ידי זהב: כך הפך אובלק לאחד השוערים הכי טובים באירופה

אובלק. הבאנקר של דייגו
אובלק. הבאנקר של דייגו |

התחיל בבנפיקה ופרח במדריד. האיש שאתלטיקו וסימאונה סומכים עליו

(גודל טקסט)

שוער אתלטיקו מדריד יאן אובלק הוא אחד השחקנים הכי מדוברים בליגה הספרדית, וזו לכשעצמה עובדה מפתיעה, בליגה בה בדרך כלל החלוצים שכובשים בצרורות הם אלה שתופסים את כותרות הענק.

 

נראה שזו הסטטיסטיקה שעושה את הכותרות עבור אובלק והיא זו שקובעת כי הוא השוער הטוב ביותר של אתלטיקו מדריד ב-113 שנות קיומה: ממוצע הספיגה שלו למשחק עומד על 0.61 למשחק – כלומר 43 ספיגות ב-71 משחקים בכל המסגרות בשנתיים.

 

 

לטיבו קורטואה, אותו ירש, היה למשל ממוצע של 0.82 ספיגות למשחק. וזה כנראה הנתון שיושב טוב לצוות המקצועי של ריאל מדריד ערב גמר ליגת האלופות בשבת מול אתלטיקו מדריד בסן סירו.

 

אתלטיקו הפכה בשנים האחרונות למשביחה סדרתית של שוערים צעירים. דויד דה חאה, קורטואה וכעת אובלק הפגינו משחקי שיא בשבע השנים האחרונות באפודות הפסים אדום-לבן. אחרי שהשוער הספרדי עבר למנצ'סטר יונייטד והבלגי המושאל חזר לצ'לסי, לא איבדו באתלטיקו את העשתונות ושמו את היד על אחד השוערים הטובים בעולם.

 

אובלק התעלה עליו, קורטואה (GettyImages)

 

הסלובני בן ה-23 עלה לאתלטיקו סכום שהפך אותו לשוער הכי יקר בספרד, אך נראה היום מגוחך – 16 מיליון יורו. הוא החל את הקריירה באולימפיה לובליאנה, הגיע לבנפיקה בגיל 17 וזו השאילה אותו ללאוניאו ליירה וביירה מאר. בעונה היחידה שלו בקבוצה הראשונה של בנפיקה הוא שיחק רק 16 משחקי ליגה, וגם זה משום שהשוער הברזילאי ארתורו מוראס נפצע.

 

אלא שאובלק לקח את ההזדמנות בשתי ידיים ובקיץ 2014 כבר מצא את עצמו כשוער הראשון של אלופת ספרד וסגנית אלופת אירופה. "הנשיא עשה הכל שאשאר, אבל הייתי נחוש לעזוב לאתלטיקו", סיפר אובלק על המאמצים שנעשו בפורטוגל כדי להשאירו בבנפיקה, "הבעיה אף פעם לא הייתה כספית. מאז שהייתי ילד בסקופיה לוקה, מקום קטן עם 12 אלף תושבים, החלום שלי היה לצאת לעולם הגדול ולשחק בליגה הספרדית. זה המקום שהערצתי ואליו רציתי להגיע".

 

חלם לשחק בספרד. אובלק (GettyImages)

 

אתלטיקו לא נזקקה לסקאוטים רבים כדי להבחין בכשרון של אובלק. בעונה האחרונה שלו בבנפיקה הוא הפגין משחק מעולה מול יובנטוס בליגה האירופית והעלה את הקבוצה לגמר. שם הוא לא ספג מול סביליה, אבל האנדלוסים ניצחו בפנדלים, כשאובלק "פישל" ולא עצר אף כדור. ובכל זאת, בפורטוגל ידעו מה יש להם בידיים והעריכו את השוער שהביא לבנפיקה את הדאבל במו ידיו.

 

ההתחלה באתלטיקו לא הייתה קלה. אובלק נפצע בגבו בקיץ והשוער מיגל אנחל מויה קיבל במקומו את החולצה הראשונה. הוא גם התקשה ללמוד ספרדית והיו שמועות שאתלטיקו מוכנה להחזירו לבנפיקה תמורת ניקולאס גאיטאן, אבל לפחות מבחינת השפה עזרו לו בשנה שעברה מריו מנדזוקיץ' הקרואטי וסטפן סאביץ' המונטנגרי. שלושתם שוחחו בסרבית, וגם לימדו את השוער ספרדית.

 

את משחקו הראשון באלופות עם הקולצ'ונרוס אובלק לא ישכח. הקבוצה הפסידה 3:2 לאולימפיאקוס, ונראה שנקודת המפנה עבורו הייתה רק בגומלין של שמינית גמר האלופות בשנה שעברה נגד לברקוזן. מויה נפצע, הסלובני קיבל שוב הזדמנות להוכיח את עצמו ושמר על רשת נקיה. אתלטיקו עלתה לרבע הגמר אחרי שעצר בבעיטות ההכרעה פנדל של האקן צ'להנולו. מאז, כמו שאומרים, הוא לא הביט לאחור.

 

התאושש, ולא הבטיח לאחור. אובלק (GettyImages)

 

במפגש בין ריאל ואתלטיקו מדריד ברבע גמר האלופות, כששתי הקבוצות סיימו בתיקו מאופס בוויסנטה קלדרון, הוא ביצע שמונה עצירות מדהימות ואיקר קסיאס אף הכתיר אותו ל"שחקן מספר 1 על כר הדשא". אתלטיקו אמנם לא עברה בגלל ההפסד 1:0 בגומלין, אבל בשני המפגשים היה ברור לכולם מיהו האיש המרכזי בהתמודדות.

 

המועדון מיהר להאריך את חוזהו עד 2021 ולהפוך אותו לשוער היקר בעולם עם סעיף שחרור של מאה מיליון יורו. יחד עם זאת, שכרו באתלטיקו עדיין לא תואם את יכולתו. הוא הועלה מ-1.5 מיליון יורו ל-3.5 מיליון לעונה – כסף קטן לשוער כזה גדול. לפי הדיווחים, בקיץ האחרון סרבו הקולצ'ונרוס להצעה של מנצ'סטר יונייטד לשלם עליו 35 מיליון יורו בכמה תשלומים, לאחר שסעיף השחרור שלו עמד רק על 45 מיליון יורו והאפשרות שדה חאה יעזוב עמדה על השולחן.

 

חובה גם להתייחס לכך שיחסית לשוער שמגיע ממדינה שהיא לא מעצמת כדורגל ואחד ששיחק מעט בבנפיקה ובקבוצות קטנות, יש לאובלק בטחון עצמי מטורף. הוא העריץ מגיל צעיר את קסיאס ורוצה לחקות אותו ולזכות בתארים רבים. הוא מנהיג מלידה, בעל שקט נפשי ואינסטינקטים מטורפים. העונה הוא נטל חלק בכל 38 משחקי הליגה של אתלטיקו וזכה בתואר ה"סאמורה" כשוער הטוב בספרד, אחרי שספג 18 שערים בלבד. אם לא ההפסד 2:1 ללבאנטה, מחזור אחד לפני הסיום, הוא גם היה שובר את שיא הספיגות בעונה. כעת הוא נותר בשוויון עם שיאו של שוער לה קורוניה, פרנסיסקו ליאנו, שנקבע לפני 22 שנה.

 

יש לו על מי לסמוך. סימאונה (GettyImages)

 

בחזרה לליגת האלופות. מול באיירן מינכן אובלק הבריק בחצי הגמר, כשעצר פנדל של תומאס מולר בהפסד החוץ של הקולצ'ונרוס 2:1. את הגמר נגד ריאל מדריד הוא מגדיר כ"משחק חיי" ולדבריו: "אנחנו לא חוששים מאף אחד והוכחנו זאת נגד ברצלונה ובאיירן מינכן, אבל אף פעם לא תמצאו אותי מנחש מה יקרה במשחק. רק אחרי שריקת הפתיחה אני מריח להיכן הרוח נושבת".

 

הוא אף הודה שיש לו קור רוח שאיתו נולד: "זה נכון, אבל אני גם לא אוהב לדבר על עצמי. בכל אופן, אני מתכונן לפנדלים. בשנתיים האחרונות היו לי שלושה משחקים כאלה והפסדתי רק באחד עם בנפיקה". בשבת תהיה לו הזדמנות לתקן את הרושם מהגמר ההוא ולעזור לאתלטיקו לנקום על ההפסד המר לפני שנתיים. מה שבטוח, גם מול ההתקפה המושחזת של ריאל, להגנת הברזל של סימאונה יש על מי לסמוך.

מוכן ומתכונן לפנדלים. אובלק הודף את הניסיון של מולר (GettyImages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי