יגיע ליורו? פולין מחכה ללבנדובסקי

יחורר את הרשת?
יחורר את הרשת? |

הכוכב של פולין טרם כבש ביורו ומול רונאלדו חשיבותו רק עולה. יוכין מתכונן

(גודל טקסט)

לפולנים לא קל להתמודד עם הבצורת המפתיעה של רוברט לבנדובסקי ביורו 2016. 

מצד אחד, איש לא העלה בדעתו שהסקורר של באיירן מינכן יישאר ללא שער ביורו בתום 4 משחקים. הרי הוא מצא את הרשת 42 פעמים בעונה החולפת – עונת שיא בקריירה, והוכתר למלך שערי הבונדסליגה בפעם השניה בחייו. זאת ועוד, רוברט לבנדובסקי היה מלך השערים בכל טורניר מוקדמות אליפות אירופה עם 13 כיבושים ב-10 משחקים. למעשה, מהווה מאזן זה שיא של כל הזמנים במוקדמות, וזה לא דבר של מה בכך. האם אפשר להצטיין כך לפני היורו ולהיעלם בטורניר עצמו? הכשלון הלא צפוי של הכוכב הגדול משאיר את האוהדים הפולנים בהלם קל. 

מצד שני, הנבחרת הסתדרה מצוין גם ללא השערים של לבנדובסקי. ארקדיוש מיליק הבקיע את שער הניצחון ב-0:1 על צפון אירלנד, תיקו מאופס מול גרמניה נחשב להישג נאה, ואז נכנס לפעולה הקפטן קובה בלאשצ'יקובסקי שניצח את אוקראינה והבקיע גם לרשת שווייץ בשמינית הגמר. השוויון המרהיב של שרדאן שאקירי שלח את הנבחרות לדו-קרב פנדלים, ושם הייתה הבעיטה של לבנדובסקי מצוינת. הכדור שלו נשק סוף סוף לרשת, וזה אולי סימן לבאות. אחרי הכל, אם פולין עושה טורניר נהדר כאשר הכוכב המרכזי שלה בכושר פושר, תארו לעצמכם מה היא תעשה כאשר יחזור החלוץ לעניינים.


שער בדו-קרב פנדלים זה לא מספיק (gettyimages)

מובן כי יש פרשנים חסרי סבלנות שלא מבינים מדוע לבנדובסקי לא מגיע להזדמנויות, אבל רוב העיתונאים במדינה מביעים תמיכה בכוכב באיירן, ואחדים אף רואים בכך סוג של גדולה אישית, כי החלוץ המרכזי מעמיד את עצמו לרשות חבריו ולא מנסה למשוך את תשומת הלב בכוח. "לבנדובסקי מוכיח בטורניר הזה שהוא קודם כל שחקן קבוצתי. הגנת היריב מתרכזת בעיקר בו, והוא נשמר לא פעם על ידי שני שחקנים, או אפילו שלושה. בכך הוא מאפשר יותר מרחב פעולה חיוני עבור חבריו לנבחרת, במיוחד מיליק. בעצם, דווקא אחוז ניצול ההזדמנויות של מיליק מעורר דאגה גדולה הרבה יותר בהשוואה ללבנדובסקי. היו לו 7 מצבים נהדרים עד כה, והוא כבש רק שער אחד. זו הבעיה המרכזית שלנו כרגע", אומר העיתונאי מארק ואבז'ינובסקי. 

הדעה הזו נתמכת על ידי גי רו, מאמן העבר האגדי של אוקזר. "פולין משחקת היטב ומצליחה ביורו כי לבנדובסקי מקריב את עצמו למען מטרה קבוצתית. אסור להסתכל רק על תפוקת השערים של חלוץ, אלא חייבים להתרכז במכלול פעולותיו. המכלול הזה נהדר מבחינת לבנדובסקי", אמר רו.


"מיליק הוא הבעיה המרכזית שלנו" (gettyimages)

נהדר? אולי זו בכל זאת הגזמה מסוימת. אמנם השמירה עליו הדוקה מאוד, אך בדקות ארוכות עד כה נראה כי לבנדובסקי מותש אחרי העונה הארוכה, ואולי אף שמח להשאיר את רוב העבודה למיליק. "אתם מבקשים ממני להבקיע, אבל היה לי רק מצב אחד ליד השער", הוא אמר אחרי המשחק מול אוקראינה. ואולם, משחקן כמוהו מצופה להגיע להזדמנויות רבות יותר, קל וחומר נגד יריבה נחותה. בסופו של דבר, פנדלים זו הגרלה. לעובדה כי לבנדובסקי לא סיכן באופן ממשי את השער במשך 120 דקות מול שווייץ עלולות היו להיות השלכות חמורות הרבה יותר. כעת, כאשר פורטוגל של כריסטיאנו רונאלדו ניצבת מנגד, חשיבותו רק עולה.

בפולין תלו תקוות עצומות בלבנדובסקי כבר לפני 4 שנים, באליפות אירופה הביתית. הוא פתח אז נהדר והבקיע כבר אחרי 17 דקות במשחק הפתיחה מול יוון, אך היה זה שערו היחיד בטורניר. כאשר הנבחרת הייתה זקוקה לו יותר מכל, במשחק הנעילה בשלב הבתים מול צ'כיה, הוא בקושי הורגש – ופולין הפסידה. הפעם הצוות המסייע שלו טוב ואיכותי הרבה יותר, ולבנדובסקי באמת תורם המון מבחינה קבוצתית, אבל הוא חייב גם לשים את הכדור ברשת. ואולי יותר מכדור אחד.

כי הרי המשחקים הגדולים ביותר שלו זכורים בזכות צרור יריות. ב-2013 הוא חיסל את ריאל מדריד של רונאלדו עם רביעיה לזכות דורטמונד בחצי גמר ליגת האלופות. בספטמבר האחרון הוא התפוצץ עם חמישיה היסטורית תוך 9 דקות לרשת וולפסבורג. אם יכבוש 4 שערים הערב, הוא יעלה מיידית לראש טבלת מלך השערים. אל תגידו שהוא לא מסוגל לכך – לבנדובסקי באמת יכול להצית את הדמיון. ואם לא יעשה זאת, פורטוגל תהיה פייבוריטית ברורה.


יצחק אחרון? רונאלדו (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי