השלם מתוך השברים: סיפור הפריחה של זניט

דזיובה והולק. ישלימו 6 מ-6?
דזיובה והולק. ישלימו 6 מ-6? | צילום: Gettyimages

הרוסים החלו מסע אירופאי מושלם בהתפרקות חברתית ועלולים לקרוס שוב בקרוב

(גודל טקסט)

בעונת 2013/14 זניט סנט פטרסבורג רשמה שיא מיוחד במינו: הקבוצה הרוסית העפילה לשמינית גמר ליגת האלופות כשהיא צוברת רק שש נקודות בשלב הבתים, מנצחת רק משחק אחד ובין השאר חוטפת תבוסה כואבת 4:1 מאוסטריה וינה החלשה. העונה התכולים-לבנים בדרך לשיא אחר. קבוצתו של אנדרה וילאש בואש יצאה למשחק אחרון בסיבוב בגנט כשהיא מקווה לסיים עם שישה ניצחונות – מאזן מושלם שהושג רק שש פעמים ב-23 עונות של ליגת האלופות. אז מה השתנה במועדון בשנתיים האחרונות וגרם לשינוי כה משמעותי בהופעותיה באירופה?

 

נחזור לקיץ 2012, בו זניט, אז עם לוצ'יאנו ספאלטי על הקווים, הטילה פצצה בכדורגל האירופאי ורכשה ביום האחרון של חלון ההעברות את הולק הברזילאי מפורטו ואת אקסל ויטסל הבלגי מבנפיקה תמורת סכום אסטרונומי של 100 מיליון יורו.

 

 

 

אחרי שתי אליפויות מקומיות רצופות והעפלה לשמינית גמר הצ'מפיונס ב-2011/12 הנהלת זניט, ובראשה מנכ"ל "גזפרום" אלכסיי מילר, הרגישה שהסגל, שהיה מורכב לרוב משחקני נבחרת רוסיה, הגיע לסף מיצוי הפוטנציאל שלו. ויטסל והולק הגיעו והיה נראה שזניט מוכנה לעשות את הצד הבא בדרך להפוך לכוח משמעותי באירופה. אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

 

הולק. היה אמור להוביל לשלב הבא (gettyimages)           

 

משכורות מנופחות של שני שחקני הרכש גרמו לבלאגן בחדר ההלבשה. איגוד דניסוב, כוכב הבית שהבקיע את שער הניצחון בגמר גביע אופ''א ב-2008, נפגע מהיחס המועדף לו זכו הליגיונרים וביקש מההנהלה לשדרג את שכרו. גם החלוץ אלכסנדר קרז'אקוב, מלך השערים של רוסיה בכל הזמנים, הצטרף למחאה. ספאלטי הגיב בהשעייתם של השניים, אבל הנזק כבר נעשה. האימפריה ששלטה בליגה הרוסית איבדה את האליפות לצסק''א מוסקבה ולא הצליחה לעבור שלב מבית שכלל את מילאן, מלאגה ואנדרלכט.

 

למרות החזרתם של דניסוב וקרז'אקוב לסגל במהלך העונה, בקיץ 2013 הוחלט להיפרד מהקשר והוא נמכר לאנז'י מחצ'קאלה, שחוותה אז את ימי הזוהר שלה עם חוס הידינק כמאמן ועם וויליאן וסמואל אטו על כר הדשא. קרז'אקוב נשאר במועדון, אבל היחסים המתוחים בין ספאלטי לשחקנים הרוסים נתנו את אותותיהם. המשבר החריף במהלך טורניר החורף שנערך באיצטדיון המושבה בפתח תקוה (כמובן שאי אפשר בלי הקשר הישראלי) בפברואר 2014, בו השתתפו זניט ומועדוני פאר רוסיים ואוקראיניים נוספים. המאמן האיטלקי זרק מהקבוצה את רומן שירוקוב אחרי שהקשר לא אהב את החילוף שלו במשחק ההכנה האחרון לקראת שמינית גמר האלופות נגד דורטמונד.

 

אחרי הפסד לדורטמונד במשחק הראשון ותיקו ביתי בליגה נגד טומסק מהתחתית, הוחלט במועדון על שינוי בעמדת המאמן. ספאלטי עזב ובמקומו הגיע אנדרה וילאש בואש. הפורטוגלי כמעט הצליח לעשות את הבלתי ייאמן, אבל הפסד ביתי במחזור הלפני-אחרון לדינמו מוסקבה מנע מזניט אליפות וצסק''א חגגה תואר שני ברציפות.

 

וילאש בואש. פספס אליפות (gettyimages)

 

עונת 2014/15 בליגה הרוסית הייתה של זניט. צירופם של אסקיאל גראיי וחאבי גארסיה הניב פירות והתכולים-לבנים הבטיחו את האליפות שני מחזורים לסיום העונה. למרות שלא צלחה את שלב הבתים באלופות, זניט הגיע לרבע גמר הליגה האירופית ונכנעה רק לזוכה סביליה. המאמן הצליח לייצב את חוליית ההגנה הבעייתית וגם דאג לעשות סדר בחדר ההלבשה, כשהדיח מהסגל את אותו קרז'אקוב והחליט לא להאריך את חוזהו של אנדריי ארשאבין, שחזר למועדון אחרי ארבע שנים בארסנל.

 

קיץ לא פשוט עבר על זניט ב-2015. המועדון נענש על ידי אופ''א על אי עמידה בתנאי הפייר-פליי הפיננסי ועל הקבוצה נאסר לרכוש שחקנים. יחד עם שינוי ב"חוק הרוסי" (חמישה שחקנים מקומיים על המגרש בו זמנית במקום ארבעה בעונה הקודמת), שנכנס לתוקפו שבוע בלבד לפני תחילת הליגה, זניט לא הצליחה לבצע רכש מאסיבי. ההחתמות היחידות של אלופת רוסיה היו החלוץ ארטיום דזיובה והקשר ארתור יוסופוב, שהצטרפו בהעברות חופשיות. הנפגע העיקרי היה סלומון רונדון. החלוץ מוונצואלה הספיק לעזוב לווסט ברומיץ' האנגלית בסוף אוגוסט אחרי שמסבך הליגיונרים ראה את פתיחת העונה של זניט מהספסל.

 

שינוי בחוקי הגרלת שלב הבתים בצ'מפיונס (האלופות של שמונה המדינות המובילות בדירוג אופ''א נקבעו כראשי בתים) סידר לזניט בית נוח עם ולנסיה, ליון וגנט. טקטיקת המתפרצות של וילאש בואש הוכיחה את עצמה. הולק, שלדבריו נמצא בכושר הטוב בקריירה, שאטוב המהיר והטכני ומלך שערי הקבוצה דזיובה, שכבר הרשית חמש פעמים במפעל, הובילו את המועדון לחמישה ניצחונות בחמישה משחקים. אפשר להתווכח על איכות הקבוצות שהוגרלו איתם באותו בית, אבל גם בעונה שעברה הרוסים קיבלו בית נוח יחסית (מונאקו, לברקוזן ובנפיקה) ולא הצליחו לעבור שלב.

 

שאטוב. מהיר וטכני (gettyimages)

 

דזיובה הוא הגורם העיקרי לשינוי שעברה זניט העונה. החלוץ, שלא הגיע עם ראשי ספרטק מוסקבה לסיכום על הארכת חוזה בעונה שעברה, עבר ליריבה השנואה מסנט פטרסבורג בשביל להוכיח שהוא שווה כל רובל שביקש מהאקסית. ההתחלה לא הייתה קלה עם שער בודד בשמונה משחקים, אבל אז הגיעה פגרת נבחרת והענק הרוסי (1.96 מ') כבש שער ניצחון במשחק קריטי נגד שבדיה ורביעיה לרשת ליכטנשטיין האומללה. מאז הוא נראה חלוץ אחר לגמרי – רעב על המגרש, שמח מחוצה לו והכי חשוב מבקיע הרבה שערים חשובים. במאזנו כבר שמונה כיבושים בליגה, שניים בגביע וכאמור חמישה באלופות.

 

הולק קיבל בדמות דזיובה חלוץ מטרה קלאסי שמושך אליו את הבלמים של הקבוצות היריבות, מוריד כדורים לגל השני של התקפה ומתרגם לשערים את ההגבהות המדודות של הברזילאי. ארבעה מתוך חמישה כיבושים שלו בצ'מפיונס הגיעו מבישולים של הברזילאי. גם שאטוב ודני הטכניים נהנים מהכושר המצוין של האיש הגדול וביחד הם מציגים חוליית התקפה אימתנית.

 

אבל לא הכול ורוד בסנט פטרסבורג. לפני חודשיים וילאש בואש הודיע בתקשורת שלא יאריך את חוזהו בזניט, שמסתיים בסוף העונה. הפורטוגלי לא התאקלם ברוסיה ואחרי כל מחזור ליגה אפשר לשמוע ממנו תלונות בלתי פוסקות על מנהלת הליגה, השופטים ואפילו אוהדי היריבות. למרות שיש בסיס לחלק מהדברים, רוב הצופים והתקשורת מתייחסים לאמירותיו כתירוץ לחוסר הצלחה בליגה.

 

דזיובה. חלוץ מטרה (gettyimages)

 

אחרי שמונה עשר מחזורי ליגה ולפני יציאה לפגרת חורף בת שלושה חודשים, זניט ממוקמת רק במקום השישי בליגה, שבע נקודות מתחת לפסגה. אחרי הצגות נגד ולנסיה וליון הגיעו הפסדים מביכים לסמארה וטרק גרוזני. הקבוצה שמשחקת כדורגל מרהיב באלופות לא מוצאת מספיק מוטיבציה בשביל לשחזר את אותה יכולת גם בזירה המקומית. ומאמן שבעצמו רוצה לעזוב את המועדון ואת המדינה הוא לא בדיוק מוטיבטור הנכון לשחקנים שחלקם, כמו אקסל ויטסל, גם לא רואים את עצמם ממשיכים עוד עונה.

 

אלכסיי מילר, האיש החזק בזניט, אמר פעם שהחלום שלו הוא לזכות עם המועדון בליגת האלופות. אולי קצת מוגזם, אבל גם זכיה בגביע אופ''א ב-2008 נחשבה בעיני רבים כבלתי נתפשת. הסלוגן של גזפרום, ענקית הגז שהקבוצה וחצי יבשת נמצאות בבעלותה, אומר: "חלומות מתגשמים". אולי זה העוסק בזכייה בצ'מפיונס עדיין רחוק, אבל ללא צל של ספק הבוס ימשיך לרדוף אחריו כל עוד הוא יכול.

 

בינתיים זניט צריכה להתרכז בחלום קטן אחר:  6 מ-6 בשלב הבתים. רק ברצלונה, ריאל מדריד (פעמיים), מילאן, פ.ס.ז' וגם ספרטק מוסקבה (1995/6), השנואה על כל אוהד זניט, צברו את מלוא הנקודות. להבדיל מהליגה הרוסית, השחקנים של וילאש בואש יעלו על כר הדשא בגנט חדורי מוטיבציה כדי להשיג את הניצחון היוקרתי, על אף שהמקום הראשון כבר הובטח. וגם אם המשך העונה במפעל יהיה פחות מוצלח, על ההישג הזה של התכולים-לבנים ידברו עוד שנים רבות. בטח כשלא רק היריבה השנואה תוכל להתרברב בו.     

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי