אחרי קטאר תומכת החמאס, פיפ"א עושה את אותו החטא עם סעודיה

בעולם ממשיכים לחשוף את הצביעות של הגוף הממונה על הכדורגל, שנכנע לכסף הסעודי ומאפשר למדינה שמפרה זכויות אדם לארח את המנדיאל ב-2034: "פיפ"א מעולם לא התכוונה לעמוד בהבטחותיה"

(גודל טקסט)

ערב הסעודית עוד לא זכתה באופן רשמי בזכות לארח את המונדיאל ב-2034, אבל בעולם הספורט ממשיכים לבקר את המציאות המעוותת בכדורגל העולמי, כאשר ראשי פיפ"א ממשיכים לאפשר למדינות עם משטרים אפלים לארח טורנירים גדולים, כפי שקרה עם רוסיה ב-2018, קטאר תומכת החמאס ב-2022, וכעת עם ערב הסעודית, עוד מדינה שמפרה באופן קבוע זכויות אדם. בכתבה באתר "פורבס" יוצאים במגזין החשוב עם מסר נגד פיפ"א והתנהלותה.

ליאונל מסי מולבש בבישט קטארי על ידי אמיר קטאר, ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ
ליאונל מסי מולבש בבישט קטארי על ידי אמיר קטאר, ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א | GettyImages, Richard Heathcote

על פי המאמר, "ב-2013 מזכ"ל פיפ"א דאז, ז'רום ואלצ'ק, ערך מסיבת עיתונאים שבה הבהיר את האסטרטגיה של פיפ"א לבחירת מארחי המונדיאל: 'אגיד משהו שהוא מטורף, אבל לפעמים מקום פחות דמוקרטי טוב יותר לארגון מונדיאל… כשיש לך ראש מדינה חזק מאוד שיכול להחליט, כפי שאולי פוטין יכול לעשות ב-2018… זה יותר קל לנו כמארגנים'.

"ואלצ'ק הורשע מאוחר יותר בשחיתות, אבל ההעדפה לעבוד עם אוטוקרטים נותרה והוצגה במלואה השבוע, כאשר נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו העביר למעשה את גביע העולם 2034 לסעודיה… ב-31 באוקטובר הפכה ערב הסעודית ליחידה שהגישה הצעה לארח את גביע העולם ב-2034, כאשר אוסטרליה, המדינה היחידה עם פוטנציאל להצעה מתחרה, נשרה.

"טורניר הכדורגל האולטימטיבי יהיה התכשיט הנוצץ ביותר עד כה בכתר ה'ספורטוושינג' של ערב הסעודית. היא עושה הכל על מנת לשטוף את המוניטין הגרוע שלה בזכויות האדם. היא משלמת הון תועפות לארח אירועי מגה ספורט ורוכשת קבוצות וליגות שלמות, כולל מרוצי פורמולה 1 וסבב הגולף PGA.

"למרות התחייבות של פיפ"א לשמור על זכויות אדם ותקני עבודה בבחירת המארחות, היא צפויה להעניק את המשחקים של 2034 ללא בדיקת נאותות של זכויות אדם. פיפ"א גם לא מצליחה ללמוד את הלקחים מההיסטוריה.

"כאשר ממשלות ללא שלטון החוק, חופש העיתונות או הגנה לעובדים מארחות את האירועים הללו – כמו עם גביע העולם ברוסיה 2018 והאולימפיאדה בסין 2008 – התוצאה הייתה הפרות חמורות של זכויות אדם, כגון מעצרים של עיתונאים, אפליה של ספורטאים להט"בים ואוהדים ומותם של אלפי מהגרי עבודה.

"כשפיפ"א הכריזה על קטאר כמארחת המונדיאל ב-2010, זה היה ללא בדיקת נאותות של זכויות אדם לגבי התנאים המסוכנים למיליוני מהגרי עבודה שהיו נחוצים לבניית אצטדיונים ובתי מלון. בשנת 2022, קטאר הפכה למונדיאל הרווחי ביותר אי פעם עבור פיפ"א – אך גם הקטלני ביותר. הסטטיסטיקה הרשמית של קטאר מראה כי 15,021 פועלים שאינם קטארים מתו במדינה בין 2010 ל-2019, כאשר נבנתה התשתית העיקרית למונדיאל.

מוחמד בין סלמאן, ג'יאני אינפנטינו, ולדימיר פוטין
איזו שלישייה: בין סלמאן, אינפנטינו ופוטין | GettyImages

"בסעודיה יש אקלים חם דומה – אבל יותר מפי שישה מהגרי העבודה. 14 אצטדיונים חדשים צריכים ליהבנות כדי לארח את הטורניר בן 48 הקבוצות, וכ-13.4 מיליון מהגרי עבודה עובדים בבנייה או בעבודות אחרות במגזר שירותים בשכר נמוך עם מעט הגנות על זכויות אדם. ערב הסעודית אוסרת על איגודי עובדים, שביתות והפגנות.

"הפרות זכויות האדם בערב הסעודית כוללות מאסר של עשרות פעילים ומתנגדים בשל ביקורת על המשטר, דיכוי החברה האזרחית, כמו גם דיכוי זכויות נשים תחת מערכת האפוטרופסות הגברית שלה, והרג מאות מהגרים בגבול סעודיה-תימן. זה על סף פשעים נגד האנושות. מין מחוץ לנישואים ויחסים חד מיניים הם פשע, עם עונשים הכוללים עונש מוות.

"בסעודיה אין חופש תקשורתי עצמאי, שזו דרישה בסיסית למארחי המונדיאל. לפני חמש שנים, סוכנים סעודים רצחו וביתרו את בעל הטור של וושינגטון פוסט ג'מאל חשוגי, שמתח ביקורת על הממשלה הסעודית.

"בשנת 2016, פיפ"א אימצה את העקרונות המנחים של האו"ם בנושא עסקים וזכויות אדם ושכרה צוות זכויות אדם. בשנת 2017 פרסמה פיפ"א מדיניות זכויות אדם חדשה המבטיחה הגנות בכל הפעילות הגלובלית שלה. אבל פיפ"א התעלמה מהסטנדרטים שלה לגבי זכויות האדם בנוגע למונדיאלים שהעניקה לרוסיה, קטאר וכעת, למעשה, לסעודיה.

"ארגון Human Rights Watch יצר קשר עם פיפ"א בפברואר ואוקטובר כדי לבקש פרטים על בדיקת נאותות של זכויות אדם והתייעצות עם בעלי עניין לפני הענקת האירוח. פיפ"א לא הגיבה.

"כללי זכויות האדם של פיפ"א דורשים מהמתמודדים למונדיאל 'להתקשר עם בעלי עניין בזכויות אדם' ולאפשר ניטור זכויות אדם עצמאי בתוך המדינה. הדרישה הזו לבדה הייתה אמורה לעורר חששות רציניים לגבי סעודיה שנחשבת לארח את המונדיאל. רבים ממגיני זכויות האדם האמיצים במדינה נמצאים בכלא או בגלות, אינם זמינים לסייע בעמידה בדרישה זו, מה שמבהיר כי פיפ"א מעולם לא התכוונה לעמוד בהבטחותיה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי