ידי צפרדע: אירלנד רוצה לנקום בצרפת

הנרי משתמש ביד
הנרי משתמש ביד | צילום: Gettyimages

באירלנד לא שכחו את נגיעת היד של הנרי ב-2009. הנקמה תגיע בשמינית הגמר?

(גודל טקסט)

ביום רביעי החולף ציין העולם 30 שנה לשער יד האלוהים של דייגו מראדונה מול אנגליה במונדיאל במקסיקו, אבל באירלנד דיברו דווקא על יד הצפרדע. הניצחון הדרמטי על איטליה בסיום שלב הבתים סידר לירוקים לא רק עליה לשמינית הגמר אלא גם הזדמנות נדירה לנקום בצרפת על שערורייה גדולה מאוד מלפני 7 שנים.

 

האירוע הדרמטי התרחש ב-18 בנובמבר 2009, בפלייאוף העליה למונדיאל בדרום אפריקה. 4 ימים קודם לכן ניצחה צרפת את האירים בדאבלין, 0:1 משער של ניקולה אנלקה, ועשתה צעד גדול מאוד לעבר גביע העולם. למעטים מאוד היה ספק שהנבחרת של ריימון דומנק תשלים את העבודה בסטאד דה פראנס, אך לעולם אסור לזלזל ברוח הלחימה של האירים. המאמן האיטלקי הוותיק ג'ובאני טרפאטוני פיזר הבטחות על קאמבק אפשרי לקראת הגומלין, וכך עשה גם הקפטן רובי קין.

 

 

קין, אחד השחקנים האהובים ביותר באירלנד, בהחלט עמד בהבטחתו. הוא העלה את נבחרתו ליתרון בדקה ה-33, הימם את הקהל הביתי והשווה את התוצאה הכללית. צרפת לא הצליחה לחזור לעצמה, וגם הפגינה זהירות כי ספיגת שער נוסף היתה עלולה להיות גורלית. המשחק נגרר להארכה, והאנדרדוג הריח דם. האירים היו מסוכנים יותר, והסנסציה היתה קרובה מתמיד. צרפת עמדה בפני סכנה ממשית של פיאסקו.

 

ואז, בדקה ה-103, זה קרה. מסירה ארוכה של פלורן מאלודה כוונה לעברו של תיירי הנרי ברחבה, אבל לא היתה מדויקת מספיק. חלוץ ברצלונה עצר את הכדור בידו כדי למנוע ממנו לחמוק החוצה, והעביר כדור רוחב אליו הגיע הבלם וויליאם גאלאס. המארחת השוותה, בעוד האירים התלוננו לשווא על המהלך בפני השופט השבדי מרטין האנסון. הוא פיספס לחלוטין את האירוע, וגם הקוון לא הצליח להושיע אותו. השער אושר, והלחץ העצום של האירים לקראת הסיום לא שינה את התוצאה. הקרב הסתיים ב-1:1, צרפת ניצחה 1:2 בסיכום ועלתה למונדיאל.

 


האירים שבורים בפאריס ב-2010, והפעם? (Gettyimages)

 

אירלנד לא עברה על השערוריה בשתיקה, וטענותיה אף עברו את גבולות ההיגיון הבריא. תחילה דרשה ההתאחדות לקיים משחק חוזר על מנת לתקן את העוול. כאשר פיפ"א דחתה את הערעור, ביקשו האירים להגיע לטורניר בדרום אפריקה על תקן הנבחרת ה-33. כיצד הם חשבו לארגן את שלב הבתים? עזאזל יודע. מיותר לציין כי הפיאסקו העלה בפעם המי-יודע-כמה את סוגיית השימוש במצלמות כעזרים לשופטים. אישור השער השגוי חרץ גורלות, וגם מנע מהאירים הכנסות גדולות מאוד מהשתתפות בגביע העולם, ומבט על סרט הווידאו היה מונע זאת. מצד שני, למהפכה מסוג זה יש השלכות גדולות הרבה יותר מהעפלה של אירלנד, וכלל לא בטוח שהמחיר שהכדורגל ישלם בתמורה ל"צדק" מסוג זה לא יהיה גבוה מדי.

 

כך או כך, האיש שעמד במוקד המהומה היה הנרי. הכוכב הגדול נהנה עד אז מתדמית של ספורטאי הוגן למופת, ולפתע הכל השתנה ב-180 מעלות. הוא הפך בעיני רבים לרמאי שחיבל ביודעין ברוח הספורטיבית וגנב שער. אחרי שריקת הסיום הודה הצרפתי שנגע בידו, אך הכריז שאין זו אשמתו שהשער אושר. "אני לא השופט. ברור שהייתי רוצה לנצח בדרך אחרת, אבל אני לא חושב שגנבתי משהו", הוא אמר. האמירה רק החמירה את מצבו, ובחלוף מספר ימים שינה הנרי את דעתו והודיע שהוא תומך בקיום משחק חוזר. זה לא ממש עזר לו, כי היה ברור כשמש שהסיכויים לכך אפסיים, ובכל מקרה המשחק החוזר – גם אם היה מתקיים – לא היה מתחיל ביתרון 0:1 לאירים שנשלל מהם.

 

בדיעבד, הצרפתים דווקא הצטערו שהעפילו. החוויה בדרום אפריקה היתה טראומטית במיוחד – חדר ההלבשה התרסק לרסיסים, האמון בדומנק אבד, השחקנים שבתו מאימונים בהובלת הקפטן פטריס אברה במחאה על הניפוי של אנלקה מהסגל, ואת שלב הבתים סיימה הנבחרת עם נקודה אחת. עם חזרתה הביתה, ספגו רוב השחקנים ביקורת קשה ביותר, ורבים דרשו להשעות אותם לצמיתות על התנהגותם. מבחינת הנרי, זה לא היה רלוונטי כי הוא פרש מהנבחרת בכל מקרה, אבל היה זה סיום עלוב במיוחד. לא כך רצה אלוף העולם ואלוף אירופה לסיים את דרכו בחולצה הצהובה.

 


הנרי במונדיאל בדרא"פ, צרפת התרסקה (Gettyimages)

 

האירים חשו אז שמחה לאיד, והיו בטוחים שהגורל המר הגיע מאוד לצרפת בכלל ולהנרי בפרט. אלא שזה לא היה מספיק. במשך הזמן שחלף מאז הם חלמו על נקמה מתוקה ביריבה על השוד הגדול. השתיים לא נפגשו מאז, אבל עכשיו – דווקא כאשר צרפת מארחת את אליפות אירופה ונחשבת לפייבוריטית לזכיה – קיבלו הירוקים את הצ'אנס. רובי קין, ג'ון אושיי, גלן ווילן, איידן מק'גידי שהיו שותפים למשחק ההוא עדיין נמצאים בסגל, וכך גם השוער שיי גיבן שיושב הפעם על הספסל.

 

צרפת פייבוריטית, כמובן, אבל היא היתה פייבוריטית גם בנובמבר 2009, והאירים היו קרובים לסנסציה. כמו אז, לא כדאי לזלזל במוטיבציה ובקשיחות המנטלית של החבורה בירוק, והפעם יש להם סיבה טובה פי מיליון להעיף את היריבה הרמאית. זכרונות מ"יד הצפרדע" של הנרי ירחפו בשמי האיצטדיון בליון ב-16:00 (ישיר בספורט1), וכל השחקנים ירגישו אותם היטב.

 


מי תחגוג הפעם? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי