"פורטו נותנת את המקסימום באלופות, זו דרכה לשרוד"

שחקני פורטו באימון המסכם. יטרפו את מכבי?
שחקני פורטו באימון המסכם. יטרפו את מכבי? | צילום: אודי ציטיאט

העיתונאי קרינת'יס מנתח: "למרות שעזבו כוכבים, הקבוצה איכותית"

(גודל טקסט)

יריבת מכבי תל אביב ב-21:45, פורטו נחשבת לאורך העשורים האחרונים כאחת מהטופ האירופי. עם שני גביעי אלופות באמתחתה, המועדון שלא מפסיק לספק כישרונות לעולם הכדורגל, לא מאבגד מכוחו. "הקבוצה איבדה מהאיכות שלה", העיד העיתונאי סרג'יו קרינתיס, מהעיתון 'רקורד'. "המגנים דנילו ואלכס סנדרו, הקשרים קאסימירו ואוליבר טורס והחלוץ ג'קסון מרטינס עזבו. מצד שני הם הצליחו להביא שחקני איכותיים. הם רכשו את השחקן הכי יקר בתולדות הכדורגל הפורטוגלי, ג'יאנלי אימבולה, ב-20 מיליון יורו ממארסיי. כללית יש להם את הסגל הכי חזק בליגה".

 

לגבי היכולת הצפוייה מול הצהובים אמר: "פורטו תהיה בוודאות בשיאה. ליגת האלופות היא מקור הכנסה משמעותי לקבוצות פורטוגליות. אחרי הניצחון על צ'לסי, פורטו בעמדה טובה מאוד לעלות לשמינית הגמר. הליגה הפורטוגלית לא דורשת מהקבוצה יותר מדי. פורטו נותנת את המקסימום דווקא באלופות".

 

 

מכבי תל אביב תובס? "פורטו אף פעם לא מנצחת בתוצאה גבוהה. במשחק בודד העונה היא ניצחה 0:4 את בואבישטה וזו התוצאה הכי גבוהה. בשנה שעברה הם הביסו בדרגאו את באטה בוריסוב 0:6".

 


קסיאס. הכוכב הגדול בתולדות הכדורגל בפורטוגל (אודי ציטיאט)

 

על יאסין בראהימי והסוגייה אם ישחק אמר: "הסיפור הזה יצא מהעיתונות באלג'יריה, אבל בראהימי אמר ברשתות החברתיות שההחלטה תהיה של פורטו ביחד איתו. יש הרבה מוסלמים באירופה וגם בקבוצות בישראל. לדעתי תחרויות הספורט צריכות להיות גשר המאחד את כולם ולא מפלג, בראהימי ישחק".

 

הכתב הפורטוגלי החמיא לחלוץ: "בראהימי הוא המוח של הקבוצה והוא טוב מאוד במשחק בתנועה. יש לו ביטחון עצמי גדול, הוא עושה דריבלים והוא מהיר. אבובאקר שיחק טוב מאוד מתחילת העונה. הוא כובש וגם עובד קשה עבור הקבוצה. אנדרה אנדרה שהוא בנו של קשר הקבוצה משנות ה-80 אנטוניו אנדרה הוא עוד שחקן מפתח. הוא נותן לקבוצה קצב מצוין ואגרסיביות. הוא גם כבש כמה שערים חשובים נגד צ'לסי ובנפיקה למשל".

 

איקר קסיאס זה סיפור הצלחה? "אין ספק שהוא הכוכב הכי גדול ששיחק אי פעם בפורטוגל. הוא הצטיין נגד בנפיקה ובכלל מצליח באופן לא רע. מחוץ למגרש ההשפעה שלו היתה גדולה. תחנת הטלוויזיה הספרדית הממלכתית TVE משדרת את כל משחקי פורטו ישירות והמועדון הגדיל את המכירות של מוצרי הקבוצה בצורה ניכרת מאז בואו. לדברי פרננדו גומס חבר הנהלת הקבוצה ושחקן העבר מכירת החולצות שלו גדלו בצורה מטורפת והמועדון היה חייב להזמין כמות חולצות חדשה".

 


בראהימי. המוח (Gettyimages)

 

מדוע ההורים שלו טענו שפורטו לא לרמתו? "הליגה הפורטוגלית לא יכולה להתחרות בחמש הגדולות, כי אין לנו אפשרות לשלם משכורות עתק שמושכים את הכוכבים לליגות ההן. למעשה חוץ משלוש/ארבע קבוצות גדולות הליגה בפורטוגל די חלשה. הקבוצות החזקות מצד שני מתחרות בהצלחה יחסית עם הגדולות באירופה וזה מוכיח את איכותן. פורטו מוציאה שליש או רבע מהתקציב שלה כל שנה על רכש ומשכורות ולכן יש גם תוצאות".

 

אז זו המכירה המאסיבית היא הדרך של פורטו להתקיים? "זו הדרך היחידה של קבוצות פורטוגליות להמשיך לשרוד בין קבוצות הצמרת של אירופה. אין למועדון כסף לשלם משכורות גבוהות ולכן הדרך היחידה היא למצוא צעירים מוכשרים, לפתח אותם ולמכור אותם במחיר פי חמש או פי עשר ממה שעלו. פורטו היא זו שיצרה פתרון ומסלול כזה בליגה הפורטוגלית וכעת כל הקבוצות הפורטוגליות מנסות לעשות אותו דבר. קשה מאוד לשמור על שחקן כמו ג'קסון מרטינס או דנילו. בקבוצות הגדולות של ספרד כמו ריאל ואתלטיקו מדריד הציעו להם משכורות פי 4 ו-5 גדולות יותר מפורטו. קבוצה כמו אתלטיקו שילמה על מרטינס 35 מיליון יורו. לכדורגל הפורטוגלי אין סכומים כאלה כפי שאני משער שאין בכדורגל הישראלי".

 

ועדיין פורטו מחתימה כישרונות גדולים בכל שנה, אולי תגלה לנו את המתכון. "לא תמיד באים שחקנים גדולים, אבל אפשר לומר שפורטו שומרת על קצב סביר של הבאת שחקנים טובים ומכירתם ברווח גדול. פורטו כמו בנפיקה פיתחו רשת סקאוטינג ברמה הכי גבוהה והם מחפשות כוכבים עולים מסביב לכל העולם. כמות השחקנים שהם מכרו לספרד ואנגליה בשנים האחרונות מרשימה. שחקנים כמו פלקאו, מרטינס, ז'ואאו מוטיניו, חאמס רודריגס, דנילו, אלכס סנדרו, אליקים מנגלה ועוד רבים".

 


לופטגי. סימן שאלה (אודי ציטיאט)

 

ג'ולאן לופטגי. "החתמתו היתה לקיחת סיכון מסוים בתחילה. הניסיון הקודם שלו הסתכם בעיקר באימון הנבחרות הצעירות של ספרד. הוא מאמן טיפוסי מהדור החדש בספרד. הוא הושפע מאוד מסגנון ושיטת המשחק של פפ גווארדיולה כשהוא אימן בברצלונה. חשובה לו מאוד אחזקת הכדור והשליטה במשחק והוא לא אוהב לראות את השחקנים שלו לוקחים סיכונים מיותרים בכדרור מיותר. הוא הסתכסך עם ז'ורז'ה ז'סוס, מאמן בנפיקה ולא בורח מעימותים. הוא עדיין רחוק מלשכנע את המומחים והאוהדים שלא שוכחים לו שבשנה שעברה הוא לא זכה באף תואר למרות שהיו לו שחקנים גדולים בקבוצה. לעיתים מבקרים אותו על כך שהוא עושה שינויים קבועים בהרכב".

 

תחזית למשחק עם מכבי. "ראיתי את משחקי מכבי הקודמים. מול צ'לסי היא הייתה חלשה מאוד, מול קייב השתפרה, אבל בפורטוגל קשה מאוד לשחק גם לגדולות ביותר. אני בטוח שמכבי תפסיד, אבל השאלה באיזה דרך ואם למאמן שלכם יש פתרונות".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי