ילד פלא: בריל אמבולו כבר משגע את שווייץ

אמבולו. יש לו הכל
אמבולו. יש לו הכל | צילום: Gettyimages

הקמרוני של באזל רק בן 18 וכבר נחשב לדבר הבא. מחר הוא נגד מכבי ת"א

(גודל טקסט)

לא קשה לנחש שאם יש שחקן כדורגל שמדליק את הליגה השווייצרית, הוא לא יהיה מתוצרת מקומית. הנאטי – הנבחרת הלאומית של שווייץ – מלאה בילדי מהגרים מוכשרים, הלהיט החדש: בריל אמבולו, החלוץ בן ה-18 ממוצא קמרוני של פ.צ. באזל.

 

למרות גילו הצעיר, שוויו של החלוץ נאמד כבר ב-20 מיליון יורו, ורבים משווים אותו לדידייה דרוגבה. טוטנהאם ויובנטוס ניסו להחתימו הקיץ, קבוצות בכירות אחרות התעניינו במהלך העונה שעברה.

 

מחר בערב אמבולו, שהיגר מקמרון לשווייץ בגיל שש, יהיה כאב הראש של טל בן חיים, איתן טיבי ושאר שחקני מכבי תל אביב שישחקו בבאזל במשחק הראשון בפלייאוף ליגת האלופות. מגיל 10 זכה אמבולו עם כל קבוצות הנוער של באזל באליפויות ותארים אישיים.

 

לבוגרים פרץ אמבולו כמו רוח סערה. את השער הראשון שלו בליגה כבש בעונת 2013/14, ארבע דקות אחרי שעלה מהספסל. הוא נרשם כשחקן השישי הצעיר ביותר שכבש בליגת האלופות בניצחון 0:4 על לודוגורץ. הוא כל כך חזק פיזית, שרבים תוהים אם 18 הוא אכן גילו האמיתי. אגב, למרות שנולד בקמרון דחה אמבולו את הצעת ההתאחדות הקמרונית לשחק בשורותיה. "זה לא היה נגד קמרון אלא בעד שווייץ".

 

אמבולו. עדיין אין לילד רישיון נהיגה (Gettyimages)

 

בעונה שעברה כבש החלוץ עשרה שערי ליגה ו-17 בכל המסגרות, הוסיף 13 בישולים וכל זה ב-42 משחקים. בגיל 18 משכה חגיגת יום ההולדת שלו את תשומת לבם של העיתונאים, אבל המועדון הצמיד מלווה לנער – שעדיין אינו מחזיק ברישיון נהיגה – רק כדי שלא יטרידו אותו. באזל מיהרה להחתים את אמבולו עד 2019, אבל ספק אם יישאר בקבוצה עד אז.

 

אמבולו הוא שחקן רב גוני. יש לו טכניקה, פיזיות, בעיטה חזקה וראיית משחק. אחת התכונות החזקות שלו היא היכולת לשחק בכמה תפקידים. בעונה שעברה ביקש ממנו המאמן אז פאולו סוזה לשחק כמגן תוקף, ופעם אחת הוריד אותו לעמדת קשר. בשווייץ כתבו שהוא יכול לשחק בקלות במשבצת של פול פוגבה. מצד שני, כצפוי אצל שחקן כה צעיר, סובל אמבולו מחוסר יציבות.

 

בעונה שעברה זכה אמבולו בתואר "שחקן השנה הצעיר הטוב ביותר" בשווייץ, ואחרי ארבע הופעות בלבד בנבחרת הצעירה שודרג לנבחרת הבוגרת. באפריל האחרון כבש שלושער בניצחון הליגה 1:5 על פ.צ ציריך ובישל עוד שער. "חלום להבקיע נגדם שלישייה", אמר אחרי המשחק נגד ציריך, "אתה לומד שהם היריבה הגדולה שלך כבר כשאתה בנוער".

 

למרות שהוא מתנשא לגובה 1.84 מ', היכולת הטכנית שלו מרשימה. בעונה שעברה הכניס אותו סוזה כמחליף במקום מרקו שטרלר, שאמר עליו: "הלב שלי מאושר בכל פעם שאני רואה אותו מבקיע". גם פביאן פריי, שעזב את המועדון, התרשם: "זו פשוט סנסציה שהוא משחק בצורה כזאת בגיל כזה. הוא אחד שיישאר עם הרגליים על הקרקע ולא כזה שיבעט מ-50 מ' כדי לנסות לכבוש את שער העונה, הוא תמיד מקבל ביקורות ועצות מאחרים בלי להתעצבן". סוזה עצמו סיכם: "אני פשוט אוהב אצלו הכל".

 

אמבולו בחר לשחק במדי שווייץ ולא במדי מולדתו קמרון (Gettyimages)

 

התכנון המקורי של באזל הקיץ היה שאמבולו ימשיך לשחק לצדו של שטרלר וילמד ממנו, אבל השחקן הוותיק פרש בסיום העונה החולפת. "אני בטוח שאמבולו יעמוד בלחץ גם אם לא אהיה לידו, אבל צריך לתת לו לשחק כמה שיותר. זה יעודד אותו", המליץ הקפטן הפורש. ואכן, אמבולו לא עוצר. בשבעת המשחקים הראשונים העונה כבש חמישה שערים ובישל עוד שבעה.

באזל החליטה להביא תואם-שטרלר ורכשה את מארק יאנקו כדי שישמש לאמבולו חונך (מעבר לכך שהאוסטרי היה בעבר מכונת שערים בפני עצמה וכבש 136 שערי ליגה בקריירה).

 

הכסף לא מסנוור את אמבולו וגם לא העובדה שהוא נועד לשחק באחת הגדולות באירופה. כששאלו אותו אחרי חתימת החוזה החדש מתי ירכוש מכונית ספורט אמר: "זה לא דחוף, וחוץ מזה אני צריך קודם להוציא רישיון. אני אותו בחור לפני ואחרי הכסף. במשפחה שלי לימדו אותי שכסף לא גדל על העצים ושצריך לעבוד קשה כדי להרוויח אותו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי