מנהיגות שקטה: ההתבגרות של פיקה

פיקה. ברסה ספגה העונה רק 19 שערים
פיקה. ברסה ספגה העונה רק 19 שערים | צילום: GettyImages

איך אנריקה הצליח לאפס את הבלם שבשנים האחרונות הצליח רק לבעוט בדלי

(גודל טקסט)

ג'רארד פיקה היה אחת ההברקות הגדולות ביותר של פפ גוארדיולה בברצלונה. כאשר מונה למאמן הקבוצה הראשונה בקיץ 2008, החזיר פפ באופן מיידי את הבן הגולה הביתה והפך אותו לבלם הרכב. שיתוף הפעולה שלו עם קרלס פויול הוכיח את עצמו לאורך כל הדרך, והם השלימו זה את זה נהדר.

 

ממבט ראשון, היה זה הימור לא מבוטל. לפיקה בן ה-21 לא היה נסיון של ממש בקבוצת צמרת, ומעטים האוהדים שהכירו את שמו. הוא עזב את האקדמיה של בארסה בגיל 17 על תקן קשר אחורי, כאשר פותה לחתום במנצ'סטר יונייטד, שנה אחרי המעבר של חברו הקרוב ססק פברגאס לארסנל.

 

 

בקבוצת המילואים של השדים האדומים הוסט פיקה למרכז ההגנה, אבל למרות ההערכה הרבה לה זכה מאלכס פרגוסון הוא בקושי ראה דשא בקבוצה הבוגרת. בעונת 2006/07 הושאל הכישרון הצעיר לסרגוסה, ולא הותיר רושם מיוחד. כעבור שנה הוא כבר הרגיש מוכן לתרום את חלקו בפרמיירליג, אך הבוס חשב אחרת. במובן מסוים, היה זה תקדים שחווה בהמשך פול פוגבה.

 

פפ זכה בהימור הזה. פיקה הרגיש כמו דג במים בקבוצה הטובה בתבל שזכתה בטרבל היסטורי ב-2008/09. בלם שקט ואחראי, עם משחק ראש משובח ומהירות, שהתגלה בנוסף כשחקן נבון וטכני בפיתוח ההתקפות. הקטאלוני נהנה להשתתף בטיקי טאקה של מסירות קצרות וידע גם לשלוח כדורים ארוכים מדויקים במידת הצורך. גם לכך היה חלק בהפיכתו לנכס של ממש עבור ההגנה הקטלונית. כשפיקה היה אחד הכובשים ב-2:6 המפורסם בקלאסיקו מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו, ההרגשה היתה שזה הגיע לו.

 

הצטיינותו בקאמפ נואו סללה מיד את דרכו של פיקה לנבחרת. הוא ירש את קרלוס מרצ'נה מהסגל של יורו 2008, והציוות עם פויול במרכז ההגנה, עם סרחיו ראמוס לימינם, הפך את ספרד לבלתי ניתנת להכנעה במונדיאל 2010. היא לא ספגה בשלבי הנוקאאוט בדרך למדליות הזהב. ביורו 2012 הוכתר פיקה גם לאלוף אירופה, כאשר הפעם – בהיעדרו של פויול – ראמוס היה חברו במרכז ההגנה.

 

פפ ומעריץ. "פפ הוא המאמן הכי טוב מבחינתי" (Gettyimages)

 

"גווארדיולה לימד אותי להבין כדורגל. יש מאמנים שמראים לך מה אתה צריך לעשות, אבל פפ מסביר מדוע צריך לעשות זאת. לכן הוא המאמן הכי טוב מבחינתי, ואני חייב לו הכל", אמר פיקה. עם זאת, ארבע השנים המשותפות היו רחוקות מאוד מאידיליה תמידית. לפי הדיווחים בתקשורת, גווארדיולה שכר בלש פרטי על מנת לעקוב אחרי הבלם כאשר הוא החל לצאת עם אשתו לעתיד, הזמרת שאקירה, ב-2010. גישתו של פיקה, אדם קל דעת ושטותניק, גרמה לא פעם למאמן לאבד את סבלנותו, ובעונתם האחרונה ביחד היחסים היו מתוחים במיוחד, גם לאור ירידה לא מבוטלת בכושרו של השחקן.

 

סוכנים מסוימים צוטטו בזמנו כי גווארדיולה הציב את מכירתו של פיקה כתנאי להישארותו במועדון ב-2012. כלל לא בטוח שזה נכון, אך הבלם נשם ללא ספק לרווחה כאשר ראה את גבו של פפ מתרחק. לרוע מזלו, זה לא שיפר את ביצועיו על כר הדשא. נהפוך הוא – בשנתיים הקודמות ספג פיקה ביקורת נוקבת על יכולת ירודה במשחקים לא מבוטלים. הוא שגה הרבה יותר מבעבר, ותפקיד המנהיג בהגנה, בהיעדרו של פויול  שהושבת למשך תקופות ארוכות בשל פציעות, לא בדיוק התאים לו.

 

התבוסה הכפולה מול באיירן מינכן בחצי גמר ליגת האלופות לפני שנתיים היוותה שפל של ממש עבור הבלם. הוא היה חלש  ב-4:0 באליאנץ ארנה, כבש שער עצמי ב-3:0 בגומלין בקאמפ נואו, והיה שותף מרכזי בכתם הגדול של עונת האליפות של טיטו וילאנובה. אשתקד, עם טאטה מרטינו על הקווים, העסק לא השתפר, וגם האליפות כבר לא היתה של ברצלונה. פיקה הפסיק בהדרגה להיות הפרה הקדושה, ובעיתונות נשמעו קולות הדורשים לרענן את השורות ולרכוש בלם טוב יותר.

 

פפ עם חברים. התעסק יותר במה שקורה מחוץ למגרש (Gettyimages)

 

ואולם, דווקא אחרי שפויול פרש סופית ורשמית, הצליח לואיס אנריקה לאפס את פיקה. לא מיד. גם עם המאמן החדש היו לפיקה לא מעט עליות וירידות, אבל לקראת אמצע העונה הנוכחית הוכיח הבלם בן ה-28 ניסיון וגם הפנמה כי הוא אמור להפוך למנהיג. בעונת 2012/13 ספגה בארסה 40 שערי ליגה, אשתקד היא הוציאה 33 כדורים מהרשת. העונה, כאשר נותרו שני מחזורים לסיום, יש לה 19 שערי חובה בלבד. לפיקה יש חלק נכבד מאוד בשיפור הזה, והוא בא לידי ביטוי גם בליגת האלופות.

 

לא לחינם לא הצליחה באיירן מינכן של גווארדיולה לבעוט אפילו פעם אחת למסגרת במשחק הראשון בחצי הגמר בשבוע שעבר. אחזקת כדור זה נחמד, אך מארק אנדרה טר שטגן לא עמד במבחן ממשי. פיקה, שפגש לראשונה את פפ כיריב, ניצח אותו – המאמן לא מצא דרך לעצור את ליאו מסי, ולא השכיל לפרוץ את ההגנה המסודרת. הערב, כאשר הבאוורים זקוקים לקאמבק כמעט דמיוני, זה הזמן של פיקה להשלים את המלאכה, בדרך אולי לטרבל שני בקריירה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי