משחק היסטורי לפנתאון: על הקונצרט של ספרד וקרואטיה

נוקאאוט לא מאוזן יפגיש ביניהן בגמר?
נוקאאוט לא מאוזן יפגיש ביניהן בגמר? | צילום: AFP

הבעיה של אלופת אירופה נחשפה ודור הזהב הקרואטי יכול ללכת עד הסוף

(גודל טקסט)

ברוב הטורנירים האחרונים, המשחקים הגדולים שעומדים במבחן הזיכרון ההיסטורי הם משחקי הגמר וחצי הגמר בהם הכל מונח על הכף – אבל יש מקרים חריגים, כמו ה-1:5 של הולנד על ספרד במונדיאל 2014, ה-2:3 של סלובקיה על איטליה ממונדיאל 2010 וכו'.

 

המשחק שנזכור משלב הבתים ביורו 2016 והפך מיד לקלאסיקה הוא ה-1:2 של קרואטיה על ספרד, אלופת אירופה בשני הטורנירים האחרונים. משחק היסטורי שייכנס לפנתאון. הרמה הטכנית (יכולת המסירה, הכדרור והשליטה בכדור) וקצב המשחק היו מפעימים ומדהימים. שתי נבחרות איכותיות שבאו לקרב על המקום הראשון בבית. שום דבר לא התקרב לרמה הזו ממה שראינו בטורניר עד כה. קונצרט!

 

 

לא מעט היסטוריה נקבעה במשחק הזה. ספרד לראשונה סופגת מהפך ביורו, הפסד ראשון ביורו מאז 2004 לאלופת אירופה ב-2008 ו-2012 (אחרי 14 משחקי יורו רצופים), דויד דה חאה סופג שערים ראשונים בנבחרת אחרי שקבע שיא עולמי כשלא ספג בחמשת משחקיו הרשמיים הראשונים במדי לה רוחה.

 

השיא העולמי של דויד דה חאה נקטע (AFP)

 

ספרד, שספגה שער אחד בכל יורו 2012 – במשחק הפתיחה מול איטליה – ומאז רצה 7 משחקים רצוף (735 דקות) בלי לספוג, חוטפת שניים מקרואטיה. סרחיו ראמוס מחמיץ פנדל. איבן פרישיץ' בהצגה אישית וקבוצתית עילאית שמוכיחה כמה רוברטו מנצ'יני מאמן אינטר (שלא מוציא ממנו מאית מהיכולת הזו) הוא לא מאמן מהשורה הראשונה. איבן רקיטיץ' הענק שיש לו מקום בהרכב בכל נבחרת בעולם!

 

ספרד וקרואטיה שיחקו נפלא. כיאה לשתיים משלוש הנבחרות המרשימות ביותר בטורניר בשלב הבתים (לצד איטליה). ספרד אמנם עלתה לנוקאאוט, אבל יש לתוצאת המשחק משמעות אחת זועקת: קרואטיה פייבוריטית ללכת עד הסוף ביורו 2016.

 

נוצרו שני מסלולי הנוקאאוט הכי לא מאוזנים כנראה בהיסטוריה. ספרד מול איטליה בשמינית, וגם צרפת, גרמניה ואנגליה באותו החצי. לעומת זאת בחצי השני נמצאות קרואטיה, בלגיה (ככל הנראה) ופורטוגל (אם תנצח הערב ותסיים במקום הראשון). זה מזכיר את ההבדל בין הדרך של אתלטיקו מדריד לגמר ליגת האלופות (עברה את ברצלונה ובאיירן מינכן) לעומת הדרך של ריאל מדריד (מנצ'סטר סיטי, וולפסבורג ורומא).

 

מוראטה ופרישיץ'. כל אחד והדרך שלו עד הגמר (AFP)

 

יוגוסלביה הגדולה!

"ברזיל של אירופה" כונתה נבחרת יוגוסלביה הגדולה והמפחידה שהפחידה כל יריבה. ובכן, מאז התפרקות יוגוסלביה, אין ספק שזו דווקא קרואטיה (חצי גמר מונדיאל 98, רבע גמר יורו 96 והנבחרת הנוכחית) שראויה לתואר היורשת של יוגוסלביה. באיכות הכדורגל, בכמות הכישרונות שהיא מפתחת ברמות הגבוהות ביותר. קרואטיה – מדינה של 4.2 מיליון תושבים בלבד! (חצי מישראל).

 

אתמול קיבלנו הוכחה ניצחת. ספרד עלתה בהרכב החזק והמושלם שלה (בכל עמדה יש לה שחקן מהטובים בעולם בתפקידו, הספק היחיד הוא לגבי מוראטה). מולה ניצבה קרואטיה ב', ללא השחקן הכי חשוב ביותר שלה, לוקה מודריץ' הפצוע, ובלי עוד ארבעה שחקני הרכב (כולל מנדז'וקיץ') משלימה מהפך. מי כן היה בהרכב קרואטיה? הקשר האחורי מרקו רוג (20), שחקן הכנף מרקו פיאסה (21) – שניהם מדינמו זאגרב – טין ידבאי הנפלא במרכז ההגנה (20) והמגן שימה ורסאליקו (24).

 

פייבוריטית ללכת עד הסוף. דור הזהב הקרואטי (AFP)

 

קרואטיה – הנבחרת הכי מרשימה ביורו ביציאה מהגנה להתקפה – לא נפלה מספרד המצוינת. יש לה נבחרת שקשה מאוד לנצח (הפסד אחד ב-16 משחקים אחרונים). מעבר לטכניקה ולקבוצתיות, הקרואטים הכי הרשימו במנטאליות המנצחת, בזה שהם שמו בצד את הפציעה של מודריץ' ובעיקר התפרעות האוהדים במשחק הקודם, שנראו כגורמים שיפרקו את הנבחרת הכישרונית הזו. זה רק סמלי ששער הניצחון של פרישיץ' הגיע כמעט באותה דקה בה החוליגנים הקרואטים פוצצו את המשחק מול צ'כיה.

 

השחקנים הקרואטים והתקשורת הקרואטית סיפרו לפני הטורניר: "זה דור הזהב שלנו", "לא פחות מוכשרים מקרואטיה של סוף הניינטיז", "זו אולי ההזדמנות האחרונה של הנבחרת הזו ללכת עד הסוף ולהאפיל על קרואטיה של 98". אולי זה הגורל – על אדמת צרפת קרואטיה ניצחה 5 מ-7 משחקים במונדיאל 1998 וסיימה במקום השלישי. הפעם יש לקרואטים שני ניצחונות ותיקו בשלב הבתים, והדרך קדימה נראית פתוחה ונוחה מכפי שהיה אפשר לחלום.

 

הדרך לסטאד דה פראנס נראית נוחה יותר מכל חלום (Gettyimages)

 

געגוע ראשון לצ'אבי

המשחק הזה היה נראה בדרך לתיקו, וספרד בהחלט הייתה יכולה לנצח, אלמלא הפנדל המוחמץ של סרחיו ראמוס (מה זה? ממתי הוא הפנדליסט של ספרד?).

 

אני מאוד אוהב את נבחרת ספרד הנוכחית. אלבארו מוראטה ונוליטו מוסיפים למשחק ההתקפה שלה עוד מימד – חדירה לעומק, עוצמה פיזית ותכליתיות שבעבר חסרו לה. זה אירוני שדה חאה עושה טעות וסופג גול בפינה הקרובה. כבר הכתירו את שוער מנצ'סטר יונייטד לאחד משלושת הטובים בעולם, אבל עד שיירש את איקר קסיאס הגדול ייקח לו עוד הרבה זמן להתחשל.

 

הפנדליסט החדש של ספרד עלה לה בנקודות יקרות (Gettyimages)

 

דבר אחד בלט במשחק: ספרד לא שלטה בקצב כפי שהיא רגילה בעידן הטיקי טאקה (2008-2016). נכון, הולנד וצ'ילה עקצו את ספרד במתפרצות. קרואטיה גם שיחקה על מתפרצות, אך לצידן היו לה דקות של שליטה במרכז המגרש ובניית התקפות מסודרות. ספרד הרגישה מאוימת כפי שלא הייתה מאז שדויד אלבלדה ורובן בראחה מוולנסיה החזיקו את הקישור בימים שראול היה הכוכב.

 

חוסר השליטה הזה העלה געגועים עזים לגדול שחקני ספרד, צ'אבי הרננדס שפרש אחרי המונדיאל האחרון. "אינייסטה משחק את התפקיד של צ'אבי וגם את התפקיד של עצמו", אמרו בהתלהבות בספרד אחרי הניצחון על טורקיה, כשהחלו קמפיין לאומי שמריץ את "דון אנדרס" לתואר כדור הזהב. אבל מול נבחרות חזקות ואיכותיות, אם אינייסטה אינו בשיאו (כפי שקרה אתמול), ספרד עלולה לשלם את מחיר ההדחה. וכן – זה יקרה כבר בעוד כמה ימים בשמינית הגמר מול איטליה. ספרד חייבת להיות בשיאה.

 

שנים שספרד לא הרגישה מאוימת בצורה כזו (AFP)

 

יש עוד למה לצפות

קרואטיה–ספרד היה הכנה מושלמת לסיבובי הנוקאאוט. אפשר רק לחלום שעם הכדורגל החלומי שלהן, שתיהן ייפגשו שוב בגמר ב-10 ביולי בסטאד דה פראנס.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי