חייב לסרב לגווארדיולה ולבארסה: נוליטו מככב

נוליטו
נוליטו | צילום: gettyimages

הגיע משום מקום והפך לבורג מרכזי בספרד. ספסל או לפרוח בצד? יוכין לא מתלבט

(גודל טקסט)

סכום השחרור בחוזהו של נוליטו בסלטה ויגו עומד על 18 מיליון יורו. כאשר הגליסיאנים החתימו את החלוץ בקיץ 2013, הם העריכו שזה המספר הנכון. אחרי הכל, הוא הגיע על תקן שחקן שלא הסתדר בבנפיקה ובילה חצי עונה פושרת מאוד בהשאלה לקבוצת תחתית קטנה כמו גרנאדה. איש לא העלה בדעתו שהוא עשוי להיות כוכב במדי ספרד באליפות אירופה בחלוף 3 שנים. הרי הוא לא זומן עד אז אפילו פעם אחת, וכבר נשק לגיל 27. איך ויסנטה דל בוסקה יסתכל לכיוונו עם כל העושר שעומד לבחירתו בחוליה הקדמית?

ואולם, לגורל יש לא פעם תכניות משונות משלו. ביורו 2016 כבר אין עוררין על מקומו של נוליטו לא רק בסגל, אלא גם בהרכב. בניצחון המצוין על טורקיה (0:3) בישל הקיצוני התחבולן באמנות לנגיחה של אלבארו מוראטה, ומיד לאחר מכן כבש גם בעצמו. היה זה שער הבכורה שלו במשחק רשמי עבור הנבחרת הלאומית, והחמישי בסך הכל. 4 הראשונים הובקעו במשחקי ההכנה האחרונים – צמדים לרשת בוסניה וקוריאה הדרומית. 

עד לפני פחות מחודש לא היה לנוליטו אפילו שער אחד בשורות ספרד. כעת הוא עומד לפתע במרכז המריבה בין ברצלונה, הקבוצה ממנה ברח ב-2011 כי לא היה לו מקום בסגל הבכיר, לבין מנצ'סטר סיטי, אותה יאמן פפ גווארדיולה שלא העניק לו אז מקום בסגל הבכיר, אך רצה מאוד בהישארותו. 

הדילמה מבחינת השחקן כלל לא פשוטה. בסיטי ממתין לו הבוס שהוא מעריץ, אבל בבארסה עובד מאמן שהוא מעריץ אפילו יותר. למעשה, נוליטו חייב את כל הקריירה שלו ללואיס אנריקה. פעמיים.


נוליטו, לא רוצה להתרגל שוב לספסל (gettyimages)

את ההזדמנות הראשונה הוא קיבל בקיץ 2008. נוליטו שיחק אז בקבוצה הקטנה בשם אסיחה, במעמקי הליגה השלישית, והיה כבר בן 21. החלומות להגיע לטופ לא התממשו, והיו אפילו מחשבות לנטוש את הכדורגל לטובת ג'וב קצת יותר שגרתי. ללואיס אנריקה היו תכניות אחרות. הוא בדיוק החליף אז את גווארדיולה כמאמן קבוצת המילואים של בארסה, וזכר את כישורי הכדרור של נוליטו שהבקיע בזמנו שער מרהיב לרשת ריאל מדריד בגביע. בברצלונה ב' נוהגים לגייס מדי פעם שחקנים קצת יותר מנוסים על מנת לאפשר לנערים לצבור ניסיון לצידם. נוליטו נבחר להיות אחד כזה. זה היה הכרטיס שלו לכדורגל אמיתי.

3 שנים הוא בילה לצד לואיס אנריקה, וזכה גם להתאמן בקביעות עם הסגל הראשון של גווארדיולה, אך מעולם לא תפס בו מקום קבוע. לכן, כאשר המנטור עזב לטובת רומא בקיץ 2011, בחור גם נוליטו לעזוב. לא עזרו ניסיונות השכנוע של פפ, שהבטיח לתת לו הזדמנויות. נוליטו ידע שהוא לא בשל מספיק להתמודד עם ליאו מסי. הוא בחר לעזוב לבנפיקה. בחלוף שנתיים, התברר שהייתה זו החלטה לא מזהירה. הוא אמנם הרשים בליגה הפורטוגלית, אך סכסוך עם המאמן ז'ורז'ה ז'סוס הותיר אותו במצב קשה. ההשאלה הקצרה לגרנאדה רק החמירה את המצב, והקריירה נראתה בדרך לשום מקום. אבל אז שוב הגיע לואיס אנריקה.

למעשה, המאמן היה במגעים עם ברצלונה כבר ב-2013, אבל הקטלונים בחרו בטאטה מרטינו, והמינוי התעכב בשנה. את השנה הזו בילה לואיס אנריקה בסלטה, לשם הביא את חניכו הנאמן נוליטו. בזכותו הוא זכה לככב סוף כל סוף בליגה הספרדית, ועשה זאת נהדר. סלטה התאימה לסגנונו כמו כפפה ליד, הן תחת לואיס אנריקה והן בהדרכת אדוארדו בריסו הארגנטיני שהחליף אותו. היה זה כדורגל תוסס ושמח, עם דגש על אחזקת כדור והתקפות יצירתיות, כמו שנוליטו אוהב. הוא פורח בסביבה הזו.


כוכב בין ענקים (gettyimages)

הפריחה הובילה לכך שלואיס אנריקה רצה להחזיר אותו לבארסה כבר לפני שנה, אבל האיסור על ההעברות מנע זאת. זה לא הפריע לנוליטו לפלס את דרכו, כמעט בכוח ובגיל מאוחר, לנבחרת. ואולי אפילו עזר, כי בקאמפ נואו הוא היה אמור להיות הגיבוי של מסי, ניימאר ולואיס סוארס על הספסל, בעוד בסלטה הוא הכוכב המרכזי. ואת זה הוא אמור לזכור גם עכשיו.

קל לאבד את הקשר עם המציאות כאשר התקשורת מהללת אותך באליפות אירופה, והמחמאות זורמות מכל הכיוונים. "18 מיליון זה מחיר מצחיק עבור שחקן כמו נוליטו", אמר סרחיו בוסקטס. "הוא מזכיר לי את עצמי בסגנון. אני מאחל לו המון הצלחה", התלהב דויד וייה. תמונותיו מככבות בעמודים הראשונים של עיתוני הספורט, והוא נהנה להיות באור הזרקורים. אל תמהר לזרוק את כל זה לפח, אדון נוליטו.

אליפות אירופה תחלוף, והמונדיאל עוד לפניך. אם תלך לברצלונה, תשב על הספסל. אם תעבור לסיטי, תשב על הספסל. שמחת החיים תיעלם בשלב מסוים, ורק חשבון הבנק יתנפח. בגיל 24 היית חכם מספיק לסרב לגווארדיולה ולצאת לדרך חדשה. אולי תהיה זו ההחלטה הנכונה גם הפעם, כי סלטה מעניקה את הבמה האמיתית. אבל בינתיים הכי חשוב לא לחשוב רק על העתיד, אלא גם להתמקד בהווה. הנה מגיע המשחק מול קרואטיה, הקרב על ראשות בית 4. חשוב להצליח בו, גם אם ההצלחה הזו רק תגביר את החשק להתנסות בקבוצת פאר.


מה תמליץ לו הבת? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי