הרומן בין קסיאס לפורטו נראה כאילו נועד להתרחש

קסיאס. מצא שקט
קסיאס. מצא שקט | צילום: Gettyimages

השוער חיפש להתאושש מריאל, המועדון רצה לשוב למאבק על האליפות. האם מכבי ת"א והמעריץ יקלקלו הערב?

(גודל טקסט)

"כשהייתי ילד, איקר קסיאס היה הגיבור שלי", אמר פרדראג ראיקוביץ' אחרי שזכה הקיץ באליפות העולם לנבחרות עד גיל 20 עם סרביה. אז הוא עוד לא ידע שיעבור למכבי תל אביב ויזכה לפגוש את האליל הגדול בקרב ישיר בליגת האלופות. חלומות יכולים להתגשם, ועבור שוער הצהובים זהו ללא ספק החלום הכמוס ביותר. תוך שבועיים, יש לו שתי הזדמנויות גם לצפות בביצועיו של איקר מהצד השני של המגרש, וגם לנסות להתעלות ולנצח אותו. האם זה בכלל אפשרי?

 

ברור שקסיאס לא בדיוק חלם לפגוש את ראיקוביץ' במדי פורטו. הוא האמין תמיד שיסיים את הקריירה בריאל מדריד, קבוצתו היחידה והאהובה. הגורל רצה אחרת. הסכסוך עם ז'וזה מוריניו גרם לדם רע עם הקהל בסנטיאגו ברנבאו, והנשיא פלורנטינו פרס לא סבל את קסיאס בכל מקרה. הוא הראה לו את הדרך החוצה, והנסיבות היו כה עגומות שהשוער האגדי סירב להצעה לקיים אירוע פרידה. לא התחשק לו להעמיד פנים במופע הצביעות, והוא גם חשש משריקות בוז מצד מחנה האוהדים שבחר לצייר אותו כשעיר לעזאזל. הוא עוד יחזור לריאל מהדלת הראשית, אבל בינתיים שמחת החיים חזרה אליו מעבר לגבול בצפון פורטוגל.

 

קסיאס ופרס בימים יפים יותר (GettyImages)

 

 

זה לא דבר של מה בכך. ביולי, כאשר המעבר הסנסציוני של קסיאס הושלם בתום סאגה מתישה, התראיינה אימו והצהירה: "פורטו היא קבוצה מהליגה השנייה. לבני מגיע לשחק במועדון גדול יותר. לא הייתי מתנגדת אם היה הולך לברצלונה, כי הם ג'נטלמנים אמיתיים". כאשר הבינה עד כמה הדברים לא הוגנים כלפי קבוצתו החדשה של איקר, היא התנצלה. "אני רוצה להודות לפורטו על כך שהחתימה את בני. הם יכולים לעבוד ביחד, ואני מבקשת אלף סליחות". העניין הוא שאיקר עצמו עלול היה לחשוב כמוה. אחרי הכל, מהי פורטו אחרי ריאל? היא הרי אפילו לא זכתה באליפות פורטוגל בשנתיים האחרונות והותירה את הפסגה לבנפיקה.

 

ובכן, זה לא קו המחשבה של איקר. נהפוך הוא – השוער הגדול בתולדות הכדורגל הספרדי נותן הרבה מאוד כבוד למעסיקיו החדשים ולאוהדי פורטו. באופן טבעי, הם מחזירים לו אהבה. הרומן הזה לא היה מתוכנן מראש, אבל הוא התאים לקסיאס מהיבטים רבים. הוא לא רצה לשחק מול ריאל בליגה הספרדית, וגם לא היה מעוניין בהמולה תקשורתית גדולה מדי בפרמייר-ליג. ז'ולן לופטגי, מאמן פורטו, הוא שוער שעבר בעצמו, שגדל באקדמיה של ריאל ואף נכלל במשך שנתיים בסגל הקבוצה הבוגרת. כמאמן, הוא הדריך את קבוצת המילואים של ריאל ב-2008/09 ומכיר אישית מצוין את איקר. קסיאס ידע שיש לו על מי לסמוך, מנטליות האוהדים בצפון פורטוגל מוכרת לו היטב, וההזדמנות להצליח בליגת האלופות קרצה לו מאוד.

 

מבחינתו, איקר קיבל את ההגרלה הטובה ביותר. הוא ממש לא רצה לפגוש את ריאל, אבל צ'לסי של מוריניו הייתה היריבה המועדפת, קל וחומר כאשר היא במשבר. להיות אחד השחקנים המצטיינים על המגרש ולהביס את המאמן השנוא עליו הייתה חוויה אדירה עבור איקר, והיא קירבה אותו עוד יותר לקהל החם באיצטדיון דרגאו. מחמאות גדולות אפילו יותר הוא סחט שבוע קודם לכן, אחרי משחק העונה בליגה הפורטוגלית.

 

קסיאס. נראה די מרוצה אחרי הניצחון על צ'לסי (GettyImages)

 

אי אפשר להגזים בחשיבות המפגשים בין פורטו לבנפיקה, והספרדי היה ענק לפני חודש כאשר הדרקונים אירחו את הנשרים. במחצית הראשונה, כאשר ידה של האלופה הייתה על העליונה, הוא ביצע שתי הצלות מרהיבות מקוסטאס מיטרוגלו, החלוץ היווני של בנפיקה. לאחר מכן השתלטה פורטו על המגרש והצליחה לכבוש שער ניצחון דרמטי. בזכות כך, מובילה פורטו את הטבלה בתום 7 מחזורים, עם 17 נקודות, ללא הפסד, ועם 4 שערי חובה בלבד – המאזן הטוב בליגה. לדעת הפרשנים המקומיים, תרומתו של קסיאס קריטית להצלחה.

 

"איקר הביא רוח חדשה למועדון", מספר העיתונאי סימון דה סוזה, "כולנו מודעים למצב הרעיל שהיה בריאל, והוא תמיד מקפיד לציין עד כמה הוא מעריך את פורטו ואוהדיה. הוא צנוע ומתנהג באבירות. מבחינה ספורטיבית נטו, קסיאס נכנס לכושר, הוריד ממשקלו ונראה חד מתמיד. ההצלות שלו מול בנפיקה וצ'לסי היו אדירות. כולנו מאושרים ממנו, וחייבים להודות – כולנו עדיין לא מעכלים עד הסוף ששחקן ברמתו הגיע לפורטו".

 

אלא שבספרד התקשורת מתעניינת בסוגיה אחרת לגמרי. כושרו הפנומנלי של דויד דה חאה, בין היתר במשחק עצור נשימה באוקראינה במוקדמות יורו-2016, גרם לפרשנים רבים לדרוש להפוך את כוכב מנצ'סטר יונייטד לשוער הראשון בנבחרת. הקרב הזה פתוח לחלוטין, וגם המאמן הלאומי ויסנטה דל בוסקה רמז שטרם גיבש את דעתו הסופית, על אף קרבתו הידועה לקסיאס. איקר נחוש לשחק באליפות אירופה, ולשם כך הוא חייב להפגין יכולת גבוהה לאורך זמן על הבמה הגדולה ביותר.

 

קסיאס משקיף על דה חאה. מי יפתח ביורו? (GettyImages)

 

עבור הספרדים, הליגה הפורטוגלית כלל לא נחשבת, והבמה הנכונה היא ליגת האלופות. לפיכך, שני ניצחונות על מכבי תל אביב והעפלה לשמינית הגמר חשובים ביותר עבור קסיאס. וראיקוביץ'? קסיאס ישמח לשמוע את שמו בפעם הראשונה ולהכיר את המעריץ המבטיח.

עוד באותו נושא: איקר קסיאס, פלורנטינו פרס

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי