סוכן כפול: מינו ראיולה משגע את כל הגדולות

ראיולה ופוגבה. הבריח אותו מיונייטד וגם אמור להחזיר אותו לשם
ראיולה ופוגבה. הבריח אותו מיונייטד וגם אמור להחזיר אותו לשם |

המוח מאחורי עסקאות זלאטן ופוגבה כבר שלשל לכיס מעל 300 מיליון יורו

(גודל טקסט)

איש הכדורגל החשוב בקיץ הנוכחי הוא לא שחקן או מאמן. אפילו לא בעלים. הוא מעדיף חליפות טרנינג על פני חליפות שלושה חלקים ולא מעניין אותו מה תחשבו על הכרס התופחת שלו. הוא הרוויח בשנה האחרונה יותר מליאו מסי, אחראי על הבניה המחודשת של מנצ'סטר יונייטד יותר מז'וזה מוריניו, ואמון על השתוללות סכומי ההעברות בעולם כמעט כמו שאחראים לכך הסכמי זכויות השידור החדשים של הפרמייר-ליג.

 

עד לפני 20 שנה לא הייתה שום סיבה לחשוב שמינו ראיולה, בן למשפחה מדרום איטליה שהיגרה להולנד ופתחה שם פיצריה, יקבל על עצמו את כל התיאורים האלה. אבל בדיוק כמו הקליינטים הבכירים שלו – פול פוגבה, זלאטן איברהימוביץ' ומריו באלוטלי – ראיולה גדל כאדם פשוט שלא מתבייש בגינונים שלו והפך לסוכן ממולח שכוכבים בעייתיים מאוהבים בו ולא מעט מועדונים סולדים ממנו.

 

קריירת הכדורגל של ראיולה הסתיימה כבר בגיל 18, אבל אז הוא עשה את ארבע הפעולות שהפכו אותו למשאבת כסף מפחידה: הוא סיים תואר במשפטים, למד שבע שפות שיעזרו לו לדבר בעתיד כמעט עם כל כוכב כדורגל בשפת האם שלו ושכנע את מועדון הכדורגל בפרבר שבו הוא חי, הארלם, למנות אותו למנהל מקצועי. "שמע, אין לך באמת מושג בכדורגל", הוא אמר בזמנו ליו"ר המועדון, וזה חזר אליו כעבור ימים ספורים והטיל עליו את התפקיד. עד כאן נשמע כמו גרסה נוספת של טון קאנן הזכור לנו מהעשור הקודם.

 

אלא שראיולה עשה צעד נוסף. בשנת 1993 פנה אליו סוכן השחקנים המפורסם בהולנד באותה תקופה, רוב יאנסן, בבקשה שיצטרף לסוכנות שלו ויעזור לו, בעיקר כמתרגם, להשלים את עסקת ההעברה של דניס ברגקאמפ מאייאקס לאינטר. ראיולה אכן עזר, אבל בין לבין גם דאג לצלם לעצמו את כל המסמכים כדי ללמוד איך להשלים בעצמו עסקאות כאלה בעתיד. שלוש שנים לאחר מכן הוא כבר העביר בעצמו את פאבל נדבד ללאציו בתום יורו 1996. לפי לא מעט עדויות, יאנסן לא החליף אתו מילה מאז.

 

איברהימוביץ'. הבין שראיולה לא מתעניין במה שאחרים חושבים עליו, בדיוק כמוהו (Getty)

 

האקזיט הבא של ראיולה היה גם הוא סוג של גניבה, אם כי חוקית לגמרי הפעם. הכל התחיל כשאיברהימוביץ', שחקן צעיר ומבטיח של אייאקס, חיפש סוכן. השבדי ישב במסעדה באמסטרדם וחיכה לפגישה עם אדם מכובד שיבוא ויתיישב מולו, כשפתאום הופיע שם בחור שמן ונמוך, לבוש בטרנינג, שהתחיל להזמין מנות שהיו מספיקות לפחות לחמישה אנשים. הרגע שבו החלוץ הבין שמולו יושב אדם שלא מתעניין במה אחרים חושבים עליו, בדיוק כמוהו, היה הרגע שהשניים הפכו לחברים. אז השבדי נתן לו את מכונית הפורשה שלו כדי להסתובב באמסטרדם, והסוכן סגר לו העברה ליובנטוס. ובהמשך לאינטר, לברצלונה, למילאן, לפ.ס.ז' ולמנצ'סטר יונייטד. והכל בטרנינג.

 

פרגוסון: אנחנו כמו שמן ומים

כשמינו ראיולה פתח את המותג שלו הוא החליט לקרוא לו "מגווייר", על שם הסרט זוכה האוסקר של טום קרוז, שגילם סוכן השחקנים מצליח והתפרסם בין היתר בגלל המשפט האלמותי "תראו לי את הכסף" (show me the money). קל לראות את החיבור בין ראיולה למגווייר, אחרי שבשנה שעברה הוא גזר על פי "פורבס" 28.6 מיליון דולר כתוצאה מעמלות שחקנים – מה שהפך את השכר שלו לגבוה מזה שמשלמת ברצלונה למסי וריאל מדריד לרונאלדו.

 

אגב, לפני ראיולה ישנם עדיין שלושה סוכני כדורגל שהרוויחו יותר ב-2015. הראשון הוא ז'ורז'ה מנדס (שעשה כ-95 מיליון דולר ובין המיוצגים שלו נמצאים רונאלדו, חאמס, די מריה, דייגו קוסטה, ז'וזה מוריניו ואחרים), השני הוא ג'ונתן ברנט שמחזיק חברה שמייצגת 143 שחקנים והרוויח 44 מיליון דולר) ופולקר סטרוט הגרמני שמייצג בין היתר את גצה, קרוס, רויס והובדס ועשה בשנה שעברה 42.8 מיליון דולר.

 

פרגוסון."אז ראיולה הופיע והפכנו לשמן ומים" (Getty)

 

אלא שלהבדיל מכל אלה, ראיולה מתמקד בעיקר בחבר'ה שדומים לו. כאלה שעושים לא מעט בעיות ולכן גם עוברים לא מעט קבוצות. את זלאטן הוא כאמור העביר כבר בכל אירופה, הנריק מחטריאן שמיוצג אצלו הצטרף גם הוא למנצ'סטר יונייטד לפני כמה שבועות, ובזמן הקרוב אמור לעשות את אותה הדרך גם פוגבה מיונבטוס, במה שעתיד להפוך לעסקה היקרה בולדות הכדורגל ולשלשל לכיסו של ראיולה לא פחות מ-20 מיליון יורו. וכל זה לפני שהוא עובר להתעסק בעוד לקוח "בעייתי" שלו, רומלו לוקאקו, שעשוי לחזור מאברטון לצ'לסי תמורת סכום דמיוני ולהקפיץ את ראיולה לפסגת הסוכנים המרוויחים של שנת 2016.

 

"אני חושב ששחקן שהחליט לעזוב מועדון צריך לעזוב אותו", הוא אמר פעם, "הסוכנים הוותיקים עובדים קודם כל בשביל האינטרסים של המועדונים. עבורי, השחקן קודם לכל".

 

לוקאקו. האתגר הבא של ראיולה (Gertty)

 

יש כנראה לא מעט אמת במשפט הזה של ראיולה, אחרת אין דרך להסביר מדוע כל כך הרבה אנשים בעלי השפעה סולדים ממנו ומדרכי ההתנהלות שלו. את פפ גווארדיולה הוא כינה "חלאה שמתייחסת לשחקן שלי כמו לזבל" בשל היחס שלו לאיברהימוביץ' ששיחק תחתיו בברצלונה. נשיא נאפולי, אאורליו דה לורנטיס, כינה את ראיולה "קוץ בתחת", אייאקס החרימה אותו עשור שלם אחרי שמסמס עסקאות העברה של שחקנים שלה וגרם להם לעזוב את המועדון בתום חוזה וללא תמורה, ואלכס פרגוסון בכלל לא סובל אותו.

 

 "אף פעם לא סמכתי עליו", כתב הסקוטי בספר הזיכרונות שלו על הסוכן שהעביר את פוגבה בן ה-19 ליובנטוס, "יש בעולם שני סוכנים שאני לא סובל וראיולה הוא אחד מהם. היה לפוגבה חוזה של שלוש שנים ואופציה לעוד שנה אצלנו, אבל אז ראיולה הופיע ומיד הפכנו לשמן ומים".

 

"פרגוסון רגיל שמצייתים לו. זה שהוא תיאר אותי כעלוקת כספים זו מחמאה בעיני. זה אומר שאני עושה את העבודה שלי טוב. אם הייתי מסתכל רק על הרווח המיידי שלי, הייתי צריך להשאיר את פוגבה ביונייטד ולהמשיך לעבוד איתם. אבל הייתי צריך לבוא לקראת השחקן ולהעביר אותו לטורינו. פרגוסון אולי מאמן גדול, אבל הציטוטים שלו מראים שעד עכשיו הוא לא מכיר את פוגבה".

 

מי שכונה בשנים האחרונים "מר חמישה אחוז", הפך על פי ה"קוריירה דלו ספורט" האיטלקי לסוכן שהרוויח כבר 300 מיליון יורו בקריירה והיד כאמור עוד נטויה. בקרוב הוא יחזיר את פוגבה למנצ'סטר, בעסקה הרצופה השלישית עם המועדון שבימי פרגוסון לא היה מוכן לשמוע ממנו וכעת יעביר מיליונים לחשבון הבנק שלו במונאקו. מיליונים שככל הנראה ישמשו בעיקר לרכישת טרנינגים ופיצות בטעם של דרום איטליה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי