ויקטוריה פלזן, המאהבת המושלמת

לימברסקי. פלזן לא מתגוננת גם כשהיא מובילה על יריבה עדיפה
לימברסקי. פלזן לא מתגוננת גם כשהיא מובילה על יריבה עדיפה | צילום: Gettyimages

נדבד וצ'ך גדלו בה, הכדורגל ההתקפי חרוט על דגלה ואפילו הקומץ שלה לא מתפרע. יוכין על יריבת מכבי ת"א (20:20, ספורט1)

(גודל טקסט)

לו היינו נייטרלים, היה לנו קל מאוד לאהוד את ויקטוריה פלזן הערב (20:30, ספורט1ו-HD)  למעשה, כל חובב כדורגל יכול להתאהב בקלות בקבוצה הזו. היא משדרת על גל חיובי מכל הבחינות האפשריות, היא החלום הרטוב של כל רומנטיקן שמחפש קבוצה חדשה להכיר. פלזן היא תמצית הכדורגל היפה שכולנו משתוקקים לראות.

 

לשם התחלה, גדלו בפלזן שניים מהכוכבים הצ'כים הכי נערצים בכל הזמנים. מי יכול להגיד מילה רעה על פאבל נדבד? הקשר הצ'כי המופלא שפרץ לתודעה ביורו 96', וכבש לבבות במדי לאציו ויובנטוס, תוך שהוא מקבל את כדור הזהב ב-2003, הגיע לאקדמיה של פלזן בגיל 14, למד את יסודות המשחק והמשיך בגיל 18 לעיר הבירה בפראג, בדרך לתהילה. עד היום הוא שומר פינה חמה מאוד בלב לפלזן, עוקב אחרי הצלחותיה ואף ביקר במועדון.

 

 

מי יכול להגיד מילה רעה גם על פטר צ'ך? השוער הנפלא שעבר הקיץ מצ'לסי לארסנל אחרי 11 שנים בסטמפורד ברידג' הוא יליד פלזן, שהתקבל לאקדמיה של המועדון בגיל 7 ובילה בה עשור שלם. ואולם, בשנות ה-90' היתה פלזן קבוצה קטנטנה ולא רלוונטית בתחתחת, שירדה ליגה ב-1999, ועל מנת להתקדם מקצועית נאלץ צ'ך לעזוב את הבית ולעבור לקבוצה הכפרית בשם חמל בלסאני. הוריו עדיין גרים בפלזן, פטר מבקר אותם בכל הזדמנות, ועורך מפגשים קבועים עם אוהדי ויקטוריה בחופשות הקיץ.

 

היותה של פלזן קבוצה זעירה שלא זכתה בדבר במשך 99 שנים מאז נוסדה ב-1911 מוסיפה לה המון חן. היא גם לא עלתה לגדולה בזכות הכסף הגדול. נהפוך הוא – הכל תמיד נעשה בצניעות, עם חסות לא גדולה של מבשלת הבירה המקומית המפורסמת. במקום להחתים כוכבים, התמקדה תמיד פלזן בגידול שחקני בית ובאיתור מציאות בשוק. כישרונות שנזרקו מקבוצות גדולות יותר, במיוחד מספרטה פראג, עשו את דרכם למדי ויקטוריה, ובשלהי העשור הקודם הם החלו להוכיח את עצמם בהדרכת מאמן צעיר ומהפכן.

 

ורבה. בנה את פלזן, שיקם את נבחרת צ'כיה (Gettyiamges)

 

פאבל ורבה הוא סיבה נהדרת לסמפט את פלזן. הוא הגיע למועדון באוקטובר 2008, ולמרות גילו (45) היתה לו תדמית של מאמן נאיבי למדי. הוא זכה באליפות סלובקיה עם ז'ילינה שנה קודם לכן, אבל הואשם בהמשך בסגנון הרפתקני שגרם לאובדן נקודות. במקום להתיישר עם הביקורת, המשיך ורבה בקו שלו – הוא תמיד האמין שכדורגל משחקים למען הקהל וסירב להחנות את האוטובוס ברחבה גם כאשר קבוצתו היתה ביתרון מול יריבות עדיפות. הסגנון החופשי והמהיר שלו התאים כמו כפפה ליד לשחקנים האלמונים של פלזן שהחלו למצות את הפוטנציאל.

 

התוצאות היו פנומנליות. פלזן זכתה בגביע הראשון ב-2010, חגגה אליפות בכורה בשנת ה-100 להיווסדו של המועדון, העפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות ב-2012, החזירה לעצמה את הכתר ב-2013, וטעמה אז שוב את שלב הבתים בצ'מפיונס-ליג, מול באיירן מינכן ומנצ'סטר סיטי. ספרטה העשירה ראתה לפתע את השחקנים שדחתה עושים חיים על חשבונה.

 

ורבה עזב בסוף 2013 לטובת משרת מאמן נבחרת צ'כיה, אותה הוא משקם באופן מופלא, הופך מחבורה אפרורית ליחידה התקפית ואטרקטיבית, ומצעיד אותה להעפלה בטוחה ליורו 2016. אוהדי פלזן נפרדו ממנו בתשואות, ויורשיו ממשיכים באדיקות את דרכו. דושאן אוהרין ג'וניור, בנו של מאמן מכבי חיפה לשעבר, לא הצליח לספק את הסחורה ב-2014 כאשר הקבוצה סיימה במקום השני,

 

במקומו הוחתם מירוסלאב קובק הוותיק בן ה-63. הוא לקח את היסודות של ורבה, ואולי אף שיפר אותם. עובדה – פלזן זכתה באליפות עם מאזן שיא של 72 נקודות ולא פחות מ-70 שערי זכות ב-30 משחקים.

 

כדורגל ראוותני, משוחרר וכייפי הוא מנת חלקם של האוהדים שממלאים בכל הזדמנות עד אפס מקום את האיצטדיון דוסאן ארנה, אשר שופץ והפך למודרני במיוחד. הנה לכם עוד סיבה לחבב את פלזן – הקהל הביתי שלה הולך אחרי הקבוצה באש ובמים, והאולטראס שלה ממושמעים ואפילו אדיבים. האווירה בכל משחק בפלזן מחשמלת, והשחקנים המגובשים מזדהים לחלוטין עם היציעים.

 

קולאר. ספרטה זרקה אותך? פלזן תעשה ממך שחקן (Gettyimages)

 

הם מזדהים איתם בין היתר כי כמעט ואין בקבוצה זרים, במיוחד אם לא מחשיבים את הסלובקים לכאלה, ובאמת אין שום הבדל מבחינה תרבותית בין שני החלקים של צ'כוסלובקיה לשעבר. מי שמגיע לפלזן נשאר, אלא אם יש לו הצעה קורצת מליגה גדולה הרבה יותר. השוער המצטיין מאטוש קוזאצ'יק משחק בקבוצה מאז 2012, המגן פרנטישק רייטוראל שם מאז 2009 למעט השאלה קצרה בהאנובר, החלוץ מיכל דוריש הצטרף ב-2010, והפליימייקר דניאל קולאר' הגיע ב-2008 אחרי שנופה מספרטה. את הרשימה הזו אפשר להמשיך.

 

אפרופו קולאר – הטרגדיה האישית שלו היא סיבה נוספת לאהוד את פלזן. אשתו של הכוכב מתה בדצמבר האחרון ממחלת הסרטן, אך הוא הצליח להתאושש בזכות הכדורגל והיה בין המצטיינים בעונת האליפות, אותה הקדישה הקבוצה לו ולבלם הסלובקי מריאן צ'ישובסקי שחלה במחלת ניוון השרירים.

 

בקיצור, יש כל כך הרבה סיבות להיות בעד פלזן. לו רק היינו נייטרלים, היינו רוצים לראות אותה שוב בליגת האלופות. אנחנו לא נייטרלים, אבל זה כבר סיפור אחר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי