החזק שורד: דרווין נונייס לוהט בבנפיקה ומשגע את ענקיות אירופה

שחקן בנפיקה ליסבון רפא סילבה עם דרווין נונייס | אימג'בנק GettyImages, David Ramos

אחרי ההצגה מול ברצלונה, הנשרים משוכנעים - זו תהיה עונת הפריצה של החלוץ האורוגוואי שמוגדר כיורשם של סוארס וקבאני, ונמצא על הכוונת של קבוצות פאר רבות ברחבי היבשת. היכרות עם השחקן המלהיב שעשוי לספק את אחת העסקאות הגדולות של הקיץ הבא

(גודל טקסט)

ביום ראשון תארח ליברפול את מנצ'סטר סיטי במשחק צמרת חשוב בפרמיירליג, אבל קרב אחר בין השתיים כבר מתנהל מתחת לפני השטח. האדומים שלחו באמצע השבוע סקאוטים לאיצטדיון האור כדי לעקוב מקרוב אחרי דרווין נונייס, וראו את הכוכב האורוגוואי בן ה-22 של בנפיקה כובש צמד ומשגע ללא הפסקה את ההגנה הרעועה של ברצלונה בדרך לניצחון 0:3. התכולים לא מתכוונים להישאר מאחור במאבק, ואחרי המשחק פירסם העיתון "מנצ'סטר איבנינג ניוז" את הכותרת: "החיפושים של פפ גווארדיולה אחרי החלוץ צפויים להסתיים, כי התגלה המועמד המושלם".

טוב, השתיים אינן המועמדות היחידות, כמובן, והסאגה הזו לא התחילה השבוע. במשך חודשים מוזכר שמו של נונייס כמועמד לשורה ארוכה של מועדוני פאר – ריאל מדריד, באיירן מינכן, יובנטוס, נאפולי, רומא. בעצם, קל יותר להכין רשימה של קבוצות שלא הביעו בו עניין. גם ברצלונה עצמה חשקה מאוד בנונייס כבר לפני שנה, כאשר הנשיא דאז ז'וספ מריה ברתומאו עדיין חשב שאפשר לבזבז המון כסף למרות החובות העצומים. מאמן בנפיקה ז'ורז'ה ז'סוס הגיב אז בביטול. הוא היה מוכן מראש לקרב שיתנהל סביב חניכו המוכשר, והערכתו כלפיו לא יודעת גבול.

דרווין נונייס שחקן בנפיקה
ז'סוס ידע על מי להמר. נונייס מול ברצלונה, השבוע | אימג'בנק GettyImages

"ישבור את השיא של ז'ואאו פליקס"

למעשה, בנפיקה עצמה שברה את שיא ההעברות שלה כאשר החתימה את האורוגוואי מאלמריה תמורת 25 מיליון יורו בספטמבר 2020, אחרי עונה אחת בלבד בליגה השנייה בספרד. וכאשר הקדנציה שלו בליסבון התחילה ברגל ימין עם רצף של כיבושים ובישולים, לא היסס ז'סוס להצהיר כי הנשרים אף ימכרו אותו תמורת סכום שיא. זה לא דבר של מה בכך כאשר השיא המדובר עומד על 126 מיליון יורו שהוציאה אתלטיקו מדריד על ז'ואאו פליקס.

"עשינו את העסקה הנכונה עם דרווין. הוא עדיין נער, ויש המון דברים שהוא צריך ללמוד בכדורגל. הוא ילמד אותם אצלי בבנפיקה, והבסיס שלו פנטסטי. יש לו יכולת קבלת החלטות, סיומת טובה, מהירות. הוא יהיה שחקן ברמה העולמית הגבוהה ביותר, ולצערי אני עלול להיפרד ממנו, אבל הוא יהיה מכירת השיא שלנו אחרי שהמגיפה תסתיים", קבע המאמן הוותיק בשלהי 2020.

התגבר על פציעות קשות

באותם ימים, היה נונייס הבאנקר של הנשרים, אבל בסיבוב השני כושרו ירד, הוא איבד את המקום בהרכב ושולב בעיקר כמחליף, ובתקשורת החלו להביע ספקות לגבי יציבותו. הסקפטיות התבררה כלא מוצדקת כאשר התגלתה הסיבה האמיתית לנסיגה של האורוגוואי – הוא סבל מפציעה מתמשכת בברכו, ועבר במאי ניתוח כדי להחלים בשקט תעשייתי במהלך הקיץ. בשל כך החמיץ הסקורר את קופה אמריקה, אבל לתחילת העונה הנוכחית הוא הגיע בריא, רעב ורענן. צמד מול סנטה קלרה, צמד מול בואבישטה, עכשיו גם צמד לרשת ברצלונה – בליסבון מרגישים שזו הולכת להיות הפריצה הגדולה של הנכס היקר שלהם.

הקונים הפוטנציאליים צפויים לבדוק בבוא היום את ברכיו של נונייס היטב, כי הניתוח הקיץ ממש לא היה הראשון. למעשה, כל הקריירה שלו עמדה בסכנה כאשר הוא קרע את הרצועות בגיל 16 ונדרש לתהליך החלמה מתיש שארך יותר משנה. תחזיות הרופאים לא תמיד היו אופטימיות, והנער לא היה רחוק מלהרים ידיים, אך הוא ידע שני דברים מרכזיים – הכדורגל הוא הסיכוי היחיד שלו להצליח בחיים, והמשפחה שלו הקריבה המון על מנת שיהיה מסוגל לנסות להפוך את התחביב למקצוע. זה נכון במיוחד לגבי אחיו הגדול, ג'וניור, אשר ויתר על האפשרות לפתח קריירה בעצמו.

אחיו ויתר על הקריירה למענו

נונייס נולד לזוג עני במיוחד בארטיגס, עיר קטנה ונידחת על הגבול עם ברזיל, אשר עוברת הצפות באופן קבוע בעונת הגשמים. אביו ביצע עבודות מזדמנות בבניין, אימו הייתה עקרת בית שיצאה בכל יום לאסוף בקבוקים ריקים ברחובות על מנת להשלים הכנסה. דרווין עצמו הלך לא פעם לישון רעב. "זו הייתה ילדות קשה, אבל כך גם לומדים להתחלק", הוא סיפר בדיעבד. לכן, כאשר מגלה הכישרונות של פניארול הגדולה גילה אותו כמעט במקרה בגיל 14, לא היה גבול לשמחתו – גם אם המעבר למונטבידאו לא היה פשוט, ודרווין אפילו ברח הביתה לפני שהתגבר על הגעגועים וחזר.

האח ג'וניור (כן, אולי זה לא השם האידיאלי לאח בכור) כבר היה אז בפניארול, ושיחק בקבוצות המילואים, והשניים תמכו זה בזה. אלא שאז חלה האב, והבנים היו חייבים לחזור לארטיגס על מנת לסייע בפרנסה. ג'וניור הכריז שהוא ישוב לבדו. "אתה חייב להישאר כאן כי אתה יותר מוכשר ממני", הוא הודיע לדרווין, והמילים האלה ליוו את נונייס כאשר הרצועות הקרועות בברכו עברו שיקום מייגע. הוא הפתיע את עצמו וגילה שאופיו חזק ממה שתיאר. המחשבות על פרישה פינו את מקומן לנחישות לחזור למגרשים, גם למען האח.

שחקן נבחרת אורוגוואי אדינסון קבאני
נמצא היורש שלו. קבאני במדי נבחרת אורוגוואי | רויטרס

"ניצוצות של קבאני"

הדחף לשחק היה כה חזק שנונייס אפילו הסתיר את העובדה שברכו עדיין כאבה, כאשר המאמן לאונרדו ראמוס הודיע לו על הכללתו בסגל למשחק ליגה מול ריבר פלייט. זו הייתה טעות מובנת מבחינת בחור בן 18, אבל 27 הדקות שבילה על הדשא בבכורה בליגה הראשונה בנובמבר 2017 עלו לו ביוקר – והוא נזקק לניתוח נוסף בברך. רק ביוני 2018, הוא החלים באופן סופי, והתחיל לעשות את הצעדים הראשונים ולהלהיב את האוהדים והעיתונאים. "יש לו ניצוצות של אדינסון קבאני", אמר המאמן דייגו לופס, וזו הייתה מחמאה עצומה, במיוחד כי נונייס מעריץ את אל מטאדור.

ואולי הוא נאלץ להמתין מספר חודשים לשער בכורה, אבל את הפוטנציאל אפשר היה לראות ממרחקים. לכן מיהרה אלמריה לרכוש אותו בקיץ 2019 כבר אחרי השלושער הראשון בחייו תמורת 5 מיליון יורו, כי היא האמינה שזו תהיה עסקה משתלמת. בזכות המענק החתימה, קנה החלוץ בית להוריו, סידר להם את החיים, ולא היה מאושר ממנו. הוא הגיע לספרד עם מוטיבציה אדירה, הרשית בהופעת הבכורה ולא הסתכל לאחור. את העונה בליגה הגנתית מאוד הוא סיים עם 16 כיבושים, וגם הציפיות האופטימיות ביותר של אלמריה התבררו כזהירות מדי כאשר המשא ומתן עם בנפיקה הסתיים בצורה כה מרשימה. מעולם לא שילמה אף קבוצה 25 מיליון יורו תמורת שחקן מהליגה הספרדית השנייה.

שחקן מנצ'סטר סיטי סרחיו אגוארו
האנגליות כבר מחכות לאגוארו החדש | רויטרס

הדבר הבא בנבחרת?

וכך, אחרי הפתיחה הלוהטת לקדנציה בבנפיקה, מצא את עצמו נונייס משתף פעולה עם קבאני ולואיס סוארס בנבחרת, ואפילו מבקיע ביחד איתם ב-0:3 הגדול בקולומביה במוקדמות המונדיאל לפני שנה. בתקשורת האורוגוואית מגדירים אותו כיורש הטבעי של הצמד המיתולוגי, גם אם יש תחרות לא מובטלת על התואר – די להזכיר את מקסי גומס החסון מוולנסיה. כעת, כאשר העונה השנייה בבנפיקה נפתחה באקורדים מרגשים עוד יותר, מעמדו רק הולך ומתחזק. עם חיוך רחב על הפנים, נונייס נראה דרכו לכבוש את העולם, וכל המועדונים הגדולים לוטשים לעברו את העיניים.

מובן שמוקדם מדי לקפוץ למסקנות נחרצות. ז'ורז'ה ז'סוס הגזים לא פעם בהערכת שחקנים, הרקורד הבריאותי יכול היה להיות טוב יותר – ופציעות חוזרות עלולות להרוס את התנופה, וחשוב גם לראות כיצד יתמודד נונייס עם ההמולה הגדולה סביבו. לצד ההסתייגויות, הפוטנציאל ברור – מדובר בחלוץ פיזי, נייד מאוד, בעל שליטה מצוינת בכדור, בעיטה עוצמתית ומשחק ראש משובח, וגם ראיית משחק וחוסר אנוכיות שמאפשרים לו לסדר מצבי הבקעה לחבריו. בליברפול ישמחו לקבל חלוץ אורוגוואי שיזכיר את סוארס, סיטי עשויה לראות בו קון אגוארו חדש.

ויש לו גם שם מחייב – דרווין. החזקים שורדים בכדורגל, ובינתיים נונייס שרד את כל המכשולים בדרך לפסגה. היכונו לעידן הדרוויניזם, ולכל משחקי המילים שיבואו איתו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק