הגיע הזמן: ז'ונאס מממש את הפוטנציאל הגדול

ז'ונאס. זה שיר פריצה
ז'ונאס. זה שיר פריצה | צילום: Gettyimages

אחרי שכונה ה"חלוץ הגרוע בעולם", כוכב בנפיקה הפך לסחורה לוהטת

(גודל טקסט)

הוא סיפור סינדרלה אמיתי, די שונה מכדורגלנים ברזילאים רבים שמככבים באירופה. ז'ונאס הוא החלוץ הברזילאי הכי חם באירופה. יותר מניימאר, יותר מהולק, יותר מלואיז אדריאנו. חלוצה בן ה-31 של בנפיקה כבש 26 שערים בליגה אחד פחות מכריסטיאנו רונאלדו ועוד צמד באלופות. בגיל 31 הוא הגדרה למה שמכונה פריצה מאורחת.

 

החלוץ שכונה בברזיל "הגרוע בעולם" צוחק על כולם ממרומי טבלת הכיבושים ושער הניצחון שלו על זניט במשחק הראשון בשמינית גמר האלופות, המחיש זאת עוד יותר.

 

 

"החלוץ הגרוע בעולם"

השנה היא 2009. ז'ונאס שחקן של גרמיו הברזילאית ובמשחק גביע הליברטדורס נגד בויאקה צ'יקו הקולומביאנית רשם משחק מזעזע. שלושה שערים בטוחים הוא החמיץ מול שער ריק, החמצות שהפכו אותו לכוכב ויראלי ברשתות. הכותרת הראשית בעיתוני ברזיל התעקשה: "זה החלוץ הכי גרוע בעולם".

 

ז'ונאס זכה לגיבוי באותה עת מרונאלדו הברזילאי שציין: "אתה עוד תכבוש 30 שערים העונה". ואכן עונה לאחר מכן כבש 42 שערים בכל המסגרות.

 


ז'ונאס במדי גרמיו. סיפור בהמשכים (AFP)

 

אבל אולי יש הסבר לפריצה המאוחרת הזו. ז'ונאס כאמור לא כדורגלן ברזילאי טיפוסי שגדל בפאבלות ולא ממש ידע מגיל צעיר שיהיה כדורגלן. הוא נולד בסאו פאולו ברובע טאיובה הנחשב לעשיר יחסית. הוא הצעיר בין שלושה ילדים. כשנולד, ג'יימס אחיו הגדול היה בן שמונה ודייגו האח הקטן יותר בן חמש: "הוא היה תוספת מפתיעה למשפחה ודייגו אמר שהוא נועד לגדולות בגלל זה", העיד אחיו.

 

השלושה נהגו לשחק כדורגל בחצר הבית. "הרבה פעמים ז'ונאס היה בועט את הכדור לחצר של השכנים ואמא שלי נאלצה להביא את הכדור ולהתנצל".

 

ז'ונאס היה הבן המועדף, אבל לא רק כדורגל היה בראשו, אלא כל ספורט אפשרי. הוא היה שחיין מצטיין, שיחק פולו מים והכדורגל היה חלק נוסף. במקביל הוא אף למד רוקחות.

 


ז'ונאס במדי ולנסיה. לא כדורגלן טיפוסי (AFP)

 

כל אותו זמן עקב אחריו מגלה כישרונות של גווארני שקלט את כשרונו עוד בגיל 13, אבל הילד סירב להפוך למקצוען. הוא זכה בתחרות בה השתתפו 500 כדורגלנים וקיבל את הזכות להתאמן בגווארני שמרוחקת 300 קילומטרים ממקום מגוריו, אבל שהה שם רק כמה ימים וחזר הביתה, כי התגעגע לאוכל של אמא. דווקא הוריו אמרו לו: "יש לך כישרון ענק אתה יכול להגיע לנבחרת ברזיל" ובגיל 19 הצליחו לשכנע אותו. הוא החל להתאמן ברצינות בגיל 21.

 

ב-2005 הצטרף לגווארני ומשם עבר לסנטוס. ב-2007 חזר לגווארני, חתם על חוזה לארבע שנים ושוב נפצע כפי שקרה לו כבר בסנטוס. ב-2008 הגיעו חלוצים טובים לקבוצה והוא הושאל לפורטוגזה משם חזר לגווארני. החלוץ נחשב דווקא לשחקן עם נתונים של כדורגל אולמות. הוא חזק מאוד על שטח קטן ודריבליסט מוכשר ברחבה, סגנון שהתאים לכדורגל הברזילאי ולפריצה לאירופה לא ממש ציפו ממנו.

 

הסקורר הבא של הסלסאו?

מאז אותן החמצות עשה ז'ונאס כברת דרך מרשימה. התפנית התרחשה ב-2011 כאשר ולנסיה רכשה אותו תמורת 1.25 מיליון יורו לאחר שניצלה את דמי השחרור הנמוכים שלו.

 


ז'ונאס ברגע השיא. מהחלוץ הגרוע לסקורר מוביל (Gettyimages)

 

אצל העטלפים הוא עדיין כונה "החלוץ הכי גרוע בעולם" למרות שכבש 56 שערים ב-156 משחקים. מאזן לא רע. במקביל הוא שילם חובות של אביו שהסתבך בברזיל והוציא אותו מסכנה שייזרק לכלא וגמל לו על שדחף אותו לקריירה של כדורגלן.

 

שלא כמו רוב הכוכבים הוא עשה דרך הפוכה מספרד לפורטוגל. הוא הגיע בהעברה חופשית מוולנסיה בקיץ שעבר, אבל שוב המזל לא חייך אליו. הוא פספס את מועד ההעברות והחל לשחק רק בספטמבר אחרי שקיבל אישור מיוחד. במשחקו הראשון בבנפיקה כבש שלושער בניצחון בגביע על קובילאה 2:3. למרות שהחל לשחק רק במחזור השביעי הוא כבש אשתקד 25 שערים בליגה ופספס את תואר מלך השערים בשער אחד פחות מג'קסון מרטינס. המזל שוב בגד בו כשהשופט פסל לו שער חוקי לחלוטין במשחק הליגה האחרון נגד מארטימו.

 

ולמרות שהפך סקורר אדיר בפורטוגל עדיין קיימת עליו ביקורת. הטענה היא שהוא לא מופיע למשחקים הגדולים והראייה שלא כבש נגד פורטו או ספורטינג ליסבון. "הוא נשאר שחקן חשוב ויכול להיות שיעלה אותנו לרבע גמר האלופות. היתה לו עונה פנטסטית ומה עוד אני יכול לדרוש ממנו", ציין המאמן רוי ויטוריה, ואחרי ה-0:1 הדרמטי על זניט, בהחלט אפשר לומר שז'ונאס הופיע ברגע מכריע.

 


"החלוץ הטוב באירופה" (Gettyimages)

 

אחרי שלא זומן לנבחרת ברזיל לשני משחקיה במוקדמות המונדיאל 2018, זעם ויטוריה על דונגה כשאמר: "איך הוא לא זימן את החלוץ הטוב באירופה". הצגה מול זניט ב-19:00 תשנה משהו בהחלטה?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי