תחנה אחרונה: יובנטוס תלויה בג'יאנלואיג'י בופון

הסיכוי שהוא יפשל הערב - קלוש. ג'יג'י בופון
ג'אנלואיג'י בופון | צילום: Gettyimages

גם בגיל 37 מדובר בשוער מהטובים בעולם ובמנייה הבטוחה של האיטלקים

(גודל טקסט)

"אני חושב שג'יג'י בופון עשוי להכריע את המשחק", אמר מרצ'לו ליפי לקראת הגומלין בחצי גמר ליגת האלופות. מאמן יובנטוס ונבחרת איטליה לשעבר יודע על מה הוא מדבר. הוא סמך על בופון בעיניים עצומות ברגעים המכריעים, והשוער אף פעם לא איכזב אותו. האיש שנראה צעיר גם בגיל 37, כאילו הזמן לא משפיע עליו, נערך בופון לקרב נוסף נגד איקר קסיאס, איתו התחרה במשך שנים ארוכות על תואר השוער הטוב בתבל.

 

מובן שבופון אינו מושלם. גם הוא שוגה מדי פעם, משמיט כדורים וסופג לפעמים שערים מטופשים – זכורות במיוחד הפאשלות שאיפשרו למאורו איקארדי להפוך לגיבור סמפדוריה על חשבונו לפני שנתיים, אבל זה אף פעם לא קורה לו במשחקים הגדולים. קר רוח באופן מעורר התפעלות, הוא לא נותן לדבר להשפיע עליו. כך הוא עשה במשחקו הראשון בקריירה, וכך הוא עושה תמיד.

 

בנובמבר נציין 20 שנה להופעת הבכורה של בופון בליגה האיטלקית. פציעה של לוקה בוצ'י הכריחה את מאמן פארמה האגדי נביו סקאלה לזרוק את הנער בן ה-17 הישר למים העמוקים במשחק מול מילאן הגדולה של פאביו קאפלו שזכה באותה עונה באליפות. ג'יג'י נבחר אז לאיש המשחק, כאשר שמר על רשת נקיה בתיקו מאופס. אנשי פארמה ידעו כבר אז שיש להם יהלום נדיר בידיים, כי הרי הדיבורים על הילד המוכשר החלו שנתיים קודם לכן, כאשר עצר 3 פנדלים בדו-קרב מול צ'כוסלובקיה בחצי גמר אליפות אירופה עד גיל 16. הייחוס המשפחתי כלל לא הזיק לו. לורנצו בופון, בן דוד של הסבא, היה אגדה במילאן בשנות ה-50', כיכב גם באינטר ובגנואה, וייצג את סקואדרה אזורה במונדיאל-1962. ובכל זאת, גם התחזיות האופטימיות ביותר לגביו התבררו כצנועות מדי. בופון נועד לגדולות.

 


בופון וקסיאס בעוד מפגש. אתם יודעים מי טוב יותר? (Gettyimages)

 

גם הבכורה בנבחרת הגיעה בעיתוי גורלי. ג'אנלוקה פאליוקה נפצע בתחילת המשחק הראשון בפלייאוף העלייה למונדיאל-98, על מגרש קפוא ובוצי במוסקבה מול רוסיה השאפתנית. התנאים היו קשים במיוחד, אבל בופון בן ה-19 ממש לא התרגש. הוא נכנס אל בין הקורות ועצר את כל הכדורים שנבעטו לעברו פרט לשער עצמי של פאביו קנבארו. תיקו 1:1 סייע לאיטלקים לעלות לגביע העולם בזכות 0:1 בגומלין. פאליוקה עדיין שמר על מקומו בין הקורות בותה מונדיאל, אך לאחר מכן היתה הבמה של בופון.

 

גם פציעות לא הסיטו אותו מדרכו. בופון שבר את ידו ימים ספורים לפני תחילת יורו-2000, ומחליפו פרנצ'סקו טולדו סיפק טורניר כביר, אך זו היתה רק בעיה קטנה שנשכחה מזמן. 147 הופעות בינלאומיות יש לג'יג'י נכון לעכשיו – שיא איטלקי בפער גדול. הוא רק ילך ויאמיר בשנים הקרובות, וספק רב אם מישהו יתקרב אליו אי פעם. ב-2006 הוא הניף את גביע העולם. איטליה של ליפי היתה אחת הנבחרות הקבוצתיות ביותר אי פעם, אך היא לא היתה זוכה בתואר ללא בופון, שהציל אותה פעם אחר פעם, במיוחד בחצי הגמר הנהדר מול גרמניה. לוקאס פודולסקי עדיין לא מבין איך ג'יג'י הוציא את הכדור שלו מהחיבורים.

 


נובמבר 1995: בופון כבר בין הקורות בבוגרים של פארמה (Gettyimages)

 

יובנטוס ידעה שוערי על רבים, ודי להזכיר את דינו זוף, אבל גם הם לא מתקרבים לבופון. ב-2001 הפכה אותו הגברת הזקנה לשוער היקר ביותר בהיסטוריה כאשר שילמה לפארמה 51 מיליון דולר. מאז הוא שם, זכה ב-8 אליפויות, ונותר נאמן למועדון גם כאשר הורד לליגה השניה במסגרת פרשיית הקאלצ'ופולי ב-2006. הצעות לא חסרו לג'יג'י, הוא חוזר על ידי הקבוצות הגדולות בפרמייר-ליג (במיוחד ארסנל), ובשלב מסוים ב-2011 נדמה היה שעזיבה אפשרית. במהלך היעדרותו בשל פציעה גילתה יובה שמחליפו מרקו סטורארי מוכיח את עצמו. הפיתוי למכור את השוער הוותיק לבאיירן מינכן ברווח נאה ולהשקיע את הכסף כדי לחזק את הסגל היה משמעותי, וגם השוער עצמו שקל לשנות אווירה ולנסות את עצמו בליגה אחרת, לאור רצף הכשלונות של יובה. ואולם,  קיבלו לבסוף כל הצדדים את ההחלטה להמשיך, ואף אחד לא מצטער על כך.

 

עד כה, ההחלטה גם גרמה לכך שבופון עדיין ממתין לזכיה הראשונה בליגת האלופות. הוא הניף את גביע אופ"א עם פארמה ב-1999, אך בגמר החשוב מכולם הפסיד ב-2003 – למרות הצטייונותו לאורך 120 הדקות – למילאן בדו קרב הפנדלים בתום תיקו מאופס במנצ'סטר. מאז לא שבה הגברת הזקנה למעמד הרם, אבל עכשיו היא רחוקה משחק בודד ממנו. ליפי מבטיח שבופון יעשה את ההבדל. האם חבריו יעזרו לו?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי