תמיד במרכז: מאטווידי מתבסס בטופ

מאטווידי
מאטווידי |

בפאריס פיקפקו בו מיום שהגיע, והוא הוכיח עצמו. יוביל את צרפת לגמר?

(גודל טקסט)

יש לא מעט מועמדים בקטגוריית קשרי האמצע הטובים בעולם. לוקה מודריץ', פול פוגבה, אנדראה פירלו. גם אנדרס אינייסטה, ארתורו וידאל ומסוט אוזיל יכולים להשתחל לרשימה הזו. חלקם טכניים יותר, חלקם הגנתיים יותר. בכל מקרה, כולם נאבקים על הכתר.

 

יש אחד שבדרך כלל לא סופרים אותו ברשימה הזו, אבל אם נבחרת צרפת תלך עד הסוף ביורו הנוכחי, אסור לפסוח על הכרה בעובדה שהוא בהחלט בטופ העולמי. בלז מאטווידי הוא אולי השחקן הכי חשוב של הטריקולור, ואולי זכיה בתואר תעניק לכך חותמת.

 

 

ליד כוכבים: הקשר שלא נספר
מאטווידי, שצמח באקדמיית הכדורגל של קלייר פונטיין, זוהה ככשרון כבר מגיל צעיר. המוסד המפואר טיפח לא מעט כשרונות גדולים בצרפת, מתיירי הנרי וניקולה אנלקה עד חאתם בן ערפה.

 

ב-2004 הוא העדיף להתחיל בטרואה הצנועה למרות הצעות ממועדונים גדולים יותר, אך ההמשך היה ברור. הקשר יליד טולוז טיפס במעלה השנים והפך כוכב, בעיקר בזכות עבודה בלתי פוסקת.

 

מאטווידי זומן לנבחרת הצעירה של צרפת ופגש את הנבחרת המקבילה של ישראל במוקדמות יורו 2007. החבורה של גיא לוי העיפה את הצרפתים באופן מפתיע, אך כבר אז ניתן היה לזהות את הפוטנציאל של הילד הצנום.

 


כבר בסנט אטיין הוא בלט (Gettyimages)

 

זה המשיך בסנט אטיין, שם הפך הקשר לשחקן הרכב באחד המועדונים הבכירים בצרפת. ארסן ונגר חיזר אחריו וגם הדשא של בלומפילד עשה איתו היכרות בבכורה האירופאית שלו.

 

מאטווידי הוכיח לכל אורך הדרך כושר בלתי רגיל ותשוקה שלא נגמרת. בניגוד לטכניקה של פוגבה, למסירות של פירלו ולשערים שיודע לכבוש וידאל, מדובר בקשר שמתהדר בעיקר ביכולת גופנית מרשימה ביותר. אם ישנה הגדרה לקשר "מרחבה לרחבה" אולטימטיבי, אפשר למצוא שם את תמונתו.

 


"תמיד שאלו מתי הוא עוזב את פאריס?" (Gettyimages)

 

כשקלוד מאקללה פרש ופאריס סן ז'רמן חיפשה יורש, היא השכילה לשלם סכום שנראה די מגוחך (7.5 מיליון יורו) עבור מאטווידי, שהפך לאחד מעמודי התווך של המועדון מבירת צרפת בדרכו לצמרת הכדורגל.

 

מאטווידי הפך די מהר לשחקן הרכב בטוח בעיר האורות. ברקע הגיעו רכישות כמו מרקו וראטי וטיאגו מוטה שאיימו על מקומו, אלא שהוא זכה להיות באנקר חרף העובדה שהיו מי שלא ספרו אותו. "בכל קיץ כשהגיע רכש לפאריס שאלו אם מאטווידי בדרך החוצה, והוא הוכיח את עצמו בכל פעם מחדש", סיפר המאמן לשעבר לורן בלאן. ואכן ב-2014 הקשר האריך חוזהו בבירה הצרפתית וקיבע את מעמדו.

 


עבודה קשה כבר אמרנו? (Gettyimages)

 

היורש של טיגאנה ופטי: מאטווידי הוא הבאנקר של דשאן
בשנתיים האחרונות כבר אין מי שמפקפק ביכולת של מאטווידי. הקשר מדייק בלמעלה מ-90 אחוז מהמסירות שלו, מכסה שטחים עם קרוב ל-12 ק"מ למשחק במדי פאריס (השחקן שרץ הכי הרבה במועדון הפאר) וגם בפאן ההתקפי חל שיפור גדול. מרחבה לרחבה, כבר אמרנו?

 

ארבעה שערי ליגה ושמונה בישולים יש לקשר, שמתופקד כאמצע-שמאל. כן, זה אחד היתרונות הגדולים שזיהה גם דידייה דשאן, שהפך אותו לבאנקר בנבחרת הטריקולור. לצד שחקנים מבריקים יותר כמו מוסא סיסוקו ופול פוגבה, וביורו הנוכחי הכיסוי של אנגולו קאנטה, מאטווידי הוא הקשר שמשלים אותם.

 


לא מפסיק לרוץ, מטוידי אחרי מולר (Gettyimages)

 

מאטווידי זוכה להשוואות לשניים מגדולי הקשרים שידעה צרפת: ז'אן טיגאנה, שזכה עם הטריקולור ביורו ב-1984, ועמנואל פטי, אחד מכוכבי תור הזהב של סוף שנות ה-90' ותחילת המילניום. בכל זאת, קשר עם רגל שמאל שיודע לעשות הכל זה מצרך נדיר.

 

דידייה דשאן, שהיה קשר בעצמו, זיהה זאת והשווה לא פעם את מאטווידי לקשר הבלונדיני עם השיער הארוך. "הוא היה הרבה יותר טכני ממני", הצטנע לאחרונה הקשר הנמרץ של פאריס סן ז'רמן. "הוא זכה במונדיאל ואני לא, אז זה קצת מוקדם להשוואות כאלה".

 


פטי, צרפת אוהבת קשרים עם רגל שמאל (Gettyimages)

 

גם ההשוואות לטיגאנה הביכו את מאטווידי, אך מבחינת דשאן לא פוגבה ולא גרייזמן הם באנקרים בהרכב. הוא קודם כל מרכיב את הברומטר באמצע. "הוא מוציא התקפות מעבר בצורה מושלמת", החמיא המאמן. ואכן הקשר נחשב לשחקן שמקבל כדור מההגנה או שמחלץ בעצמו ומיד מעביר את כובד המשחק לחלק הקדמי.

 

אז אחרי שקיבע מעמדו כאחד מקשרי האמצע הטובים בעולם, הפך לבאנקר אצל דשאן וזכה להשוואות לגדולי הקשרים של צרפת, חסר למאטווידי תואר שיגרום לכולם להשלים עם העובדה. צעד נוסף וחשוב במסע יגיע ב-22:00 מול גרמניה.

 


גמר יורו, ואף אחד כבר לא יפקפק (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי