הביזיון בגמר הקופה: השקרים, המהומה, "הטרגדיה שנמנעה" והבכיר שנעצר

play
| רויטרס
אוהדים נדחסים מחוץ לאצטדיון, גמר קופה אמריקה 2024 00:53

פריצה למגרש, תורי ענק, שוטרים חסרי אונים, אנשים עם כרטיסים שלא נכנסו ונשיא ההתאחדות של קולומביה שנעצר עם בנו בתקרית אלימה. הקופה אמריקה בארה"ב היה גדוש באינספור פאדיחות, וכולם חוששים: איך הם יארחו את מונדיאל 2026 הענקי?

(גודל טקסט)

הקופה אמריקה 2024 הייתה אמורה להציג את התשוקה של אמריקה (הדרומית והצפונית) לכדורגל, ואולי אף להוות הקדמה והכנה למונדיאל 2026 שיתקיים בארצות הברית, מקסיקו וקנדה, כאשר רבע הגמר, חצי הגמר והגמר יתקיימו בארצות הברית בלבד. עם זאת, אחרי הביזיון (!) שהיה אתמול בגמר הקופה אמריקה, אין פלא ש"אולה" הארגנטינאי יצא בכותרת דרמטית שטוענת ש"המסיבה הזו כמעט הפכה לטרגדיה".

האירוח של ארצות הברית לטורניר, בכמה מהאצטדיונים הגדולים והטובים ביותר בספורט העולמי, היה גדוש בבעיות. הוא כלל ביקורת חריפה על המגרשים הגרועים, אצטדיונים ריקים למחצה, ובעיקר בעיות עם הקהל ועם האוהדים. זה נגמר בסצינות כאוטיות ביום ראשון בלילה, כאשר הגמר בין ארגנטינה לקולומביה התעכב ב-80 דקות לאחר שאוהדים בלי כרטיס התפלחו ונכנסו ללא רשות לאצטדיון הארד רוק במיאמי.

מספר מעצרים בוצעו לאחר עימותים עם שוטרים ואנשי ביטחון, בעוד כמה תומכים נזקקו לטיפול של פרמדיקים. כך או כך, זה היה רחוק ממה שקיוו המארגנים, ומעורר חששות לפני מונדיאל 2026. אז מה השתבש ומה ניתן ללמוד מאירוע שמכונה "כישלון ברמה עולמית"?

אוהדי קולומביה לפני פתיחת הקופה אמריקה
דוחק בלתי נסבל מחוץ לאצטדיון | רויטרס

"שקרנים"

הבעיות ניכרו כבר במשחק הפתיחה בין ארגנטינה לקנדה. מאמן ארגנטינה ליואנל סקאלוני ושחקנים משתי הקבוצות התלוננו על מצב המגרש באטלנטה. 11 מתוך 14 האצטדיונים המארחים היו אצטדיוני NFL ושישה מהם הותקנו מגרשי דשא על משטח מלאכותי. בחלק מהמקרים, הדשא הונח ימים ספורים לפני כן.

הטורניר מאורגן על ידי Conmebol, הגוף המנהל של הכדורגל הדרום אמריקאי, שאמר שהוא ביצע בדיקות לפני ואחרי משחקים שהראו שהמגרשים במצב טוב. אבל מאמן אורוגוואי, מרסלו ביילסה, אמר במסיבת עיתונאים שהם נדבקו ב"מגפת שקרים", שמגרשי האימונים שסופקו "היו אסון", ושסקאלוני ושחקניו "איימו" שלא לשחק.

חלוץ ריאל מדריד וברזיל, ויניסיוס, מתח ביקורת הן על רמת המגרשים והן על השיפוט, בעוד שהתאחדות הכדורגל של צ'ילה (FFC) ביקשה להטיל סנקציות על השופט וילמאר רולדן בגין "התנהגות מזוויעה" במהלך משחק הנבחרת האחרון שלהם.

גם מאמן קנדה, ג'סי מארש, מתח ביקורת על מארגני הטורניר לקראת המשחק של נבחרתו על מקום השלישי מול אורוגוואי, וכינה את האירוע "לא מקצועי בכל רמה" ואמר ששחקניו זוכים ליחס של "אזרחים סוג ב'". לדבריו, "היכו את השחקנים שלנו בראש. זרקו קללת גזעניות לעבר השחקנים שלנו בשידור חי ובאמצעות מדיה חברתית". הוא גם האשים את השופטים בהטיה כלפי שחקני CONCACAF (מרכז וצפון אמריקה, לעומת דרום אמריקה. "יש כל כך הרבה דברים שאני יכול להגיד", אמר.

אחד מרגעי השפל היה כאשר שחקני אורוגוואי התעמתו עם אוהדי קולומביה לאחר ההפסד בחצי הגמר, לאחר שעלו ליציע כדי להגן על משפחותיהם. התאחדות הכדורגל של אורוגוואי אמרה שלא היו אמצעי אבטחה מספיקים במשחק בשארלוט, שם אוהדים קולומביאנים ואורוגוואי לא היו מופרדים.

בנוסף, הקהל לא הגיע. רוב הכרטיסים למשחקים בשלבי הנוקאאוט נמכרו, אבל הקהל מילא פחות ב-50% מהמקומות מ-32 המשחקים לאורך הטורניר. זה היה בין השאר בגלל מחירי הכרטיסים. העלות הממוצעת הוערכה בכ-200 דולר אם כי כרטיסים למשחקים מסוימים היו יקרים בהרבה באתרי מכירה בארה"ב.

לואיס סוארס, נבחרת אורוגוואי, מתעמת עם שחקני נבחרת קולומביה
מהומת אלוהים בסיום. סוארס מתעמת עם שחקני קולומביה | אימג'בנק GettyImages, Jared C. Tilto

השיא היה בגמר

אבל למה שקרה בגמר, אף אחד לא ציפה. זה התחיל כאשר מאמן קולומביה, נסטור לורנצו, התלונן על הפארסה של שאקירה, כאשר עבור הופעה של כוכבת הפופ הקולומביאנית במחצית, ההפסקה נמשכה 25 דקות במקום 15.

קונמבול פרסמה הודעה לפיה רק ​​מחזיקי כרטיסים יורשו להיכנס לאזור האצטדיון לפני הפתיחה – אבל כשהתקרבה שעת הפתיחה המתוכננת, דובר האצטדיון הודיע כי אלפי אוהדים ללא כרטיס "ניסו להיכנס בכוח לאצטדיון", שיש לו קיבולת של 65,000 מקומות.

בצילומים נראו אוהדים פורצים את שערי האצטדיון, מטפסים על חומות ועל גדרות, ואפילו נכנסים לאצטדיון דרך תעלות אוורור. בהודעת אצטדיון הוסבר מאוחר יותר כי כשהשערים "נסגרו ונפתחו מחדש אסטרטגית", חלק מהאוהדים "המשיכו לעסוק בהתנהגות בלתי חוקית – מאבק בשוטרים, שבירת גדרות ומחסומים והשחתת האצטדיון, תוך גרימת נזק משמעותי לרכוש".

עם הזמן נהיה צפוף ולחוץ מחוץ לאצטדיון, עם אוהדים שחיכו בחום של 31 מעלות, והתקבלה החלטה משותפת – לתקופה קצרה – לאפשר לאוהדים להיכנס ללא סריקת כרטיסים "כדי למנוע דריסה ופציעה חמורה בהיקף גדול". לאחר מכן, "השערים נסגרו לאחר שהוקל האיום של פגיעה באוהדים", הוסיפה ההצהרה.

במקביל משפחות השחקנים היו מעורבות בכאוס, ומאמן ארגנטינה סקאלוני אמר לאחר מכן: "היינו צריכים להתחיל משחק בלי לדעת איפה בני המשפחה שלנו. זה היה מאוד מוזר". המשחק יצא לדרך באיחור של יותר משעה. עם תוספת הזמן, ביחד עם מופע המחצית, המשחק שאמור היה להתחיל ב-20:00 נגמר הרבה אחרי 12 בלילה.

בעלי כרטיסים נותרו בחוץ

יותר מדי דברים מדאיגים קרו. שמונה מהאצטדיונים מהקופה אמריקה ישמשו גם למשחקי מונדיאל 2026. הם כוללים את אצטדיון הארד רוק, שאמור לארח שבעה משחקים, כולל רבע גמר והמשחק על המקום השלישי. האם הוא ראוי, ויכול לעמוד בלחץ?

בהצהרה של האצטדיון נאמר כי המקום יעבוד עם רשויות אכיפת החוק כדי לזהות את האחראים להפרעות ולבדוק את התהליכים הקיימים "כדי להבטיח שאירוע כזה לא יקרה שוב". על מנהלי האצטדיון, מספר השוטרים, הסדרנים ואנשי הביטחון במקום היה יותר מכפול מזה של אירועי ספורט רגילים.

"אנו מבינים שיש מחזיקי כרטיסים מאוכזבים שלא הצליחו להיכנס לאצטדיון לאחר סגירת המתחם, ואנו נעבוד בשיתוף עם קונמבול כדי לטפל בחששות הללו ובפגיעה הזו", נכתב בהודעה, "בסופו של דבר, אין דבר חשוב יותר מהבריאות והבטיחות של כל האורחים והצוות, וזה תמיד יישאר בראש סדר העדיפויות שלנו".

בעוד שקונמבול אחראית לקופה אמריקה, הגביע העולמי מאורגן על ידי פיפ"א, כך שראשי הכדורגל של צפון אמריקה (ISC) "בטוחים" שהטורניר 2026 יקבל את פני האוהדים "בבטחה ובצורה נאותה". פיפ"א, ואוהדי הכדורגל, עוקבים אחר ההתפתחויות בחשש.

אוהד מדמם לצד שוטר, לפני גמר קופה אמריקה 2024
| רויטרס

רגע של שפל התגלה רק בלילה שאחרי: נשיא התאחדות הכדורגל של קולומביה, רמון ג'סורון, ובנו רמון ג'מיל ג'סורון נעצרו – ומואשמים בשלוש עבירות פליליות של פגיעה בפקיד רשמי לאחר שנעצרו על ידי משטרת מיאמי באצטדיון הארד רוק לאחר גמר הקופה.

השניים הובאו למעצר ב-4:00 בבוקר ביום שני, לפי רישומי הכלא. האב, 71, והבן, 43, מואשמים כי תקפו מספר מאבטחים באחת המנהרות של האצטדיון המשמשות לתקשורת, בזמן שניסו להגיע למגרש, על פי דו"ח המעצר. בסך הכל היו 27 מעצרים ו-55 אוהדים שהורחקו.

הדו"ח המשטרתי כי העימות עם השניים הפך להיות אלים ברגע שקצין הביטחון ביקש מהגברים לצעוד אחורה והניח את כף ידו על רמון ג'מיל כדי "להוביל אותו לאחור". לדברי השוטר, הצמד "התעצבן" במהירות. יש לציין שבנוסף להיותו נשיא התאחדות הכדורגל של קולומביה, בן ה-71 מכהן גם במועצת פיפ"א.

יש לציין שעל פי התמונות, נגרם נזק משמעותי לאצטדיון אחרי ההתפרעויות. סרטון ותמונות שפורסמו ברשתות החברתיות הראו מדרגות נעות בתוך האצטדיון כשהן הרובות לחלוטין, עם נעליים, פחיות סודה, משקפי קריאה וחפצי לבוש שהושארו מאחור.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי