למה פוגבה לא קיבל את החולצה מספר 10?

פול פוגבה
פול פוגבה |

כוכב יובה אמור היה לצעוד בעקבות פלאטיני וזידאן, אבל דשאן שומר עליו

(גודל טקסט)

אליפות אירופה, צרפת 1984. הכוכב הגדול בקישור הוא מישל פלאטיני, אלוף איטליה הטרי במדי יובנטוס. הוא מקבל באופן טבעי את החולצה מספר 10. התוצאה: זכיה בטורניר עם הצגה היסטורית של הכוכב, שהבקיע 9 שערים ב-5 משחקים.

גביע העולם, צרפת 1998. הכוכב הגדול בקישור הוא זינדין זידאן, אלוף איטליה הטרי במדי יובנטוס. הוא מקבל באופן טבעי את החולצה מספר 10. התוצאה: זכיה בטורניר, גם אם זיזו היה חלש ברובו ואף הורחק נגד סעודיה בשלב הבתים. צמד הנגיחות בגמר מול ברזיל פיצו על הכל. 

אליפות אירופה, צרפת 2016. הכוכב הגדול בקישור הוא פול פוגבה, אלוף איטליה הטרי במדי יובנטוס. הוא מקבל באופן טבעי… רגע, הוא לא מקבל. החולצה מספר 10 הלכה משום מה לאנדרה-פייר ז'יניאק, חלוץ שממש לא צפוי להיות בהרכב. פוגבה, שמשחק עם 10 על הגב בשורות הגברת הזקנה, שודרג ל-15 אחרי שלבש את החולצה מספר 19 במונדיאל בברזיל. זה מוזר אפילו יותר, כי כרים בנזמה ששיחק עם 10 בגביע העולם לא נכלל בסגל, והייתה למאמן דידייה דשאן יד חופשית להעניק אותו ללא מגבלות. האם זה ישפיע גם על המשך הרצף הלוגי, ויעלה בעקיפין לצרפתים במדליית הזהב?


מספר 10? לא בנבחרת. פול פוגבה (gettyimages)

לדשאן היו שתי סיבות לנהוג כך. ראשית, הוא רוצה להוריד את עומס הציפיות מכתפיו של כוכב בן 23 בלבד. המטרה היא להימנע ככל הניתן מהשוואות לפלאטיני וזידאן, ולהדגיש כי בנבחרת הנוכחית אין שחקן אחד שבולט מעל כולם. גם אם ברור כשמש שאור הזרקורים יופנה אל פוגבה, דשאן לא מעוניין להמעיט בערכו של בלז מטוידי, ובצדק. ואם כבר מדברים על יצירתיות נטו, הרי שדימיטרי פאייט הוא השחקן המבריק ביותר, אחרי עונת בכורה פנומנלית במדי ווסטהאם – גם אם היא לא מקנה לו מקום בטוח בהרכב ביורו.

שנית, פוגבה הוא פשוט לא מספר 10, לפחות לדעת דשאן. כבר בתחילת העונה הנוכחית, כאשר קיבל הכשרון הצרפתי את המספר ביובנטוס, התבטא מאמן הנבחרת נגד המהלך. "חשוב מאוד שפול לא ישנה את הסגנון. הוא שחקן ענק, אבל הוא לא פליימייקר ולא חלוץ שני. הוא לא מספר 10. אני נותן לו לבטא את עצמו בחלק הקדמי של המגרש, אבל הוא צריך גם לעשות עבודה הגנתית. אולי הוא לא אוהב את זה, אך זה חיוני למען הקבוצה", הצהיר מאמן צרפת עוד באוקטובר.

ובכן, הוא יכול להסיר דאגה מליבו. העונה של פוגבה הייתה מצוינת מבחינה הגנתית והוא היה חלק אינטגרלי מהמכונה של יובנטוס, שהפסיקה לספוג שערים ב-2016. אם כבר צריך לבוא אליו בטענות, הרי שאפשר לבקרו על עליה במספר העבירות, וכתוצאה מכך גם בכרטיסים הצהובים שספג העונה – 10 בליגה, לעומת 9 בכל 3 העונות הקודמות באיטליה במצטבר. הדבר מלמד על עליה באגרסיביות ובפיזיות, ויש לכך גם היבטים חיוביים. פוגבה רק צריך ללמוד לרסן את עצמו, ובגילו הצעיר זה עדיין לא מאוחר. נהפוך הוא.


פוגבה ודשאן, מתקדמים בזהירות (gettyimages)

באשר לתרומתו ההתקפית, הרי שהטענה כי לא מדובר בעושה משחק קלאסי נכונה, כמובן, אולם יש לו איכויות מובהקות מאוד גם בהקשר זה. לא לחינם היה פוגבה מלך הבישולים באיטליה, לצד מיראלם פיאניץ' של רומא, עם 12 אסיסטים, מתוכם לא פחות מ-10 בשנת 2016. תוסיפו לכך 8 שערים, מתוכם חמישה השנה, ותקבלו סופרסטאר שמגיע לטורניר היוקרתי בכושר מצוין. הכושר הפיזי שלו יאפשר להמשיך בתנופה ללא בעיות גם ביוני, והוא מסוגל להיות האיש שיסחוף את צרפת לזכיה, גם אם דשאן לא חושב שהוא ראוי לחולצה המחייבת. אפשר גם בלעדיה.

יש רק בעיה מרכזית אחת. כמו בכל קיץ, עתידו של פוגבה רחוק מלהיות בטוח. ככה זה כשאתה אחד השחקנים הטובים בעולם, וגם מיוצג על ידי סוכן ראוותני בדמותו של מינו ראיולה, שמכור לתשומת לב ואוהב לשווק את הסחורה בכל פינה. החגיגה התקשורתית כבר החלה. אנטוניו קונטה, שאישר את הבאתו ליובנטוס ונתן לו את הבמה, סימן את הצרפתי כרכש המועדף בצ'לסי. פפ גווארדיולה חושב שאפשר לבנות את הקישור של מנצ'סטר סיטי סביבו, וזה רעיון פיקנטי במיוחד בהתחשב בעובדה שפוגבה ברח ממנצ'סטר יונייטד לפני 4 שנים. השדים האדומים עצמם לוטשים עיניים לשחקן שאלכס פרגוסון פיספס באופן כה שלומיאלי. גם ריאל מדריד בתמונה, וברצלונה מעולם לא הסתירה את העניין בו. 

בקיצור, יהיה שמח. פוגבה הצהיר שישמח להישאר ביובנטוס, אך עיתונאים יודעים לספר כי בשיחות הסגורות הוא מדבר על האתגר הבא. האם הם צודקים? רק הזמן יגיד. המשימה החשובה ביותר של דשאן תהיה לא להתרכז במספרי חולצות, אלא לדאוג שהקשר הנהדר שלו יהיה מרוכז אך ורק ביורו, וישאיר את כל המגעים ליום שאחרי. כלל לא בטוח שזה אפשרי.


אז המספר עושה את הכוכב או להיפך? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי