הומלס יילך בעקבות מתיאוס?

הומלס. הבטיח שייתן הכל
הומלס. הבטיח שייתן הכל |

21:00: רגע לפני שהוא עובר לבאיירן, בלם דורטמונד פוגש אותה בגמר הגביע

(גודל טקסט)

על הפנדל של לותאר מתיאוס ב-1984 מדברים עד היום. רגעי שיא רבים היו לקשר הענק במהלך הקריירה המגוונת, אבל אם צריך לבחור את השפל העמוק ביותר, הרי שזה פשוט. אוהדי מנשנגלדבאך לא שוכחים אותו. אפילו הדור הצעיר, שנולד הרבה אחרי הפרשה הדרמטית, מרגיש כאילו ראה את גמר הגביע ההוא במו עיניו. לכן גם מאטס הומלס מכיר היטב את הסיפור. הערב, כאשר יעלה למשחקו האחרון במדי דורטמונד בגמר הגביע הגרמני מול באיירן מינכן, לפני שהוא עובר לשורות היריבה, אי אפשר יהיה להתעלם ממנו (21:00, ישיר בספורט1 וב-HD).

 

מתיאוס צמח בבורוסיה מנשנגלדבאך. יליד 1961, הוא ראה כילד את הקבוצה המדהימה בשנות ה-70, אשר ניהלה מאבק איתנים מול באיירן בצמרת הבונדסליגה וזכתה ב-5 אליפויות. ואולם, כאשר הוא עלה בעצמו לקבוצה הבוגרת, המציאות השתנתה. גלדבאך איבדה חלק ניכר מכוחה, והפכה לקבוצת צמרת מהשורה, נחותה באופן משמעותי מבאיירן מבחינה כלכלית. מאז ערך את הופעת הבכורה ב-1978, בהדרכת המאמן הצעיר יופ היינקס, הפך מתיאוס לאחד הכוכבים העולים בגרמניה, אך התארים חמקו ממנו. אפילו השער שלו בגמר גביע אופ"א מול איינטרכט פרנקפורט ב-1979 לא עזר לנצח. עם הזמן, גברה ההכרה שהוא צריך לעבור לקבוצה גדולה יותר על מנת למצות את הפוטנציאל.

 

 

הקבוצה הזו היתה, באופן טבעי, באיירן. כבר בשנות ה-80 היה לה הרגל להתחזק באמצעות החלשת היריבות ולהחתים את השחקנים הטובים בבונדסליגה. היא רדפה אחרי מתיאוס במשך שנים, ולבסוף קיבלה את מבוקשה – העסקה הגדולה נסגרה עוד לפני סיום עונת 1983/84 תמורת סכום שנראה אז חריג, 2.4 מיליון מארק. מבחינת היציעים בירוק-לבן, זה הרגיש כמו בגידה.

 

היתה זו עונה דרמטית מאוד בבונדסליגה, ו-3 קבוצות סיימו בפסגה עם מספר נקודות זהה. גלדבאך נאלצה להסתפק במקום השלישי אחרי האלופה שטוטגרט והמבורג בגלל הפרש שערים נחות, בעוד באיירן דורגה רביעית עם נקודה בלבד פחות. החמצת הזדמנות נפלאה לזכות בתואר היתה קשה עבור אוהדי גלדבאך, אך הם קיוו לפחות לפיצוי הולם בדמות הגביע על חשבון היריבה השנואה מבוואריה.

היו ימים. מתיאוס הצעיר מול רומיניגה ובאיירן (GettyImages)

 

גם הדרך של השתיים לגמר היתה דרמטית באופן קיצוני. גלדבאך גברה בחצי הגמר על ברמן 4:5 באחד המשחקים המרתקים במפעל אי פעם. מיד לאחר מכן, סיימה באיירן את חצי הגמר שלה מול שאלקה, שהיתה אז בליגה השניה, בתוצאה ההזויה 6:6, בקרב שהתעלה אפילו על קודמו. בימים ההם לא היו פנדלים בשלב זה, ולכן נקבע משחק חוזר בו ניצחו הבווארים 2:3.

 

בגמר דווקא היו פנדלים כי לא היה זמן לשיבוץ משחקים חוזרים. לכן, אחרי תיקו 1:1 באיצטדיונה של פרנקפורט הלכו הקבוצות לדו קרב מהנקודה הלבנה, ומתיאוס קיבל באופן מפתיע את האחריות לבעוט ראשון. הכדור של הקשר המצוין היה גרוע באופן קיצוני והחמיץ לחלוטין את המסגרת של ז'אן מארי פאף. שחקן באיירן לעתיד החמיץ ברשלנות מול באיירן, ובכך הרס את סיכוייו להיפרד מגלדבאך עם תואר ראשון בחייו. זה היה סוריאליסטי ובלתי נתפס. האוהדים לא הצליחו לסלוח למתיאוס הבגידה הכפולה. בסופו של דבר, נגרר הדו קרב ל-16 בעיטות, בסיומן חגגה באיירן. גלדבאך שוב נותרה בידיים ריקות.

 

מתיאוס (משמאל). האוהדים לא סלחו לו (GettyImages)

 

22 שנה חלפו, והומלס ניצב בתפקיד מתיאוס, גם אם הנסיבות קצת שונות. הרי הקפטן היוצא של דורטמונד נולד במינכן, גדל באקדמיה של באיירן, ומשפחתו מתגוררת במינכן. הוא עזב את קבוצת נעוריו ב-2008, הגיע לקבוצה של יורגן קלופ, והמאמן הפך אותו לאחד הבלמים הטובים והאלגנטיים באירופה. ההחלטה לשוב לאחור לא היתה פשוטה עבורו, והתקבלה בעיקר בגלל הצורך לרצות את אישתו שחשקה לגור שוב במינכן. תירוצים אלה לא מנחמים את אוהדי דורטמונד. מבחינתם, העזיבה הזו כואבת הרבה יותר מאלה של מריו גצה ורוברט לבנדובסקי. בניגוד אליהם, הוא היה הסמל האולטימטיבי וענד את סרט הקפטן.

 

משחק פרידה בגמר מול קבוצתו לעתיד רחוק מלהיות אידיאלי, כפי שמתיאוס יודע היטב. אם ההתמודדות תוכרע בפנדלים, האם הומלס יהיה ברשימת הבועטים? אבל זה לא הכרחי – גם משחק פחות טוב מאשר בתקופה האחרונה לא יתקבל בעין יפה. יהיה עצוב אם פאשלה של הומלס תגרום לאובדן התואר הראשון של דורטמונד מאז 2012.

 

גדל בבאיירן. הומלס (GettyImages)

 

השתקע בדורטמונד. הומלס והתארים (GettyImages)

 

"אני יודע שיופעל עלי לחץ עצום. אם אעשה טעות, אנשים יגידו שהראש שלי כבר במינכן. אבל זה לא נכון. אתן את כולי, אשאיר את כל כוחותיי כל המגרש ואנסה להיפרד עם גביע", אמר הומלס. האם הוא מסוגל לעמוד במשימה?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי