"ערן זהבי מאבד אפקטיביות כשהוא משחק בחוד"

זהבי. עושים לו עוול?
זהבי. עושים לו עוול? | צילום: אודי ציטיאט

המאזן מטורף, אבל זלצר ונמני בטוחים: "העמדה העדיפה שלו מתחת לחלוץ"

(גודל טקסט)

עם מאזן של 72 שערים ב-93 הופעות, מאזן בלתי נתפס לכל הדעות. זו התפוקה של ערן זהבי בליגת העל מאז הוא הצטרף למכבי ת"א בינואר 2013. קור רוח, תנועה מושלמת ללא כדור, סיומת אדירה וחוכמת משחק הן רק חלק מהתכונות שהפכו את הקפטן הצהוב לכדורגלן הישראלי הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות.

 

לצד המספרים יוצאי הדופן, הגיעו כאמור גם תארים והישגים. שלוש אליפויות, גביע, גביע הטוטו, העפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות ובפן האישי, פעמיים מלך השערים של הליגה וכמובן שחקן השנה בכל מגזין, עיתון או אתר אינטרנט כזה או אחר.

 

 

 

גם את העונה הנוכחית הוא פתח בקול תרועה כשסחב על גבו את מכבי תל אביב לשלב הבתים באלופות, רגע השיא עד כה בעידן גולדהאר-קרויף. ולמרות זאת, בעת האחרונה עולים לא מעט סימני שאלה.

 

"חלוץ מדומה" או "חלוץ תלות"?

התפקיד החדש של ערן זהבי "חלוץ מדומה" גרם לכך שהמאפיין הכי בולט שלו, התנועה לעומק, זו שמפתיעה את כולם ומשאירה את שחקני ההגנה עם "המכנסיים למטה" כמעט ולא קיים והמשחק של מכבי ת"א הפך לשבלוני, משעמם וחסר מעוף.

 

פריצה. היחיד שפרח ליד זהבי (ערן לוף)

 

הפיכתו של מספר שבע בצהוב לחלוץ מרכזי הובילה לכך ששום שחקן התקפה אחר, בתקופתו במכבי, לא הצליח לספק כמות ראויה, מכובדת ויציבה של שערים. אולי למעט ראדה פריצה וכאשר השבדי היה על המגרש, זהבי כמובן שיחק כשחקן הקדמי בשלישיית הקישור, או באחד האגפים. בעקבות התפקיד החדש של זהבי, שחקנים כמו עדן בן בסט, ברק יצחקי וברק בדש איבדו את האפקטיביות שלהם ולמעשה אין לחלוצים מרכזים אופציה לקבל ביטחון או לשמור על יציבות בצהוב.

 

זהבי נשאל על העובדה שטרם כבש באלופות וגם בליגה נדמה שישנה ירידה בכמות ההבקעות וענה: "כשכבשתי לא היו שאלות וביקורת, אשחק איפה שיציבו אותי".

 

בליגה שלנו זה עדיין קטן עליו. הצהובים מנצחים גם אם קרלוס גרסיה הוא זה שכובש, אבל עושה הרושם שקבוצות מצפפות, או שמע מספר 7 נעדר, ולמכבי פתאום אין מעוף במשחק.

 

החלוץ המושלם? "אף חלוץ אמיתי לא יגיע למכבי"

 

פאולו סוזה עוד אהב לגוון ולהתאים את העמדה של זהבי ליריבה. לפעמים חלוץ, לפעמים שחקן כנף ומדי פעם אחד משלושת הקשרים. אצל פאקו, זהבי שיחק אך ורק כחלוץ, שיטה אותה גם סלבישה יוקאנוביץ' אימץ ואפילו אלי גוטמן בנבחרת ישראל.

 

יוקאנוביץ'. ממשיך דרכו של פאקו (דני מרון)

 

אלון מזרחי, מלך השערים של ליגת העל בכל הזמנים הבהיר: "ערן זהבי לא יכול לשחק כחלוץ מרכזי. הוא לא יודע לשחק עם הגב לשער, והוא הרבה יותר אפקטיבי ויעיל כאשר הוא מגיע עם הפנים".

 

לעומת מזרחי, זאביק זלצר בטוח שזהבי יספק את הסחורה בכל חלקי המגרש: "לא משנה היכן ערן ישחק, הוא יהיה טוב. הוא לא שחקן שמחפש לגנוב את ההצגה, הוא אוהב למסור, לשתף את החברים שלו ולעבוד למען הקבוצה. כל שחקן יכול להצליח ולהתעלות על עצמו ליד ערן זהבי. גם אם ישימו את ערן זהבי בלם, הוא ייעשה את זה על הצד הטוב ביותר, זה האופי שלו".

 

מלך השערים של מכבי ת"א בכל הזמנים וסוכן העל, אבי נמני, מבהיר היכן מכבי ת"א יכולה להפיק הרבה תועלת מהקפטן הצהוב: "ערן שחקן מצוין. הוא יעיל בכל העמדות ההתקפה. חלוץ, מאחורי החלוץ וגם קיצוני במידת הצורך. אבל העמדה המושלמת עבורו היא ללא ספק מתחת לחלוץ, שם הוא ממש קטלני, יעיל ואפקטיבי".

 

נמני. "ערן צריך לשחק מתחת לחלוץ" (באדיבות מכבי ת"א)

 

זאביק זלצר מודה כי היה נוהג אחרת מסלבישה יוקאנוביץ', גוטמן ופאקו: "חלוץ זו לא העמדה בה ערן זהבי יכול להוציא מעצמו את המיטב. אני באופן אישי לא הייתי משחק איתו כחלוץ, אבל זו ההחלטה של המאמנים. מכבי ת"א משחקת כיום עם שלושה קשרים אחוריים, והתפקיד הקלאסי עבורו הוא להיות הקדמי מבין בשלישייה, בעמדה הזו יש לו חופש פעולה מוחלט והוא יכול לנצל את האיכויות הרבות שלו כגון התנועה ללא כדור והבעיטה המסוכנת מרחוק כאשר הוא מצטרף מאחור ומקשה על הגנת היריב".

 

ה'אווירון', איש שידע דבר או שניים במלאכת הכיבוש, מסביר מדוע הצבתו של ערן זהבי כחלוץ ברמות הגבוהות של אירופה אינה נכונה: "ערן מתקשה להוציא מעצמו את המקסימום כחלוץ, גם על הקו לא נוח לו לשחק. ברמות הגבוהות של אירופה זה לא מספיק. ליגת העל חלשה, אז כאן זה מספיק וזה מצליח בצורה נהדרת".

 

כמו זלצר ונמני גם מזרחי היה מציב את זהבי בקישור: "הוא חייב להצטרף מאחור ולנצל את כל האיכויות שלו. אף חלוץ מרכזי טוב לא יגיע למכבי ת"א בעתיד הקרוב, בטח לא כל עוד ערן זהבי החלוץ. היא משחקת עם חלוץ אחד בלבד ושני שחקני כנף, בניגוד לליגה האנגלית, שם משחקים עם שני חלוצים. איזו סיבה יש לחלוץ כזה או אחר שרוצה להצליח ולשחק להגיע למכבי ת"א?", סיכם מזרחי. האפקטיביות בליגה ברורה, אבל האם זה לא מונע עוד אלמנטים מהצהובים? ימים יגידו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי