פורטוגל גילתה את הכשרון של נאני בזמן

נאני
נאני | צילום: Gettyimages

אחרי שגורש מיונייטד והגיע לפנר, הקשר פורח. יצטרף לוולנסיה כאלוף אירופה?

(גודל טקסט)

במשך שנים חסה לואיס נאני בצלו של כריסטיאנו רונאלדו בנבחרת פורטוגל. שני השחקנים החלו את דרכם בספורטינג ליסבון, שם השביח בית הספר לכדורגל כוכבים נוספים כמו לואיס פיגו, סימאו וריקרדו קווארסמה, נאני ורונאלדו לא זכו לשחק ביחד בבוגרים של המועדון, ורק מאוחר יותר הופיעו ביחד במנצ'סטר יונייטד וכמובן בנבחרת.

 

נאני אולי פחות נוצץ מרונאלדו, אבל גם הוא כבר לא שחקן הכנף שעושה עבודה שחורה. הוא החזיק את פורטוגל מעל פני המים מתחילת הטורניר ושיחק כחלוץ, וייתכן שאם לא רונאלדו, הוא היה היום כוכב הנבחרת עם 102 הופעות ו-20 שערים – מאזן מכובד לכל הדעות, ולא בכדי הוא חזר הקיץ לבמה המרכזית כשחתם בוולנסיה.

 

 

לאורך הקריירה שלו עשה נאני את הכיוון הפוך מזה של הכוכב הגדול, ותמיד ראה כיצד רונאלדו לוקח את כל הזרקורים. נאני היה שחקן כנף לא רע, אך ככל שעברו השנים נראה היה כאילו הכישרון שלו הולך לאיבוד. הוא נולד באיי כף ורדה והיגר עם משפחתו בגיל צעיר לפורטוגל, שם החל את דרכו בקבוצה הקטנה מאסמה. הוא הגיע ליונייטד ב-2007 תמורת 17 מיליון ליש"ט אחרי מבחנים בריאל סראגוסה, ועלה אפילו יותר מרונאלדו, שעליו שילמו השדים האדומים 12.2 מיליון ליש"ט. עם זאת, בעוד שרונאלדו הפך לשחקן הכי מדובר בפרמייר-ליג, דווקא נאני לא תמיד סיפק את הסחורה. משום כך לראות אותו מככב היום בנבחרת מלאה בכישרונות צעירים זו הפתעה מרעננת.

 


יפסיק להשתחוות לכריסטיאנו? (Gettyimages)

 

ב-2009, כשרונאלדו עבר לריאל מדריד, עוד ציפו ביונייטד מנאני להיכנס לנעליו, אבל אלכס פרגוסון היה מאוכזב מיכולתו. בינואר 2010 הגיע המפנה: נאני בישל את השער ה-100 של וויין רוני בפרמייר-ליג ומאז החל לבשל ולהבקיע שערים רבים. בשנתיים לאחר מכן רשם מספרים מרשימים, אבל אז סבל מדעיכה נוספת, עד שלואי ואן חאל הגיע למועדון.

 

בעונת 2014/15 נאני בקושי שיחק, למרות שהאריך את חוזהו עד 2018 שנה לפני כן. הוא הושאל לספורטינג ליסבון כשמרכוס רוחו עשה את הדרך ההפוכה, והציג שם יכולת טובה. הוא תמיד רצה לחזור ליונייטד, אבל נמכר בקיץ האחרון לפנרבחצ'ה תמורת 4.25 מיליון ליש"ט, אחרי שוואן חאל סירב לתת לו צ'אנס מחודש ואמר בצורה שחצנית אופיינית: "אין לנו מספיק שחקני כנף גבוהים" והביא את ממפיס דפאיי, שעקבותיו נעלמו.

 

בסך הכל זכה נאני זכה עם מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות, בגביע העולם לקבוצות ובארבע אליפויות באנגליה. ולמרות זאת, זכייה ביורו תהיה שיא הקריירה של הפורטוגלי. המוניטין שלו באנגליה עדיין מפוקפק, ולמרות כמה משחקים גדולים, הוא רשם גם הופעות עלובות. כשמארק יוז רצה הקיץ להביאו לסטוק סיטי, הזכירו לו אנשי הצוות המקצועי את חוסר המחויבות ביונייטד, והוא ירד ממנו. ייתכן שיוז מצטער עכשיו על כך.

 


יוז עוד יצטער שהקשיב לביקורות? (Gettyimages)

 

לפעמים אירוע אחד משנה את ההיסטוריה. אם ריקרדו קווארסמה לא היה מותח שריר במשחק אימון לפני היורו והיה עולה למשחק הפתיחה מול איסלנד, ייתכן שפורטוגל כלל לא הייתה מגיעה לגמר. ייתכן שנאני, שעד כה הוא השחקן הטוב ביותר בנבחרת עם שלושה שערים ובישול בשישה משחקים, היה בכלל נשאר על הספסל. במקום זאת, הוא עלה לשחק כחלוץ מול איסלנד, כבש ב-1:1 ותקע יתד בהרכב. רבים הביעו תימהון על הצלחתה של פורטוגל לעלות לגמר היורו מבלי להשתמש בשחקני כנף, למרות ריבוי שחקנים כאלה בסגל שלה והיעדר החלוץ המרכזי הקלאסי. המאמן פרננדו סנטוס החליט להציב את רונאלדו כחלוץ ואת נאני לצדו, וזו הייתה הפתעה שהצליחה. העובדה שרונאלדו דווקא בישל פעמיים לנאני אומרת הכל. בעבר המאמן פאולו בנטו ניסה את נאני כמספר 10, אבל הפעם נראה שהעמדה שלו היא הנכונה. הטיימינג שלו מושלם, הנגיעה בכדור קסומה והתוצאה – שערים מפתיעים.

 

"בעתיד, כשנזכר מה עשתה פורטוגל ביורו, ידברו על כל השחקנים, אבל על נאני ידברו קצת יותר", אמר סנטוס. ולמרות שרונאלדו ונאני לא נחשבים לחברים הכי טובים, החיבוקים בין השניים מוכיחים אחרת. "אני נמצא בתקופה היפה בקריירה שלי", אמר נאני והודה: "זה טורניר קצת מוזר עבורי, כי לא תכננתי להיות חלוץ. נגד וויילס כבשתי שער באינסטינקט. אני חושב שהיה לי טורניר טוב גם ב-2012, אבל עכשיו זה השיא. נכון שזה נדיר להגיע לשיא דווקא בגיל שלי, אבל אני מרגיש שנולדתי מחדש".

 


הגיע לשיא ברגע הנכון (Gettyiamges)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי