפשרי עם הנבחרת ועם ריאל מדריד, כולל שלוש אליפויות אירופה, ובהמון תארים אישיים בעשור האחרון, נעשה לשוער פתטי למדי, שעצוב וכואב לצפות בו אחרי שיאו.

 

קסיאס מרבה לרשום העונה טעויות מביכות (gettyimages)

 

איך זה קרה? הרי הרבה שוערים גדולים כמו בופון, אדווין ואן דר סאר, דינו זוף ואחרים מגלים (או גילו) יכולת שיא בשנות ה-30 המאוחרות. לקסיאס אין את הגובה והנוכחות ברחבה של רוב השוערים, והוא איבד מהביטחון אחרי שנאלץ לשחק עם הגנה חדשה ובאווירה אחרת. הוא מגלה העונה חוסר ריכוז ומרבה לרשום טעויות מביכות. בתקשורת הספרדית פורסם שהשוער הספרדי חש אומלל בפורטו ושנשיא המועדון הוותיק והכל יכול, פינטו דה קושטה, מאוכזב מאוד, רואה בו אחראי לכישלונות העונה בליגה ובאירופה, משוכנע ששכרו גבוה מדי והיה שמח להיפטר ממנו.

 

כמובן שאין ואקום. בליגה הספרדית יש שוערים מצוינים דוגמת סרחיו ריקו, סרחיו אסנחו ואחרים. גם פפה ריינה חזר לעצמו בנאפולי, אבל מעל כולם נמצא כמובן אחד משלושת השוערים הטובים כיום בעולם – דויד דה חאה. עד כמה מנצ'סטר יונייטד חלשה העונה? היא נכשלת בכל חזית למרות שדה חאה השחקן המצטיין והכי טוב שלה, ואולי היחיד בהרכב יונייטד שהוא ברמה עולמית גבוהה.

 

בספרד כבר רוצים לראות את דה חאה עומד בין הקורות (gettyimages)

 

דה חאה כבר בן 25 ומחכה כמה שנים לתורו לעמוד בין קורות הנבחרת. כעת כשהמניה של קסיאס מתרסקת וזו של השוער מאולד טראפורד רק ממשיכה לעלות, נדמה שכולם מסכימים שוויסנטה דל בוסקה חייב לקראת היורו הקרוב להפקיד בידי האחרון את המפתחות בשער.

 

אבל, דל בוסקה ידוע כמי ששומר אמונים למי שסייע לו להגיע להצלחות גדולות בנבחרת (ובריאל). כך למשל, הוא זימן למשחק מול איטליה הערב (21:40, שידור ישיר בספורט2) שחקנים ותיקים שנמצאים בכושר חלש עד בינוני (ססק פברגאס, פדרו, חואן מאטה ומארק בארטרה) ולא זימן כישרונות עולים מהליגה החזקה בעולם, הליגה הספרדית. הבעיה עם קסיאס היא שקשה לזמן שחקן כה ותיק וגדול, עם 165 הופעות בנבחרת, מבלי לתת לו לשחק. זה ייראה לא לכבודו להיות שוער משנה. לכן, עדיף שדל בוסקה לא יזמן את קסיאס ליורו בכלל. הנוכחות שלו על הספסל עלולה להזיק לביטחון של דה חאה.

 

דל בוסקה ישמור אמונים לקסיאס? (gettyimages)

 

בינואר התחייב דל בוסקה שאף שחקן, כולל קסיאס, לא בטוח בהרכב שלו ליורו. מצד שני כפי שעשה כל השנים, הוא הגן על הקפטן שלו כשהתייחס לעונה שלו בפורטו ואמר: "כל שוער עושה טעויות. איקר מחוסן מפחד". אבל אחרי שכל השנים דל בוסקה תמך בקסיאס והשוער מצדו נתן לו גב ואף טען שהמאמן לא מקבל מספיק קרדיט במדריד, הערב כנראה יחול מהפך. פרשנים בספרד מעריכים שהערב מול איטליה דל בוסקה ייתן את המפתחות לדה חאה וכך יישאר עד היורו ואחריו.

 

כבר לפני חודשיים, 78% מהמשתתפים בסקר של אתר "מארקה" טענו שדה חאה צריך לפתוח. בסקר דומה שהתקיים שלשום באתר "אל מונדו", 80% סברו שדה חאה צריך לעמוד בשער ביורו 2016. קשה להאמין שדל בוסקה יילך עם הראש בקיר ולא יבחר בשוער מנצ'סטר המצוין.

 

יש לקסיאס חלק גדול בהצלחה האדירה של ספרד (gettyimages)

 

קסיאס אמנם דועך, אבל בואו לא נשכח שמדובר בשחקן היסטורי ושוער גדול בשיאו. יש לו חלק גדול בהצלחה האדירה של ספרד בעשור האחרון. הוא ניפק הצלות בקרבות פנדלים מול איטליה (יורו 2008) ופורטוגל (יורו 2012) והצלה הגדולה מול אריאן רובן בגמר מונדיאל 2010. הוא מחזיק בשיא של השחקן עם הכי הרבה ניצחונות עם הנבחרת (יותר ממאה), ושיא של משחקים עם רשת נקיה (מעל 80). הוא מחזיק בשיאים רבים נוספים, למשל 510 דקות רצופות בלי ספיגה ביורו, הכי הרבה משחקים כקפטן נבחרת ביורו (11). והשיא הכי גדולה של איקר: הוא לא ספג שער בנוקאאוט ביורו 2008, במונדיאל 2010 וביורו 2012. עשרה משחקים ברציפות, כולל שתי הארכות. 960 דקות. זה שיא עולם שכנראה לא יישבר.

 

הרצף הזה החל מול איטליה ברבע גמר יורו 2008 בווינה (0:0 ודו קרב פנדלים). הערב יכול להיות שהמעגל ייסגר דווקא מול האזורי במשחק הכנה ליורו, אם אחרי עשור וחצי כשוער ראשון בנבחרת ספרד בתקופה הטובה בתולדותיה, קסיאס יפנה את המקום בין הקורות ליורש שלו לקראת היורו הקרוב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי