שברו את השוק: הקבוצות המצטיינות של חלון ההעברות

ארתורו וידאל
ארתורו וידאל | אינטר

ורטונחן ואוטמנדי יעמידו מרכז הגנה מסקרן בליסבון, בייל יצטרך לסתום פיות רבים בפרמיירליג, חאמס רודריגס שוב מצית את הדמיון תחת אנצ'לוטי, צ'לסי חזרה לאופנה וההגמוניה של יובנטוס בסכנה: רום טל דן סוגר חלון

(גודל טקסט)

מגפת הקורונה שינתה לחלוטין את לוח השנה של הכדורגל – שנראה עד התפרצות הנגיף כבלתי ניתן להזזה – אך ללא ספק התפנית הגדולה ביותר הייתה בשוק העברות. הדבר נבע משתי סיבות עיקריות: הראשונה והמובנת מאליה היא הפגיעה בהכנסות של כל המועדונים, שלא מעוניינים למכור את השחקנים שלהם במחיר זול יותר מאשר נרכשו וכך גם הם למעשה לא יכולים להחתים שחקני רכש חדשים.

בנוסף לכך, הכלכלה בכדורגל העולמי מונעת ממגמה של פירמידה הפוכה. זאת אומרת שהקבוצות הגדולות הן אלו שקובעות את החוקים ומאפשרות לאחרות להתקיים רק לאחר שהן קונות בעשרות מיליונים את השחקנים שלהן. בשל אותם שינויים בלוח הזמנים, העונה האירופית הסתיימה מאוחר הרבה יותר מהליגות המקומיות ולכן למועדוני הפאר לקח זמן רב באופן יחסי להתחזק.

עם כל זאת, גם בחלון הנוכחי שהסתיים אתמול (שני), נרשמו מספר לא מבוטל של עסקאות מרשימות, שיאי מועדונים, החתמות מפתיעות וגם כאלו שניצלו את המשבר לטובתן והצליחו לצרף שחקנים איכותיים במחיר מציאה. היום נתייחס לחמש הקבוצות שפעלו בצורה הטובה ביותר בשוק העברות.

גארת' בייל, סרחיו רגילון
גארת' בייל, סרחיו רגילון | Tottenham Hotspur FC via Getty Images

מקום 5 – בנפיקה

הצטרפו: יאן ורטונחן, אברטון, דרווין נונייס, פדריניו, לוקה ואלדשמידט, ניקולאס אוטמנדי, ז'אן-קלר טודיבו, ג'ילברטו והייטון לייטה (98.5 מיליון יורו).

עזבו: רובן דיאש, קרלוס ויניסיוס, כריסטיאן לימה, פלורנטינו לואיס, איבן זלובין, ג'ונדר קאדיס, יוני גונסאלס, אנדריאה ז'יבקוביץ' וברונו וארלה (76.4 מיליון יורו).

לפני שנדבר על הרכש, צריך להדגיש כבר עכשיו שניתן להגדיר את העונה הנוכחית של בנפיקה כמאכזבת במיוחד. אחרי שלוש עונות ללא העפלה לשמינית גמר ליגת האלופות, הקבוצה מבירת פורטוגל (הידועה כמוכרת שחקנים ממולחת) עשתה את מסע הרכש הגדול בתולדותיה והחזירה מפלמנגו הברזילאית את המאמן ז'ורז'ה ז'סוס כדי לשוב לקדמת הבמה של הכדורגל האירופי. אלא שדווקא בעונה הזאת היא לא תשחק בשלב הבתים לראשונה מאז עונת 2009/10, בגלל הפסד מפתיע לפאוק בסיבוב המוקדמות השלישי.

אבל יש גם סיבה לאופטימיות. הפורטוגלים צירפו שחקנים מעניינים במיוחד כמו ואלדשמידט ואברטון המשתייכים לסגל הבוגר של נבחרות גרמניה וברזיל בהתאמה, מספר פרוספקטים צעירים שצפויים להניב רווח עתידי וכמובן שחקני ההגנה המנוסים ורטונחן ואוטמנדי. המטרה העיקרית של בנפיקה נותרה כעת החזרת תואר האליפות מפורטו – ועם סגל כזה גם אפשר לחלום על זכייה בליגה האירופית.

ניקולס אוטמנדי
אוטמנדי. שת"פ מעניין עם ורטונחן | Gualter Fatia/Getty Images

מקום 4 – טוטנהאם

הצטרפו: גארת' בייל, סרחיו רגילון, ג'ובאני לו צ'לסו, מאט דוהרטי, פייר הויביירג, קרלוס ויניסיוס וג'ו הארט (98.4 מיליון יורו).

עזבו: קייל ווקר-פיטרס, יאן ורטונחן, אוליבר סקיפ, חואן פויט, ריאן ססניון ומישל וורם (13.3 מיליון יורו).

נכון, כדי להיאבק על תואר ואפילו על מקום בליגת האלופות ז'וזה מוריניו היה זקוק לרכש טוב יותר, ועדיין השחקנים שהגיעו העונה ללונדון (כולל השארתו של ג'ובאני לו צ'לסו) עשויים להתברר כבינגו גדול של 'המיוחד'.

הויביירג הגיע מסאות'המפטון על מנת להשלים את הארי ווינקס דרך קשיחות במרכז השדה. הדני אמנם לא כובש יותר מדי, אך בעונה האחרונה הוא היה בין עשרת המתקלים המצטיינים בליגה מעמדת הקישור, ניצב בטופ 15 בליגה במאבקי אוויר וכיאה לתוצר מחלקת הנוער של באיירן מינכן, גם במסירות למשחק.

הויביירג. הגיע זמנו לפרוץ? | Alex Livesey/Getty Images

המגנים דוהרטי ורגיליון הגיעו על מנת לגוון את משחק ההתקפה של ספרס. האירי בן ה-31 שהגיע מוולבס ומוצב בצד ימין, סיים אשתקד רק אחרי טרנט אלכסנדר ארנולד מבין שחקני ההגנה בבעיטות לכיוון השער ונותר שני לווירג'יל ואן דייק בשערים. הספרדי שנרכש מריאל מדריד לאחר עונת השאלה מוצלחת בסביליה, נמצא בטופ 5 בכל הפרמטרים ההתקפיים של שחקני ההגנה בלה ליגה.

ברור לכולם שההשפעה הגדולה ביותר לגבי ההצלחה ברכש של טוטנהאם, תלויה בהשתלבותו של גארת' בייל. הוולשי בן ה-31 שעזב את הלונדונים לריאל מדריד לפני כשבע שנים על תקן השחקן היקר בהיסטוריה,  כבר מספר שנים לא אותו שחקן שהיה. הדעות לגביו עדיין שנויות במחלוקת האם מדובר בשחקן שאיבד את יכולותיו או בסך הכל רק את החשק לשחק. העונה הזאת תהיה מבחן גדול עבור בייל ומוריניו כשבסיומה תהיה תשובה חד משמעית לשאלה אם מקומם עדיין בצמרת האירופית. 

גארת' בייל, סרחיו רגילון
בייל ורגילון. הכוכבים החדשים של מוריניו | Tottenham Hotspur FC via Getty Images

מקום 3 – אברטון

הצטרפו: חאמס רודריגס, אלאן, בן גודפרי, עבדולאייה דוקורה  רובין אולסן ונילס נקונקו (74.9 מיליון יורו).

עזבו:  מורגן שניידרלין, קירן דאוול, מארטן סטקלנבורג, לוק גרבוט, מויזה קן, סנדרו רמירס, עומאר ניאסה וקוקו מרטינה (4.4 מיליון יורו).

בפעם האחרונה שאברטון ניצחה את ארבעת משחקי הליגה הראשונים שלה בליגה האנגלית, היא סיימה את העונה עם תואר האליפות, אי שם ב-1970. אף אחד לא מאמין בשלב זה שהדבר אפשרי, אבל ישנה תחושה שהשנה נבנה משהו חדש בגודיסון פארק וזה לא רק בזכות מאמן העל קרלו אנצ'לוטי.

בשנים האחרונות בזבזו באברטון פי שניים ואפילו פי שלושה מאשר בקיץ הנוכחי, ונראה כי כעת סוף סוף הגיעו השחקנים הנכונים ובראשם כמובן חאמס רודוריגס שהגיע מריאל מדריד ללא תמורה ועשוי להתברר כאחד השחקנים הטובים בליגה. עבדולאייה דוקורה ואלאן השתלבו במהרה בחוליית הקישור וזה עוד מבלי לדבר על הבלם המוכשר מנוריץ' בן גודפרי, אשר חתם לקראת תום החלון. אחרי זמן רב מדי, דיבור על הטופ 4 כלל לא נראה מופרך.

חאמס רודריגס התאחד עם אנצ'לוטי וכבר מצית את הדימיון | Tony McArdle/Everton FC via Getty Images

מקום 2 – צ'לסי

הצטרפו: קאי האברץ, טימו ורנר, בן צ'ילוול, חאקים זייך, אדוארד מנדי, טיאגו סילבה ומלאנג סאר (247.2 מיליון יורו).

עזבו: אלברו מוראטה, מריו פאשליץ', ניית'ן, טימו בקאיוקו, דנילו פאנטיץ', פדרו, וויליאן, לואיס בקר, דוידה זפאקוסטה, רובן לופטוס צ'יק, ג'יימי קאמינג, ג'מאל בלקמן, אית'ן אמפאדו, קנדי, רוס בארקלי, מישי באטשואי, מאט מיאזגה (76 מיליון יורו).

כמו באמצע שנות האלפיים – לא הייתה אף קבוצה שהוציאה יותר כסף מצ'לסי בחלון הנוכחי. רק כדי לסבר את האוזן, מנצ'סטר סיטי שנמצאת במקום השני בטבלת הרכישות נמצאת במרחק של למעלה מ-80 מיליון פאונד מהבלוז. ועדיין, לא ברור לאן צ'לסי מכוונת העונה – כי כלל לא בטוח שהסגל החדש שלה יקרב אותה למאבק על האליפות וגם ההצלחה בליגת האלופות בספק.

הבנייה של צ'לסי החדשה לא בהכרח אמורה לגרום לשינוי משמעותי בתוך עונה וייתכן שמקום בטופ 4 ישמח את רומן אברמוביץ'. מנדי, זייך, ורנר והאברץ, שחקן הרכש היקר בתולדות המועדון, עדיין חסרי ניסיון בפרמיירליג וסביר להניח שייקח להם זמן להסתגל לאינטנסיביות בממלכה, אך הפוטנציאל בהחלט קיים ויחד עם הכישרונות המקומיים אין כל סיבה שבשנים הבאות הבלוז לא יהיו חלק במאבק על האליפות יחד עם ליברפול ומנצ'סטר סיטי. השאלה היחידה היא כמה זמן פרנק למפארד יישאר בתפקיד. 

קאי האברץ, טימו ורנר
האברץ לצד ורנר. הפוטנציאל קיים | RICHARD HEATHCOTE/POOL/AFP via Getty Images

מקום 1 – אינטר

הצטרפו: אשרף חכימי, ניקולו בארלה, סטפנו סנסי, אנדראה פינמונטי, דריאן מאלס, אלכסנדר קולארוב, אלכסיס סאנצ'ס, ארתורו וידאל, ומתאו דרמיאן (97 מיליון יורו).

עזבו: מאורו איקרדי, יאן קראמו, דלברט, אנדראה פלאצי, ולנטינו לצארו, פליס ד'אמיקו, מתאו רובר, בורחה ואלרו, דייגו גודין, סבסטיאנו אספוזיטו, אנטוניו קנדרבה וקוואדוו אסמואה (87.3 מיליון יורו).

אינטר של השנה נבנתה בצלמו ובדמותו של אנטוניו קונטה, מתוך אמונה שאפשר סוף סוף להחזיר את האליפות למילאנו לאחר למעלה מעשור. בתום ההפסד בגמר הליגה האירופית החלו הדיווחים על עזיבתו של קונטה והגעתו של מסימיליאנו אלגרי, אך בהנהלת הנראזורי החליטו להשאיר את המאמן מתוך אמונה שהוא הבנאדם הנכון להתחרות מול הגברת הזקנה והפעם הוא קיבל את כל מה שהוא צריך.

מלבד השארתם של סנסי, בארלה וסאנצ'ס, הגיע לאינטר מגן תוקף מהטופ העולמי בדמותו של אשרף חכימי שנרכש מריאל מדריד. גם אלכסנדר קולארוב, שיכול לשחק במרכז ההגנה ובצד שמאל, הצטרף ויחד השניים אמורים להוסיף ניסיון ולסייע במצבים הנייחים וכן ארתורו וידאל, שפרח תחת קונטה ביובנטוס וחזר לארץ המגף כדי להשלים את שלישיית הקישור הכי טובה בליגה.

חכימי. ימנע מיובנטוס אליפות עשירית ברציפות? | Claudio Villa – Inter/Inter via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי