אין ספורטוושינג ושחיתות, כולם מוזמנים למונדיאל: שר הספורט הסעודי מדבר

play
גם ישראלים מוזמנים? שר הספורט | GettyImages, Qian Jun/MB Media
אברג'יל הפציץ, אלמקייס הרשים: צפו בכל שערי המחזור ה-7 בליגת העל 02:08

ספורטוושינג? "טענה רדודה מאוד". זכויות אדם? "אף מדינה לא מושלמת". שחיתות במכרז לאירוח המונדיאל? "העולם רוצה שנארח". ההשקעה המוגזמת? "גם הפרמיירליג התחילה ככה". הנסיך עבדולעזיז מבטל את כל ההאשמות, וחושף: "אולי המונדיאל יהיה בקיץ"

(גודל טקסט)

שר הספורט של ערב הסעודית אומר שהטענות על "ספורטוושינג" במדינה הן "רדודות מאוד", והגן על זכותה של ערב הסועודית לארח את המונדיאל ב-2034, בין אם ייערך בקיץ או בחורף. "הרבה מהאנשים שמאשימים אותנו לא היו בסעודיה, או ראו מה אנחנו עושים", אמר הנסיך עבדולעזיז בן טורקי אל פייסל.

המבקרים אומרים כי הוצאה כספית חסרת תקדים על ספורט ואירועי ספורט למעשה משמשת במטרה לשפר את המוניטין של סעודיה, הממלכה העשירה והמושחתת, שמפרה באופן קבוע זכויות אדם, פוגעת בזכויות נשים ולהט"בים, פוגעת בחופש ביטוי, וגם פוגעת בסביבה.

ערב הסעודית השקיעה כ-6 מיליארד דולר בספורט מאז 2021, כאשר יורש העצר של המדינה הפך את הספורט לחלק מרכזי באסטרטגיה שלו לגוון את הכלכלה, עם שלל אירועי ספורט גדולים שהובאו לממלכה, כולל איגרוף ופורמולה 1. קרן ההשקעות הציבורית של המדינה השיקה גם את סבב הגולף המקצועני LIV, השתלטה על ארבעה מועדוני כדורגל ורכשה את ניוקאסל יונייטד.

פעילים טוענים שההשקעה הממשלתית העצומה הזו בספורט מנוצלת כדי להסיח את הדעת מבעיות מוניטין ארוכות, כמו רצח העיתונאי ג'מאל חשוגי ב-2018 והמלחמה בתימן – תהליך המכונה ספורטוושינג.

"20 מיליון מהאוכלוסייה שלנו הם מתחת לגיל 30, אז אנחנו צריכים לגרום להם להיות מעורבים – ואנחנו ממלאים את תפקידנו לפתח ספורט בעולם ולהיות חלק מהקהילה הבינלאומית", אמר שר הספורט.

הנסיך עבדולעזיז בין טורקי אל פייסל, שר הספורט של ערב הסעודית
גם ישראלים מוזמנים? שר הספורט | GettyImages, Qian Jun/MB Media

כשנשאל על אירוח המונדיאל, ששוב כנראה יהיה בחורף בגלל הקיץ הלוהט בסעודיה, ושהבחירה הייתה שוב שנויה במחלוקת – הוא הוסיף: "אירחנו יותר מ-85 אירועים עולמיים ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו רוצים למשוך את העולם לפה דרך ספורט. אני מקווה שעד 2034, לאנשים יהיה מונדיאל יוצא דופן".

פיפ"א הביעה מחויבות לשיפור זכויות האדם לפני שתאשר רשמית את המונדיאל הסעודי בשנה הבאה. על פי הנחיות פיפ"א, מדינות שמארחות את האירוע חייבות לכבד את זכויות האדם. "לכל מדינה יש מקום לשיפור, אף אחד לא מושלם. אנחנו מודים בכך והאירועים האלה עוזרים לנו לעשות רפורמה לעתיד טוב יותר לכולם", טען הנסיך עבדולעזיז.

נשים בסעודיה הורשו להיכנס לאצטדיוני ספורט כדי לצפות במשחקים רק בשנת 2018, אך מאז נוצרה ליגת כדורגל נשים מקצועית ונבחרת נשים לאומית, עם יותר מ-70,000 בנות שמשחקות כעת באופן קבוע. עם זאת, בחודש שעבר אמר ג'ייק דניאלס, הכדורגלן הגיי, שהוא "לא ירגיש בטוח" במונדיאל 2034.

"כולם מוזמנים לממלכה", אמר הנסיך אדבולעזיז. "כמו לכל מדינה אחרת יש לנו חוקים וכללים שכולם צריכים לעמוד בהם ולכבד. כשאנחנו מגיעים לבריטניה אנחנו מכבדים את החוקים והתקנות, בין אם אנחנו מאמינים בהם ובין אם לא. עד עכשיו ב-85 האירועים שהיו לנו, לא היו לנו בעיות".

כריסטיאנו רונאלדו, אל נאסר
כריסטיאנו רונאלדו, אל נאסר | רויטרס

סביר להניח שהטורניר ב-2034 יהיה בחורף לאור החום הקיצוני במדינה בקיץ, במונדיאל 2022 בקטאר. אבל הנסיך עבדולעזיז אמר שהמארגנים "בהחלט לומדים" האם ניתן להעלות את זה בקיץ. "למה לא לראות מה האפשרויות לעשות את זה בקיץ? אם זה קיץ או חורף זה לא משנה לנו, כל עוד אנחנו דואגים ומספקים את האווירה הנכונה לארח אירוע כזה" הוא אמר.

לגבי בניית אצטדיונים חדשים ופגיעה בזכויות עובדים כפי שהיה בקטאר: "אני מבטיח שזה לא יחזור על עצמו. יש לנו 10 שנים לעבוד על זה, כבר התחלנו בהרבה מה מקומות".

ומה לגבי תהליך הזכייה במכרז, כשההצעה של סועידה התקבלה ללא הצעות מתחרות, מתוך הנחה והבנה שזה מכור מראש וסגור עם פיפ"א? "זה רק תיאוריה", אמר. "כולם היו ברורים לגבי החוקים, הייתה שקיפות, אף אחד לא התנגד לתהליך, אז אני לא חושב שהיה חוסר שקיפות מצד פיפ"א. יותר מ-125 פדרציות שתומכות בהצעה הסעודית… גם העולם רוצה שנארח את 2034".

ומה לגבי הכסף הגדול וחסר הפרופורציות בליגה הסעודית, שהביאה בשנה האחרונה למדינה כוכבים כמו כריסטיאנו רונאלדו, קארים בנזמה, ניימאר, אנגולו קאנטה ורובן נבס, בין השאר, עם השקעה של כמיליארד דולר. "אני חושב שהפרמיירליג עשתה בדיוק דבר כזה וככה הם התחילו. ובהם אף אחד לא פקפק כשהם עשו את זה", אמר הנסיך עבדולעזיז.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי