ב"אמנסטי" מפצירים, שחקנים יפרשו? סערת אירוח המונדיאל בסעודיה

למרות הביקורות הקשות על האירוח של קטאר, המדינה המוסלמית צפויה לארח את המונדיאל ב-2034. באמנסטי כועסים: "פיפ"א צריכה קודם לוודא שזכויות אדם נאכפות לפני שהיא מאשרת". בארגון השחקנים העולמי מאיימים: "טורניר גדול בלי שחקנים גדולים?"

(גודל טקסט)

זה אמנם עדיין לא רשמי, אבל ערב הסעודית תארח את מונדיאל 2034. זאת לאחר שאוסטרליה הודיעה אתמול (שלישי) שהיא לא מתכוונת להגיש הצעה לארח והסעודים למעשה נותרים המועמדים היחידים – כשברקע ביקורת עזה שמזכירה את הבחירה בקטאר. בערב הסעודית קיוו לארח את מונדיאל 20230 ביחד עם יוון ומצרים, אבל פיפ"א הודיעה על מתכונת מוזרה לפיה אורוגוואי, ארגנטינה ופרגוואי יארחו כל אחת את אחד משלושה משחקי הפתיחה ואז ספרד, פורטוגל ומרוקו יחלקו ביניהן את שאר 101 המשחקים בטורניר של 104 משחקים ל-48 נבחרות.

בד בבד הודיעה פיפ"א שאירוח 2034 יהיה פתוח רק למציעות מאסיה או אוקיאניה. באוסטרליה קיוו לארח את הטורניר לראשונה בהיסטוריה – שנתיים אחרי שתתקיים שם אולימפיאדה, אבל הבינו שאין להם סיכוי להתמודד עם הסעודים.

פיפ"א למעשה בוחרת במדינה נוספת מהמפרץ, אחרי סקנדלים רבים שליוו את מונדיאל 2022 בקטאר. מדיווחים על שוחד, דרך הפרת זכויות אדם קשות ומותם של אלפי עובדים שבנו את האצטדיונים ועד איסורים שונים על אוהדים בצל חוקי האיסלאם. נראה שגם הפעם זה יהיה הכיוון.

נשיא פיפ
הכסף מדבר. אינפנטינו | אימג'בנק GettyImages, ANP

המונדיאל הזה עוד רחוק מאוד, אבל ב"אמנסטי", ארגון עולמי שנאבק נגד הפרה של זכויות אדם, כבר מתרעמים ודורשים לאכוף זכויות אדם לפני שהאירוח הסעודי יהפוך להיות רשמי. "יש לוודא שאוכפים מחוייבויות לזכויות אדם לפני שההחלטה לתת לסעודיה את אירוח המונדיאל הופכת להיום רשמית", כך אמד סטיבן קוקברן אחד מבכירי הארגון.

"פיפ"א חייבת להבהיר איך היא מצפה מהסעודים להיענות לדרישות שלה", הוסיף קוקברן, "צריך להתכונן לעצור את תהליך הבחירה אם יימשכו הפרות זכויות האדם במדינה. פיפ"א חייבת להגן על העובדים כעת ולא אחרי שיהיה אישור וההכנות למונדיאל יחלו".

מתאו מולאנגו, בכיר בארגון השחקנים העולמי, הזהיר מכך ששחקנים בכירים יפרשו מהנבחרות שלהם לפני המונדיאל הזה, במידה שאכן סעודיה תארח אותו: "אנחנו רוצים שבטורנירים הגדולים ישחקו השחקנים הגדולים ביותר. זה אומר שצריך להקשיב לשחקנים, עליהם מופעל לחץ כבד. זה סיכון ממשי לארח מונדיאל שם".

בערב הסעודית לא קיימת מערכת חוק חילונית. החוק הסעודי נסמך על השריעה, מערכת המשפט המוסלמית. בתי הדין השרעיים, הדתיים, הם הדנים בכל עניין. במקרים בהם לא כתובה ההלכה במפורש בספרי הקודש, קובעים השופטים את העונשים לפי פרשנותם האישית על כתבי האסלאם. בין העונשים בחוקה הסעודית, ניתן למצוא מלקות להומוסקסואלים, כריתת ידיים של גנבים, ועונש מוות למי שהורשעו בהפצת אסלאם שיעי, רצח, סחר בסמים, אונס, כישוף ושוד מזוין. מדי שנה מוצאים להורג בממלכה כ-100 אנשים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי