פעם לקח לו עשור לזכות בתואר

ראקיטיץ'. הרכש הבולט של בארסה בקיץ
ראקיטיץ'. הרכש הבולט של בארסה בקיץ | צילום: Gettyimages

איבן ראקיטיץ' הוא הרכש הכי בולט של ברצלונה. הוא התחיל בשוויץ והיה הכוכב של סביליה. יעקב זיו על הקשר שמתחיל להתרגל לזלול גביעים

(גודל טקסט)

הדבר הכי מיותר שקרה בברצלונה העונה היה פיטוריו של המנהל המקצועי אנדוני זוביזרטה. הוא הביא שבעה שחקנים חדשים, אבל לצד החתמות בודדות של שחקנים שלא הטביעו את חותמם בקבוצה, בהם תומאס ורמאלן, שהיה פצוע עונה שלמה, והמגן דוגלאס, כל שאר השחקנים שהביא בעזרת נשיא המועדון ג'וזף ברטומאו – היו בינגו.

 

קשה מאוד לדמיין את ברצלונה היום ללא לואיס סוארס, שני השוערים מהטובים בעולם קלאודיו בראבו ומארק-אנדרה טר שטגן והבלם ג'רמי מתייה. אולם בלט מעל כולם – הקשר הקרואטי איבן ראקיטיץ'.

 

 

בקרואטיה אומרים כי הקשר שלהם חווה כעת את הימים הכי טובים שלו ככדורגלן ובוודאי מבחינת הישגים, והוא מצדו כבר מתרגש שיוכל להניף את גביע אירופה הראשון שלו בגמר נגד יובנטוס בברלין.

 

כשהחל את הקריירה שלו בבאזל, זכה ראקיטיץ' בגביע השווייצרי ולאחר מכן נאלץ לחכות כמעט עשור כדי לזכות בעונה שעברה בתואר נוסף – בליגה האירופית עם סביליה. כעת, בברצלונה, הוא בדרך לזכות בשלושה תארים באותה עונה.

 

ראקיטיץ' עם גביע הליגה האירופית בשנה שעברה. ישדרג? (Gettyimages)

 

"קורים לי דברים נפלאים", אמר ראקיטיץ' אחרי הזכייה בגביע הספרדי, "בעוד יש לי חברים שלא זוכרים כבר כמה תארים יש להם, אני מתרגש מכל תואר". הוא לבטח מתכוון ללוקה מודריץ', שסגר שלוש עונות מבלי לזכות באליפות עם ריאל מדריד, בעוד שהוא בעונה הראשונה כבר לקח את האליפות כמתאבן ראשון.

 

בקיץ האחרון הגיע ראקיטיץ' מסביליה אחרי שהיה המנהיג הבלתי מעורר של הקבוצה, ושם הוא היה חייב לבשל שערים ולכבוש. הוא ידע שבברצלונה יש לפניו את שלושת החלוצים הטובים בעולם וכי הוא יצטרך לעבוד פחות קשה, אבל עדיין ההתאקלמות שלו בבארסה הייתה איטית. הוא כבש העונה רק חמישה שערים בליגה, אבל בישל שבעה.

 

הוא הגיע ממועדון מצוין לקבוצה שהאגו שלה מציף את חדר ההלבשה. לואיס אנריקה התלהב מהיכולות הטכניות שלו לנהל את משחקה של בארסה יחד עם אנדרס אינייסטה, אבל בגלל אותו קושי בהתאקלמות לא שיתף אותו אנריקה באופן קבוע, אבל בכל המשחקים החשובים האחרונים – בחצי הגמר נגד באיירן מינכן, במשחק האליפות נגד אתלטיקו מדריד ובגמר הגביע הספרדי – הוא עלה בהרכב.

 

בכל המשחקים החשובים הוא בהרכב (Gettyimages)

 

בקיץ היו לו כמה הצעות מריאל ואתלטיקו מדריד, שחיזרו אחרי הכוכב שהספיק לעבור גם בשאלקה 04 לפני שעבר לליגה הספרדית, אבל לקרואטי היה ברור שאם הוא רוצה לזכות בתארים רבים – ברצלונה היא הקבוצה שלו.

 

יכולתו הטכנית התאימה כמו כפפה ליד לברצלונה והטיקי טאקה שלה. גם אם הוא לא בולט כמו השלישייה השולטת של הקטאלונים, אחת הסיבות ששלושת החלוצים האלה מקבלים כדורים, היא בזכות המוח האנליטי שלו, שמשווה רק ללוקה מודריץ' מריאל מדריד.

 

ראקיטיץ' קיבל מלואיס אנריקה גב אחרי שנתן למאמן גב משלו. ב-20 בנובמבר הוא דיבר אחרי הניצחון 1:2 הדחוק של ברצלונה על אלמריה בחוץ, ואמר כי אנריקה מאמן עם דעות מוצקות. הפירגון כנראה עזר לראקיטיץ', ששיחק ב-50 מתוך 59 משחקיה של ברצלונה העונה. בתשובה לשאלה באיזה תואר הוא חושק לזכות השיב: "בתחילת השנה רציתי לזכות בכל שלושת התארים, אבל האמת שלא רציתי להציב רף ציפיות גבוה כדי לא להתאכזב".

 

על הקשר הקרואטי עברה תקופת התאקלמות לא קלה. כשהגיע לסביליה הוא הודה כי לא ידע דבר על העיר. "ראיתי היכן היא ממוקמת רק על המפה, אבל כשהגעתי לשם הבנתי לאיזה מקום הגעתי. היה לי קשה ללמוד ספרדית ובעיקר להתרגל למבטא של אנדלוסיה, שהוא שונה מחלקים אחרים בספרד. אומנם נולדתי בשווייץ, אבל אני בלקני, וכבר אמרו על הבלקנים שהם מסתדרים בכל מקום שאליו הם מגיעים".

 

"בלקנים מסתדרים בכל מקום" (Gettyimages)

 

ראקיטיץ' אומנם נולד בשווייץ והוא ממוצא בוסני-קרואטי, אבל אביו לוקה, יליד כפר קטן בשם סיקרביצ'י, שהתפרסם הודות לכוכב. הכפר העניק אזרחות כבוד לקשר ברצלונה. מדובר בישוב שהוקם בתקופה העותומנית של המאה ה-16, וחוגג עונה נפלאה משלו. בנוסף לאיש הכי מפורסם שיצא ממנו, גם קבוצת הכדורגל של המקום זכתה באליפות המחוזית.

 

נשיא הקבוצה המקומית NK סיקרביצ'י, מטו מייהן, גילה כי ראקיטיץ' היה פעמים רבות בכפר ותרם כספים רבים לקבוצה. שם מחכים לרגע שהקשר הקרואטי יגיע עם אביו להראות את המדליה של הזכייה בליגת האלופות. מתכננים לחכות לו עם עגלה וסוסים – מסורת בכפר למי שחפצים ביקרו. בן דודו של השחקן, יעקב ראקטיץ', שמתגורר בכפר אמר: "לא אכפת לי מליאו מסי ולואיס סוארס או ניימאר. איבן זה הגיבור שלי, ואני הולך לתפוס מטוס ולראות את המשחק בברלין".

 

חברת אדידס הבינה את החשיבות של ראקיטיץ' ושיווקה לו נעליים מיוחדות של אדידס מהדגם החדש ACE15. עכשיו נשארו לו 90 דק' לסיים עונה מושלמת עם הגביע בעל האוזניים הגדולות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי