זכיה ביורו תסדר לקרואטיה אחדות

אוהדי קרואטיה. מאוחדים לכבוד היורו
אוהדי קרואטיה. מאוחדים לכבוד היורו | צילום: Gettyimages

עבריין מנהל את הענף, ממנה מקורבים והביא לפילוג. לוינטל על אלופים בהרס

(גודל טקסט)

זה היה כל כך אירוני, סמלי ומתבקש. ניקולה קאליניץ' השווה מול ספרד, איוון פרישיץ' הצטיין, בישל וכבש את שער המהפך המדהים והדרמטי והשוער דניאל סובאשיץ' עצר את הפנדל של סרחיו ראמוס. ומה משותף לשלישיה הזו – קליניץ', פרישיץ' וסובאשיץ'? כולם שחקני עבר של היידוק ספליט.

 

מיד אחרי הניצחון על ספרד, אוהד היידוק ספליט עצבני השליך צעיף של היידוק בזעם ובניסיון לפגוע בנשיא ההתאחדות הקרואטית דאבור שוקר ובאיש החזק בכדורגל הקרואטי זדראבקו מאמיץ' ופיספס. הצעיף הורם מהרצפה ושוקר ומאמיץ' הצטלמו איתו בניסיון לשדר אחדות. הניסיון כשל בגדול. פרטים בהמשך.

 

 

קודם כל אני חייב לכם קצת רקע והסברים: ספק גדול אם יש כיום אומה משוסעת ומקוטבת יותר מהאומה הקרואטית (רק 4.2 מיליון תושבים) – והפילוג והשנאה מתבטאים הכי חזק סביב הכדורגל. הקיטוב הוא בין הבירה המרכזית זאגרב מצפון המדינה לבין הפריפריה שמיוצגת על ידי ספליט בדרום המדינה. הפילוג הוא בין שתי דרכים פוליטיות – בקרואטיה או שימתגו אותך כפשיסט או שימתגו אותך כקומוניסט. אין דרך שלישית. יש ואקום. והאיש ששולט בכדורגל הקרואטי ורק מעמיק את הקיטוב הוא אותו מאמיץ' ששולט בדינמו זאגרב ובהתאחדות.

 

שוקר. ניסיון לשדר אחדות (gettyimages)

 

מאמיץ' הוא טיפוס מפוקפק, מושחת, עבריין מורשע, שמחזיק חברות במקלטי מס ונמצא גם היום תחת חקירה. כל עסקת מכירת שחקנים או רכישת שחקנים של דינמו זאגרב בעשור האחרון (וזה כולל כוכבים גדולים כמו לוקה מודריץ' למשל) חשודה כלא כשירה. מאמיץ' הוא גם חבר של נשיא קרואטיה ומעורבב היטב במפלגת השלטון שמלאה בחיתות ובריקבון.

 

צ'אצ'יץ' הוא מאמן טוב, אבל בלי רזומה מנקר עיניים, מעל גיל 60 ונטול כריזמה. הוא חבר קרוב של מאמיץ', "הבובה שלו" בעיני אנשי ספליט. התוצאה היא שמתנגדיו הרבים של מאמיץ' בוחנים כל צעד של צ'אצ'יץ' בזכוכית מגדלת. הנה למשל, כשהצעירים המוכשרים מרקו רוג ומרקו פיאסה עלו בהרכב (וכיכבו) מול ספרד, אותם שונאי מאמיץ' טענו ש"מאמיץ' הורה לצ'אצ'יץ' להעלות אותם בהרכב כדי שדינמו תוכל למכור אותם בסכומים גדולים". יש רק בעיה אחת קטנה – הם באמת שחקנים מצוינים. מבחינה מקצועית הם ראויים להיות בסגל הקרואטי.

 

טומו, חבר שלי, אמר לי לאחרונה: "אני לא סובל את מאמיץ', אבל אני תומך בצ'אצ'יץ, בנבחרת ובדינמו (זאגרב). הבעיה היא שאסור לי לומר בפומבי מילה חיובית על צ'אצ'יץ' כי יתקפו אותי, יגידו שאני מלקק למאמיץ' ויטענו שהוא משלם לי לומר את זה".

 

צ'אצ'יץ'. מאמן טוב (gettyimages)


ככה קרואטיה חצויה: מי שתומך בנבחרת קרואטיה ומעודד אותה מואשם שהוא שתול של מאמיץ', עם כל ההשלכות של הדבר: אתה נחשב לאומני, פשיסט, שונא מיעוטים. ואם אתה נגד הפאשיזם, אתה מסומן כקומוניסט. "התחושה היא שאנחנו חיים ב-1945", אמר לי טומו בדאגה.


וזו גם הסיבה להתנהגות של החוליגנים מספליט ביציע במשחקי קרואטיה, לקריאות הגזעניות ולצלב הקרס שסומן על המגרש (באצטדיון של היידוק ספליט כמובן) במשחק נגד איטליה בקמפיין מוקדמות היורו. רוב גדול בקרב מתנגדי מאמיץ' מוקיע ומגנה את התופעות הדוחות האלה, אבל לטענתם "זה האמצעי הטוב ביותר". הם רוצים שההתאחדות הקרואטית תיקנס והנבחרת ("של מאמיץ'") תיענש במשחקים בלי קהל ואם אפשר – שיזרקו אותה מהיורו. הם יודעים שזה הנושא הכי רגיש מבחינת אופ"א, ולכן נוהגים כך. זו הרבה פחות אידיאולוגיה והרבה יותר אמצעי להכשיל את הנבחרת וההתאחדות והכי חשוב – לפגוע במאמיץ'. אלה אותם אוהדי ספליט שצועקים: "החוליגנים נמצאים בתאי ה-VIP ולא ביציעי האוהדים".

 

 גם אם קרואטיה תעשה היסטוריה ותגיע לגמר היורו, יש קרואטים רבים שיגידו שזה לא טוב כי זה יחזק את מאמיץ'. ובכל מקרה – אף אחד לא יחמיא למאמן צ'אצ'יץ' לאור הטון רווי השנאה והמקוטב.

 

אוהדי קרואטיה. יש הרבהצביעות (gettyimages)


ובחזרה לתמונה ההיא עם הצעיף של היידוק ספליט. "זו בושה, זו פרובוקציה זולה של מאמיץ' וההתאחדות", כתבו אוהדים אולטראס של היידוק ספליט, "הם יודעים שאנחנו מתעבים את שוקר ואת מאמיץ', ובכך הם רק הזמינו עוד התפרעויות ומהומות במשחקים הבאים". אלא שיש כאן צביעות רבה מאותם אוהדים. אילו מאמיץ' ושוקר היו מצטלמים עם צעיף של דינמו זאגרב, הם היו מתחרפנים וזעקים: "בושה, זו לא נבחרת לאומית אלא הנבחרת של מאמיץ' ושל דינמו".

 

ספרד הייתה מקוטבת חברתית ופוליטית עד לעשור האחרון שהנבחרת שלה הצליחה לעשות את הבלתי אפשרי ולאחד סביבה את קסטיליה וקטלוניה. כעת נדמה שזו קרואטיה שחייבת לנצח הערב את הפורטוגל (22:00, ישיר בספורט1 וב-HD) ולהמשיך כל הדרך לזכיה ביורו כדי למצוא משהו שיאחד סביבו את זאגרב וספליט ולהביא מעט שפיות לאומה הקרואטית. יש רק בעיה אחת: הקרואטים (כמו הסרבים ושאר מדינות הבלקן) הם אלופים בהשמדה עצמית. רק שלא יעשו שטויות וימשיכו כמו בשלב הבתים עד הסוף.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי