מחקר חדש קבע: השווי של מראדונה, פלה ורונלאלדו כיום

מראדונה , פלה
מראדונה , פלה | PATRICK KOVARIK/AFP via Getty Images

ניתוח של כמה מהעסקאות של השחקנים הבולטים ביותר בהיסטוריה, בהשוואה לעסקאות הגדולות של העשור החולף

(גודל טקסט)

עד להתפשטות משבר הקורונה, בשני העשורים האחרונים מחירי ההעברות בכדורגל העולמי יצאו מפרופורציה. פעם אחר פעם אוהדים מוצאים את עצמם תופסים את הראש למשמע סכומי הכסף האדירים שנשפכים על שחקנים, בעסקאות שונות ובחוזים.

עסקת ניימאר, שעבר מברצלונה לפריז בקיץ 2017 תמורת 222 מיליון יורו, הוכיחה שהמחירים בכדורגל יצאו מפרופורציה, ואכן, שמונה מעשרת העסקאות היקרות ביותר בהיסטוריה בוצעו משנת 2017: עסקת פוגבה ליונייטד, גריזמן לברצלונה, אמבפה לפריז, רונאלדו ליובנטוס, קוטיניו לברצלונה.

עסקאות כאלה העלו את השאלה – כמה היו שווים שחקני עבר אגדיים אם היום משחקים בכדורגל של היום? ההשוואה אומנם קשה, ואינה מעשית, אך שבוחנים את השווי רומלו לוקאקו, שנרכש בקיץ האחרון ע"י אינטר ממנצ'סטר יונייטד תמורת 74 מיליון יורו, קשה שלא לחשוב כמה היה שווה רונאלדו נזאריו, פלה או אפילו מראדונה.

מחקר חדש, שמתחשב בירידת הסכומים הצפויה בעולם הכדורגל בעקבות הקורונה ומשתמש במחיר ה-CPI של מדד ה-OECD, ניתח את שווי העסקאות של כמה מהשחקנים הגדולים בהיסטוריה, כשהוא מתחשב בשווי השוק כיום המושפע מהכנסות של זכויות שידור, ספונסרים ומרצ'נדייז.


מראדונה במדי נאפולי. היה עולה 245 מיליון דולר כיום (Bongarts/Getty Images)

לדוגמא, עסקת מראדונה מברצלונה לנאפולי תמורת 10.5 מיליון דולר ב-1984 (שיא עולמי דאז), מוערכת בכ-245 מיליון דולר ב-2020. אם כי צריך להדגיש שבסיום אותה עונה, מראדונה חווה שנת שפל בקריירה שלו בקטאלוניה, בה סבל משתי פציעות שונות ומבעיות מתוקשרות מחוץ למגרש. ע"פ ההערכה, בשיאו מראדונה היה שווה 275 מיליון דולר. 

ע"פ המחקר, מי שהיה נחשב לשחקן היקר ביותר בהיסטוריה באותה תקופה הוא פלה, שאומנם שיחק בסנטוס במשך 18 עונות ולא היה חלק מעסקה בולטת, אך בשיאו תג המחיר שלו ב-2020 מוערך בכ-340 מיליון דולר. 

פלה. השחקן היקר בהיסטוריה (AFP via Getty Images)

עוד כמה עסקאות מעניינות: יוהאן קרויף, שנמכר ב-1973 מאייאקס לברצלונה תמורת 2 מיליון דולר, היה שווה 37.5 מיליון דולר ב-2020. זידאן, שנמכר ב-2001 מיובנטוס לריאל מדריד תמורת 67 מיליון דולר, היה שווה 180 מיליון דולר ב-2020, רונאלדו נזאריו שנמכר מאינטר לריאל מדריד ב-46 מיליון יורו ב-2002 היה שווה כ-135 מיליון יורו ב-2020.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי