כמו פעם: קרואטיה וטורקיה יודעות לספק דרמות אדירות

שחקני טורקיה חוגגים ב-2008
שחקני טורקיה חוגגים ב-2008 |

16:00: מפגשי העבר הוכיחו שאסור לחשוב שהחגיגה נגמרת. יוכין נזכר

(גודל טקסט)

פעמיים נפגשו בעבר קרואטיה וטורקיה במסגרת אליפות אירופה, ושני המשחקים נכנסו להיסטוריה, מסיבות שונות בתכלית.

 

הראשון נערך לפני 20 שנה בדיוק, ב-11 ביוני 1996, בסיטי גראונד של נוטינגהאם, והיה זה אירוע מכונן בתולדות האומה הקרואטית הצעירה שהעפילה לטורניר הגדול הראשון בתולדותיה אחרי קבלת העצמאות מיוגוסלביה המפורקת. היה זה, אם כך, משחקה הראשון אי פעם על הבמה הגדולה, אך זה היה נכון גם לגבי טורקיה, כי זו היתה אליפות אירופה הראשונה בהיסטוריה שלה. יתרה מזו, אם לא סופרים את המונדיאל ב-1954 הרחוקה, היה זה הטורניר המשמעותי הראשון בתולדותיה.

 

 

ההתרגשות בשתי המדינות היתה בשיאה, את המתח אפשר היה לחתוך בסכין, והקרב היה צמוד ומרתק. בסופו של דבר, הצליחו הקרואטים לנצח 0:1 משער דרמטי של גוראן ולאוביץ' בדקה ה-86, בעוד ההגנה בראשות סלאבן ביליץ' שמרה על רשת נקיה. החבורה המשובצת המשיכה עד לרבע הגמר שם נוצחה בידי גרמניה. הטורקים, עם המאמן הססגוני פתיח טרים על הקווים, נפרדו מהאליפות עם שלושה הפסדים וללא שער זכות אחד לרפואה.

 


ולאוביץ' חוגג על טורקיה בנוטינגהאם (Gettyimages)

 

חלפו 12 שנה, והגיעה העת לנקמה סנסציונית של טרים בביליץ'. זה קרה ברבע גמר יורו 2008 באצטדיון ארסנט האפל בווינה, אליו הגיעה קרואטיה, עם בלם העבר כמאמן מצליח על הקווים, עם מאזן מושלם בשלב הבתים, כולל ניצחון נפלא על גרמניה. מנגד, טורקיה העפילה לשלב המכובד בזכות האופי האדיר שגילתה בשלב הבתים.

 

היא נקלעה לפיגור מול שווייץ, אבל חזרה במחצית השניה, וארדה טוראן כבש את שער הניצחון בזמן פציעות. היא כבר פיגרה 2:0 במשחק הגורלי מול צ'כיה כאשר נותרו 15 דקות בלבד לשריקת הסיום, והכל נראה אבוד, אבל ארדה הבקיע שוב, וניהאט השלים צמד בזק בדקות הסיום כדי להשלים מהפך נוסף ולנצח 2:3. נדמה היה שאי אפשר להכניע את החבורה של טרים, אבל הקרואטים נחשבו באופן טבעי לפייבוריטים ברורים להעפיל לחצי הגמר.

 


ביליץ' מול טורקיה ב-1996 (Gettyimages)

 

זה לא היה משחק איכותי במיוחד, אך מבחינת הדרמה הוא ייזכר כאחד המטורפים אי פעם. אחרי 118 דקות מאופסות, על סף סיום ההארכה, הגיע הרגע המדהים של איבן קלאסניץ'. סיפורו של החלוץ הקרואטי היה מרגש במיוחד. שנה וחצי לפני הטורניר הוא נאלץ לעבור השתלת כליה על מנת להציל את חייו. הניתוח הראשון, בו קיבל תרומה מאימו, נכשל, וחודשיים מאוחר יותר בוצע הניתוח השני עם תרומה מאביו. סיכויי חזרתו למגרשים לא היו ברורים, אך קלאסניץ' היה נחוש. הוא לא רק שיחק, אלא הפגין רמה גבוהה מספיק כדי לנסוע לאליפות אירופה. בשלב הבתים היה לזכותו שער אחד. נגד הטורקים הוא החליף את אוליץ' בפתיחת ההארכה.

 

כאשר לוקה מודריץ' הגביה את הכדור לעברו של קלאסניץ', והסקורר של ברמן המשיך פנימה, היה ברור לכולם שזה התסריט החלומי. הקרואטים יצאו לחגיגה מרגשת עם הגיבור הגדול, וכמעט חנקו אותו מרוב אושר. קלאסניץ' היה מושתל הכליה הראשון אי פעם לכבוש בטורניר גדול, והינצחון הרביעי הרצוף גרם לביליץ' וחניכיו לחלום על זכיה בגביע. הם כבר תיכננו את חצי הגמר מול הגרמנים, אותם הדיחו ברבע גמר המונדיאל ב-1998. היתה רק בעיה אחת – המשחק טרם הסתיים, והניצחון עוד לא הובטח. כשהם שיכורים מהתלהבות, שכחו הקרואטים שצריך לסיים את המלאכה בשתי הדקות שנותרו.

 

העונש לא איחר לבוא. בזמן הפציעות של ההארכה צץ לפתע סמיח שנטורק, השפן ששלף טרים כמחליף, והשווה ל-1:1. עוד קאמבק מופלא הצטרף לאוסף של טורקיה בטורניר הבלתי נשכח, בעוד קרואטיה היתה בהלם מוחלט. השחקנים התקשו להאמין שהשער של קלאסניץ' לא הביא להם דבר. המכה המוראלית היתה עצומה.

 


קלאסניץ' חוגג מהר מדי (Gettyimages)

 

לפיכך, היה לטורקים יתרון מנטלי ברור בפנדלים. הם דייקו בכל הבעיטות, ואילו כוכבי היריבה ההמומה החטיאו שלוש פעמים, והיו אלה השחקנים הבכירים ביותר – מודריץ', איבן ראקיטיץ' ומלאדן פטריץ'. בחצי הגמר עצרה גרמניה את טורקיה במשחק דרמטי נוסף, אבל האליפות ההיא מוגדרת כאחד ההישגים הגדולים ביותר שלה בכל הזמנים.

 

והנה הן נפגשות ב-16:00 (ישיר בספורט2) בפעם השלישית, וגם הפעם טרים מוביל את הטורקים בקדנציה השלישית. ביליץ', שעושה עבודה מצוינת בווסטהאם, יחסר, ולקרואטיה אין מאמן אמיתי – אנטה צ'אצ'יץ' הוא לא יותר מבובה, וכל השחקנים מתעבים אותו. האם היתרון הברור על הקווים יעניק לטורקיה יתרון? האם הסגל הקרואטי העדיף יתגבר על כך? בכל מקרה, דרמה בהארכה לא תהיה לנו, אך לא נתנגד לתסריט הזוי אחר.

 


שכחו את סמיח (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי