ז'ולן לופטגי, האיש למשימות מיוחדות

פפ מול לופטגי. מי ינצח את מי?
פפ מול לופטגי. מי ינצח את מי? | Gettyimages

יוכין על המאמן הספרדי ששיקם את פורטו ורוצה ללכת בדרכו של פפ אותו יפגוש הערב

(גודל טקסט)

אחד ההיבטים המסקרנים ביותר בקרב בין באיירן מינכן לפורטו הוא הניחוח הספרדי. מצד אחד מתייצב פפ גוארדיולה הקטאלוני, מהעבר השני – ז'ולן לופטגי, שוער העבר הבאסקי, הוא אחראי לבניית האימפריה הרב לאומית בפורטו. 

למעשה, השניים שיתפו פעולה כשחקנים בקאמפ נואו במשך 3 שנים והקריירה של לופטגי היתה יוצאת דופן בכל קנה מידה. כמו כל הכדורגלנים שנולדו במחוז סן סבסטיאן, הוא למד באקדמיה של ריאל סוסיאדד, והצטיינותו גררה עניין מצד ריאל מדריד. לואיס ארקונדה, השוער המפורסם של נבחרת ספרד, עמד אז בין הקורות של סוסיאדד, ולופטגי בן ה-19 החליט שיהיה לו קל יותר להתברג בהרכב ריאל דווקא. בדיעבד, התברר שהיתה זו טעות. הוא כיכב בקבוצת המילואים, והיה טוב גם בעונת ההשאלה בלאס פלמאס באיים הקנאריים, אך דרכו לסגל הקבוצה הבוגרת היתה חסומה לחלוטין על ידי פאקו בויו.

וכך, ב-1991, כאשר כבר היה בן 25, בחר לופטגי לזנוח את החלום ולעבור לקבוצה קטנה יותר על מנת לשחק בהרכב. לוגרונייס נעלמה במאה הנוכחית במעמקי הליגות הנמוכות, אבל אז היא היתה קבוצה קטנה וחצופה בליגה הבכירה, בערך כמו חטאפה כיום. לופטגי המוכשר הפך במהרה לכוכב הגדול בשורותיה, ועזר לה לשרוד בליגה במשך 3 עונות נהדרות. המניות שלו נסקו לגבהים, הוא נסע למונדיאל 1994 כשוער שלישי אחרי אנדוני סוביסארטה וסנטיאגו קניסארס, ובאותו קיץ חלה גם ההתקדמות המקצועית. סוביסארטה, באסקי אף הוא, עזב את קאמפ נואו לטובת ולנסיה אחרי 4 אליפויות רצופות, ולופטגי סומן כיורשו.

זנח את החלום ועבר לקבוצה קטנה יותר על מנת לשחק בהרכב. לופטגי (GettyImages)

באותם ימים לא היה שוער עולה מתוקשר יותר בחצי האי האיברי, אך קרלס בוסקטס סירב לוותר. האיש שידוע כיום בעיקר כאביו של סרג'יו בוסקטס ראה בלופטגי יריב שניתן לנצח בקרב על האפודה הראשונה, ואכן עשה זאת. יוהאן קרויף הפתיע רבים כאשר נתן לו את המקום בין הקורות על חשבון לופטגי שהתייבש על הספסל. מצבו החמיר עוד יותר כאשר ויטור באייה הפורטוגלי הוחתם מפורטו ב-1996, ובחלוף שנה נוספת העדיף לופטגי לזנוח גם את החלום הזה. בשורה התחתונה, הוא רשם 6 הופעות ליגה במדי ריאל וברצלונה גם יחד, על אף שהקדיש להן כמעט עשור מחייו.

את הקריירה שיקם לופטגי בראיו וייקאנו, הקבוצה השלישית במדריד, אבל הנסיון בשתי האימפריות תרם לו רבות בכל זאת. הוא זכה לעבוד עם טובי המאמנים ולהכיר את טובי השחקנים, ולימים יישם את הידע לטובת קריירה באימון. אמנם ההתחלה בראיו ב-2003 שירדה לליגה השניה לא היתה מזהירה, ובמשך מספר שנים העדיף שוער העבר להתפרנס כפרשן, אך הוא קיבל ג'וב נאה בקבוצת המילואים של ריאל ב-2008, ואז הגיעה ההצעה המפתה מההתאחדות הספרדית לעבוד בנבחרות הצעירות.

אפשר להבין זאת – אין איש מקצוע שמבין טוב יותר את כל החלקים של ספרד. באסקי ששיחק בריאל ובברצלונה, אימן בריאל, שיחק בקבוצות קטנות ברחבי המדינה והרחיק עד האיים הקנאריים – לופטגי הוא המומחה האולטימטיבי שמסוגל לאחד את כולם. וזאת הוא אכן עשה. הנבחרות הצעירות שלו התאפיינו באווירה נהדרת בחדר ההלבשה, והוא זכה בשתי אליפויות אירופה – תחילה לנבחרות עד גיל 19, ואז גם ביורו 2013 לנבחרות עד גיל 21 שנערך בישראל, אחרי 2:4 על איטליה בגמר באיצטדיון טדי. בשנתיים עם הנבחרת עד גיל 21, אגב, היה מאזנו של לופטגי מושלם – 11 נצחונות ב-11 משחקים.

זכה באליפות אירופה לנבחרות צעירות בישראל. לופטגי (GettyImages)

עם רקורד כזה הוא קפץ בקיץ האחרון למים העמוקים ונבחר לשקם את פורטו. פפ הביא לאליאנץ ארנה את טיאגו אלקנטרה אותו טיפח בברצלונה, וספרדים נוספים – צ'אבי אלונסו, חואן ברנאט ופפה ריינה. לופטגי עשה אותו דבר בצפון פורטוגל. כריסטיאן טייו, איתו עבד בנבחרות הצעירות, עבר בהשאלה מברצלונה – וחבל מאוד שפציעה תמנע ממנו ליטול חלק במפגשים מול באיירן. בנוסף, הקשר הצעיר אוליבר טורס הושאל מאתלטיקו מדריד, ממנה הוחתם גם החלוץ אדריאן, בעוד הבלם הוותיק איבן מרקאנו הצטרף אחרי מסע ברחבי אירופה שלקח אותו בין היתר לרובין קאזאן.

הגרלה נוחה יחסית סייעה לפורטו לסיים במקום הראשון בשלב הבתים ולגבור על באזל בשמינית הגמר, אך זה לא גורע דבר מההישג של לופטגי. הוא בנה קבוצה תוססת עם דגש על התקפה, העניק חופש פעולה לשחקנים יצירתיים כמו יאסין ברהימי וריקארדו קוארסמה, ומאמין באמת ובתמים ביכולתו להפתיע את הפייבוריטית מבוואריה. בקצב הזה, לא כדאי לפסול את האפשרות שיאמן בעתיד את ריאל או ברצלונה. או אולי את שתיהן – הרי מבחינתו אין העדפה בקלאסקו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי